Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oostende by night

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Oostende by night

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
    Prachtige en leerrijke commentaren gelezen hierboven.

Wat betreft die bruine lucht zou je kunnen overwegen met de pipet op de lucht te gaan
    staan bij 'remove color cast' (PSE).
    Verder meen ik een lichte perspectiefvertekening te zien (buitenzijden vallen iets naar
    binnen). 't Is weinig, dus zo laten of corrigeren.

Als het nu toch al een flinke pano is, valt er aan te denken aan de onderkant nog iets weg
    te laten zodat het weerspiegelde witte licht verdwijnt.
    Ik heb geprobeerd om hetgeen hierboven beschreven staat, uit te voeren, maar het lukt mij niet
    Dit was mijn werkwijze (in PSE9):
    - Verbeteren
    - Kleur aanpassen
    - Kleurzweem verwijderen
    - Met pipet in een gedeelte klikken dat ofwel wit / zwart / grijs zou moeten zijn...
    Helaas verandert er niets aan mijn foto...

Wat doe ik verkeerd? Alvast bedankt voor de hulp...
    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

Comment

@ Nelita : wat je verkeerd doet in PS weet ik niet.

Wat ik je wel kan zeggen is dat ik die zweemkleur juist een meerwaarde vind.
      tis is iets anders hé, en het drukt een bepaalde sfeer uit waar ik me wel in kan vinden.
      Had je niets gezegd, had ik gedacht dat je het express gedaan had.

'k weet het, ik ben ne rare in zo'n dingen.

ike.
      It's all a matter of perspective.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
        Ik heb geprobeerd om hetgeen hierboven beschreven staat, uit te voeren, maar het lukt mij niet
        Dit was mijn werkwijze (in PSE9):
        - Verbeteren
        - Kleur aanpassen
        - Kleurzweem verwijderen
        - Met pipet in een gedeelte klikken dat ofwel wit / zwart / grijs zou moeten zijn...
        Helaas verandert er niets aan mijn foto...

Wat doe ik verkeerd? Alvast bedankt voor de hulp...
        Ik werk vanuit een bescheiden PSE6.

Het enige wat ik doe is met de cursor klikken op de zweem die mij niet bevalt.
        Die aanbeveling om met de pipet in een gedeelte te klikken sla ik altijd in de wind.
        Ik hoop dat mijn nadere toelichting helpt. Ik ben ook bereid mijn resultaat te laten zien.
        Van waardering geniet ik.
        Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pixxel Bekijk bericht
          Als het over pannen gaat heeft Nikon de 'active' mode op de stabilisatie.
          Net niet!
          'Active' mode bij de Nikon is als het ware een 'turbo' mode voor het stabilisatie mechanisme. In 'normal' mode werkt de stabilisatie voor wat het origineel ontworpen is, wegwerken van trage schommelende bewegingen. In 'Active' mode staan de gyro sensoren op extra scherp en reageert het mechanisme veel vlugger. Die mode is bedoeld om de zwaardere schokken of enkelvoudige schokken proberen tegen te gaan. bvb bij safaris waar je probeert te shooten vanuit een rijdende jeep.
          De reden waarom de fabrikanten aanraden om stabilisatie af te zetten voor pannen is omdat dit een oneigenlijk gebruik van het mechanisme is. Het werkt initieel, de zwevende optiek wordt op het uiterste gedreven door de beweging en blijft zo tot het einde van de beweging. Wat een overbelasting is van het mechanisme en bij veelvuldig gebruik ook schade zou kunnen teweeg brengen. Dit is dus net tegenovergesteld van de 'active' mode waarbij het mechanisme juist heel gevoelig is.
          'Active' mode gebruiken onder normale omstandigheden leid ook tot minder kwaliteit in de fotos tov 'normal' mode
          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
            Ik werk vanuit een bescheiden PSE6.

Ik ben ook bereid mijn resultaat te laten zien.
            Mag je zeker doen hoor... Bij mij lukt het voorlopig niet...

Comment

Ook vlug eens een 'koelere' variant geprobeert
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...

Comment

Saphi schreef:
                Man,man, gij zijt ne crack hé (ge zijt wel niet de enige hoor )
                'k Wist het...dat ik hier op dit forum moest zijn

Groetjes
                Marc
                Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

@ Saphi: jouw variant kan mij zeker ook bekoren! Toevallig uitgevoerd via "kleur veranderen" en met de schuivertjes gespeeld?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                    Man,man, gij zijt ne crack hé (ge zijt wel niet de enige hoor )
                    Absoluut geen crack hoor. Ik ben een absolute noob, leek, prutser,... als het op nabewerking aankomt, maar ik laat geen kans liggen om het te proberen. (meer mislukkingen dan iets wat de moeite loont)
                    In vergelijking met de meesten op dit forum mag ik zelfs nog niet in hun schaduw staan,....maar ooit zal ik het wel kunnen (maar 't is nog niet voor dit jaar...)

Comment

Mag je zeker doen hoor... Bij mij lukt het voorlopig niet...
                      .
                      Gewerkt met PSE-6
                      1. filtersectie: verticale perspectiefcorrectie op -3
                      2. enhance: direct remove color cast gelijk ergens in de lucht (kleine verschillen hangen samen met de plek waar).
                      3. uitsnede om de water-reflectie van het 'wit'licht te vermijden.

Ik hoop dat het jou ook zal gaan lukken.
                      Van waardering geniet ik.
                      Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
                        Je hebt hem mooi gemaakt,ben benieuwd hoe je dit gedaan hebt Saphi Grtjes Francine
                        Zo veel mensen, zoveel meningen
                        Groetjes Francine

Comment

Plaatwerker,

heb net jouw versie naast Saphi de zijne bekeken. In de jouwe zit iets meer blauw, wat ook tot uiting komt in de verlichting in de appartementen. Je hemel is dan ook iets blauwer (en dat voor iemand die last heeft met kleurtjes ) zou moeilijk kunnen kiezen welke van de twee m'n voorkeur geniet want ze zijn beiden mooi geslaagd.
                          ben al aan 't oefenen geslagen...want 'k wil het ook kunnen.

Groetjes
                          Marc
                          Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

@ Saphi: jouw variant kan mij zeker ook bekoren! Toevallig uitgevoerd via "kleur veranderen" en met de schuivertjes gespeeld?
                            Wel een 'quick & dirty' manier gebruikt. De fijne handelingen ken ik nog niet zo goed.

Eerst op de totale foto de witbalans wat aangepast (Geel wegnemen door wat blauw bij te voegen, ook een ietsje magenta); Zo leek de belichting op de gebouwen me wat natuurlijker.
                            Dan de lucht apart geselecteert en nog meer blauw toegevoegd, enkel in de midtones
                            Ik wilde niet nog meer naar het blauwe gaan omdat ik de 'lichtpollutie' nog wat wilde behouden.
                            Last edited by saphi; 12 februari 2011, 14:15.

Comment

Working...
                            X