Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oostende by night

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oostende by night

    Hallo allemaal,

    vorige week zijn we met de cursus fotografie naar Oostende geweest. Dit is één van de resultaten:


    Manueel - F 5 - 4 sec - ISO 100 - Meetmodus: patroon - AWB

    Hier nog een linkje naar een grotere versie: http://lzlqma.blu.livefilestore.com/...jpg.JPG?psid=1

    Wat vinden jullie ervan? Mij stoort de bruine lucht vooral, maar dat is lichtafval en blijkbaar is hier niet veel aan te doen (wel softwarematig natuurlijk).

    Bedankt voor het kijken en de comments!
    Last edited by Nelita; 11 februari 2011, 12:03. Reden: Link grotere versie
    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

  • #2
    Re: Oostende by night

    Nelita, nog geen ervaring met nacht opnames en hulp voor je probleem heb ik niet.
    Voor mij dus een mooie door het standpunt en de weerspiegeling in het water.
    Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

    Comment


    • #3
      Re: Oostende by night

      Ik heb van Mysti een goede tip gekregen .
      Op statief uiteraard en op 1/16- 30sec en toen had ik top nachtfoto's
      Maar deze is niet lelijk hoor
      grt,
      Pimpeltje
      Ik fotografeer met mijn gevoel ,zo bereik ik ook mijn doel.
      Pimpel

      Comment


      • #4
        Re: Oostende by night

        Oorspronkelijk geplaatst door Pimpeltje Bekijk bericht
        Ik heb van Mysti een goede tip gekregen .
        Op statief uiteraard en op 1/16- 30sec en toen had ik top nachtfoto's
        Maar deze is niet lelijk hoor
        grt,
        Pimpeltje
        Dag Pimpeltje,
        bedoel je F16 en 30 seconden?
        Ik moet wel zeggen dat de foto genomen is vanop het staketsel in Oostende (houten vloer die niet 100% stabiel is, zeker niet als er daar een 15-tal mensen op lopen). Ik heb dan ook bewust gekozen voor een groter diafragma (kleinere F-waarde) en een kortere sluitertijd. Langere sluitertijden heb ik ook geprobeerd, maar toen waren de foto's niet meer scherp (wellicht door de beweging op / van het staketsel). Ik DENK dat het kleine diafragma (in relatie met de sluitertijd) hier geen probleem zou mogen zijn, aangezien er geen voorgrond is. Ik DENK dat je enkel een grote F-waarde moet gebruiken als je een voorgrond hebt die ook scherp is of als je stervorming wil bevorderen bij de lichten... Verbeter mij gerust indien dit niet klopt!
        Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

        Comment


        • #5
          Re: Oostende by night

          Oorspronkelijk geplaatst door Anaisje Bekijk bericht
          Nelita, nog geen ervaring met nacht opnames en hulp voor je probleem heb ik niet.
          Voor mij dus een mooie door het standpunt en de weerspiegeling in het water.
          Bedankt voor je reactie, Anaisje! Nachtopnames zijn heel leuk, vind ik, alleen soms een beetje koud...
          Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

          Comment


          • #6
            Re: Oostende by night

            Mooie foto.
            Is dit een foto die in pano gesneden is, of een reeks fotos waarmee je een pano gemaakt hebt?
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

            Comment


            • #7
              Re: Oostende by night

              Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
              Mooie foto.
              Is dit een foto die in pano gesneden is, of een reeks fotos waarmee je een pano gemaakt hebt?
              Beste Saphi,
              eerst en vooral: bedankt voor je reactie!
              Dit is een reeks van 4 foto's waar ik via PSE een panorama mee gemaakt hebt. Voor de rest zijn er geen aanpassingen gebeurd in PSE aan de foto...
              Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

              Comment


              • #8
                Re: Oostende by night

                Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
                Dit is een reeks van 4 foto's waar ik via PSE een panorama mee gemaakt hebt. Voor de rest zijn er geen aanpassingen gebeurd in PSE aan de foto...
                Nog beter dan
                Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                "Casu Consulto - Modo Fac"

                Comment


                • #9
                  Re: Oostende by night

                  Ik vind dit wel heel mooi hoor,al mochten de lichtjes wat meer stralen.Waar je bruine lucht vandaan komt weet ik niet,mij stoort dit niet hoor,je zou denken dat de WB niet op AWB stond,maar volgens je gegevens stond hij dat wel.Hogere diafragmawaarden geven beter resultaat hoor,vooral voor je lichten Je onscherpte kan hierbij ook komen doordat je op AF scherpsteld,ik doe het zo ,ik stel AF scherp en voor ik de foto neem,zet ik de manuele focus op, zo voorkom je ongewenste trillingen,een afstands bediening erbij is dan optimaal,maar dat heb ik zelfs nog nooit nodig gehad.
                  Zo veel mensen, zoveel meningen
                  Groetjes Francine

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oostende by night

                    Oorspronkelijk geplaatst door Francine Versluys Bekijk bericht
                    Ik vind dit wel heel mooi hoor,al mochten de lichtjes wat meer stralen.Waar je bruine lucht vandaan komt weet ik niet,mij stoort dit niet hoor,je zou denken dat de WB niet op AWB stond,maar volgens je gegevens stond hij dat wel.Hogere diafragmawaarden geven beter resultaat hoor,vooral voor je lichten Je onscherpte kan hierbij ook komen doordat je op AF scherpsteld,ik doe het zo ,ik stel AF scherp en voor ik de foto neem,zet ik de manuele focus op, zo voorkom je ongewenste trillingen,een afstands bediening erbij is dan optimaal,maar dat heb ik zelfs nog nooit nodig gehad.
                    Dag Francine, eerst en vooral: bedankt voor je reactie!
                    Voor deze foto heb ik mijn 18-55 mm kitlens gebruikt en MF vind ik hierbij heel moeilijk (lukt veel beter bij de 55-250 mm). Dat zal wellicht wel aan mij liggen !
                    Ik begrijp wel niet goed hoe je via MF ongewenste trillingen voorkomt op het staketsel in Oostende: de trillingen komen van de voetstappen van mensen die in de buurt van het statief rondlopen.
                    PS: ik zie heel graag stervorming van lichten op nachtfoto's, maar ik dacht dat dat hier toch overdreven ging zijn, aangezien er nogal veel lichten waren. Ik had ook zo'n foto's getrokken (wel geen pano), maar ik heb die ondertussen al allemaal gewist ...
                    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oostende by night

                      Oorspronkelijk geplaatst door Francine Versluys Bekijk bericht
                      ...een afstands bediening erbij is dan optimaal,maar dat heb ik zelfs nog nooit nodig gehad.
                      Heb ik ook niet, maar ik gebruik dan de zelfontspanner (2 of 10 seconden).
                      Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oostende by night

                        Ik heb nog geen echte praktijkervaring met nachtfotografie, maar ik heb wel uit de boeken dat het aan te raden is om bij lange sluitertijden+statief de image-stabilisation uit te zetten, omdat die de neiging heeft om dingen te gaan corrigeren die er niet zijn en daarmee onscherpte creeert. Heb je dit ook gedaan?
                        Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                        Canon powershot s120

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oostende by night

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
                          Ik heb nog geen echte praktijkervaring met nachtfotografie, maar ik heb wel uit de boeken dat het aan te raden is om bij lange sluitertijden+statief de image-stabilisation uit te zetten, omdat die de neiging heeft om dingen te gaan corrigeren die er niet zijn en daarmee onscherpte creeert. Heb je dit ook gedaan?
                          Oei... had in inderdaad ook al gelezen, maar zeker vergeten toe te passen...
                          Over welke onscherpte hebben jullie het? De lichten?
                          Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oostende by night

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
                            Dag Francine, eerst en vooral: bedankt voor je reactie!
                            Voor deze foto heb ik mijn 18-55 mm kitlens gebruikt en MF vind ik hierbij heel moeilijk (lukt veel beter bij de 55-250 mm). Dat zal wellicht wel aan mij liggen !
                            Ik begrijp wel niet goed hoe je via MF ongewenste trillingen voorkomt op het staketsel in Oostende: de trillingen komen van de voetstappen van mensen die in de buurt van het statief rondlopen.
                            PS: ik zie heel graag stervorming van lichten op nachtfoto's, maar ik dacht dat dat hier toch overdreven ging zijn, aangezien er nogal veel lichten waren. Ik had ook zo'n foto's getrokken (wel geen pano), maar ik heb die ondertussen al allemaal gewist ...
                            Sorry heb me vergist het is inderdaad de image stabilisator die je moet afzetten zo voorkom je de trillingen van het motortje en vermijd je onscherpte sorry hoor, bij deze rechtgezet .Als je moeite hebt met scherpstellen,laat je hem best eerst AF scherpstellen,dan zet je het knopje op MF en dan afdrukken, Grtjes Francine
                            Last edited by Francine Versluys; 10 februari 2011, 19:23.
                            Zo veel mensen, zoveel meningen
                            Groetjes Francine

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oostende by night

                              Oorspronkelijk geplaatst door Francine Versluys Bekijk bericht
                              Het motortje voor de AF kan ook trillingen veroorzaken waardoor je onscherpte krijgt,je kunt best eerst Af scherpstellen, dan het knopje verschuiven naar MF en dan de foto nemen Grtje Francine
                              OK, dat heb ik ook weer bijgeleerd! Zal dat eens uittesten! Bedankt voor de uitleg!
                              Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                              Comment

                              Working...
                              X