Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oostende by night

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Oostende by night

    Prachtige en leerrijke commentaren gelezen hierboven.

    Wat betreft die bruine lucht zou je kunnen overwegen met de pipet op de lucht te gaan
    staan bij 'remove color cast' (PSE).
    Verder meen ik een lichte perspectiefvertekening te zien (buitenzijden vallen iets naar
    binnen). 't Is weinig, dus zo laten of corrigeren.

    Als het nu toch al een flinke pano is, valt er aan te denken aan de onderkant nog iets weg
    te laten zodat het weerspiegelde witte licht verdwijnt.
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

    Comment


    • #17
      Re: Oostende by night

      Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
      Prachtige en leerrijke commentaren gelezen hierboven.

      Wat betreft die bruine lucht zou je kunnen overwegen met de pipet op de lucht te gaan
      staan bij 'remove color cast' (PSE).
      Verder meen ik een lichte perspectiefvertekening te zien (buitenzijden vallen iets naar
      binnen). 't Is weinig, dus zo laten of corrigeren.

      Als het nu toch al een flinke pano is, valt er aan te denken aan de onderkant nog iets weg
      te laten zodat het weerspiegelde witte licht verdwijnt.
      DAg Plaatwerker,

      bedankt voor de tip! Vooraleer ik dit (wellicht in 't weekend) eens uittest, moet ik dan het water ook niet voorzien van een ander kleur? Alleen lijkt me dat wel moeilijker dan de lucht...
      Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

      Comment


      • #18
        Re: Oostende by night

        Dit is een mooi sfeervol nachtpanootje. De lichtvervuiling stoort me niet direct. Al de rest is de revue al gepasseerd met interessante opmerkingen en weerwerk
        Kunst is genieten - genieten is een kunst !

        Comment


        • #19
          Re: Oostende by night

          Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
          DAg Plaatwerker,

          bedankt voor de tip! Vooraleer ik dit (wellicht in 't weekend) eens uittest, moet ik dan het water ook niet voorzien van een ander kleur? Alleen lijkt me dat wel moeilijker dan de lucht...
          Maak je geen zorgen: het weghalen van zo'n kleurzweem werkt over een gehele foto.
          Dat pipetteren kan je dus ook op verschillende plekken doen (uiteraard met wisselende resultaten).
          Van waardering geniet ik.
          Van kritiek leer ik.

          Comment


          • #20
            Re: Oostende by night

            Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
            Ik heb nog geen echte praktijkervaring met nachtfotografie, maar ik heb wel uit de boeken dat het aan te raden is om bij lange sluitertijden+statief de image-stabilisation uit te zetten, omdat die de neiging heeft om dingen te gaan corrigeren die er niet zijn en daarmee onscherpte creeert. Heb je dit ook gedaan?
            Toch even inpikken vooraleer deze 'mythe' zich verder vespreid. Stabilisatie, of die zich nu in de body of in de lens bevind, is gemaakt voor het compenseren van laag frequente bewegingen. Het menselijk lichaam is een goeie schokabsorbeerder door onze bouw en door ons schoeisel. Dus de trillingen waar de camera nog het meest onderhevig aan is, zijn die veroorzaakt door onszelf: ademhaling, hartslag, spiercontracties,... Stabilisatie gaat in wezen geen enkelvoudige schokken of hoogfrequente trillingen degelijk compenseren. (Neem je dus je camera mee bij je ochtendgymnastiek op de powerplate trilplaat, dan zal het mechanisme er ook minder goed of niet in slagen degelijk werk te leveren).
            Vandaar de raadgeving om de stabilisatie uit te zetten als je de camera op statief plaatst. De beweging waarvoor de stabilisatie ontwikkeld werd is niet meer aanwezig, doch andere trillingen, zoals een enkele schok bvb zal het stabilisatie mechanisme wel activeren en die zal/kan dan op zich een periode van onstabiliteit generen die te lang is in functie van de initiele schok omdat het mechaniscme de compensatiefrequentie niet vind.(er is geen herhaling of de herhalingen komen te snel - zo kan het gebeuren dat het mechanisme dus eigenlijk zijn eigen opgewekte beweging begint te compenseren)
            De eerste generatie stabilisatiemechanismen hadden daar inderdaad last van en was het meer dan raadzaam om die uit te schakelen op statief. De lenzen en bodies van de laatste jaren hebben daar zo goed als geen last meer mee. Het is dus in de meeste gevallen niet nodig om het stabilisatiemechanisme uit te schakelen bij gebruik op statief. Is het dan nooit nodig? Ook dat niet, anders zouden ze de aan/af functie er niet meer op zetten. In bepaalde gevallen, bij werken vanop een stabiel statief, kan het nuttig blijven, bvb macro. Alsook als de functie af staat zal de lens beter (sneller) presteren in z'n andere functies (bvb AF), betere bokeh, minder batterij verbruik,...
            In het geval van deze foto vanop het staketsel; Een staketsel 'leeft', door de wind en de golfslag (beiden laag frequent), alsook de voetstappen van mensen die een deining veroorzaken (ook laag frequent). Je statief vangt minder goed de schokken op dan een mens en zal ze dus doorgeven aan de camera. Het stabilisatiemechanisme zal hier wel nuttig werk leveren. Maw de kans dat er onscherpte komt door het mechanisme is veel kleiner dan de kans op onscherpte door het niet gebruik ervan.
            Last edited by saphi; 11 februari 2011, 07:35.
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

            Comment


            • #21
              Re: Oostende by night

              Hey juppekes

              Mooi gedaan.

              Die gele kleur kan je eventueel vermijden als je je witbalans op K zet (als die functie erop zit)

              Ik gebruik die ook veel voor nachtfoto's, meestal tussen 3000K en 3300K
              Bootjes

              Comment


              • #22
                Re: Oostende by night

                @ Saphi: bedankt voor de deskundige uitleg!
                Blijkbaar ken jij veel van het al dan niet gebruik van IS. Dan heb ik nog een vraag voor je : is het zo dat het bij panning ook soms beter is om de IS af te zetten? Ik heb ergens gelezen dat dat beter is omdat de IS een deel van de panning teniet doet, maar eigenlijk heb ik dat nog nooit gemerkt. Zie deze foto bvb: http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ut-345432.html . Hier stond de IS aan terwijl ik toch vind dat de panning OK is. Ik zet de IS eigenlijk enkel af bij het vervoer van m'n camera en lens (om slijtage tegen te gaan).

                @ Mriya: ook bedankt voor je reactie en tip! Jammer genoeg heb ik geen K staan bij de witbalans... (maar ik kijk voor alle zekerheid nog eens in de handleiding van de Canon 550D).
                Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                Comment


                • #23
                  Re: Oostende by night

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
                  Blijkbaar ken jij veel van het al dan niet gebruik van IS. Dan heb ik nog een vraag voor je : is het zo dat het bij panning ook soms beter is om de IS af te zetten? Ik heb ergens gelezen dat dat beter is omdat de IS een deel van de panning teniet doet, maar eigenlijk heb ik dat nog nooit gemerkt.
                  Huh

                  Ik heb enkel praktische ervaring met Nikon (Canon gebruikt een zelfde systeem) en stabilisatie in de lenzen
                  Stabilisatie wordt gyroscopisch gedetecteert en gedaan door electromagneten boven-onder en links-rechts. maw ze zullen enkel stabiliseren in een op-neer of links-rechts beweging en niet bij rotatie. Sommige (laatste nieuwe) lensen zijn intelligent en detecteren zelf of de camera op een statief staat en schakelen de stabilisatie uit, idem voor paning. Paning is ook een beweging in één vlak, de stabilistaie zal initieel activeren, maar dan deactiveren omdat het geen slingerbeweging is, maw in de meeste gevallen zul je er geen hinder van ondervinden dat de stabilisatie aan staat bij paning (Het blijft je trouwens helpen voor de beweging in de andere as-richting - meestal op-neer). De voordelen in de vorige reply blijven natuurlijk gelden bij uitschakelen.
                  Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                  "Casu Consulto - Modo Fac"

                  Comment


                  • #24
                    Re: Oostende by night

                    Nelita,

                    Ik vind je pano heel knap...met of zonder lichtvervuiling.
                    De vraag die je daar stelt ivm panning (meetrekken) en IS staat wel degelijk in de manual van m'n toestel. En er wordt inderdaad aangeraden om de IS af te leggen. Maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met panning in een foto met een statisch onderwerp. Ik dacht altijd dat panning een beweging inhield...maar mogelijks bedoel je iets anders.

                    Groetjes
                    Marc
                    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Oostende by night

                      Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                      Nelita,

                      Ik vind je pano heel knap...met of zonder lichtvervuiling.
                      De vraag die je daar stelt ivm panning (meetrekken) en IS staat wel degelijk in de manual van m'n toestel. En er wordt inderdaad aangeraden om de IS af te leggen. Maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met panning in een foto met een statisch onderwerp. Ik dacht altijd dat panning een beweging inhield...maar mogelijks bedoel je iets anders.

                      Groetjes
                      Marc
                      Dag Brombeer,
                      ik heb het niet over panning met een statisch onderwerp (het gaat dus niet over de pano van Oostende). Ik heb het over de foto die ik tijdens het veldrijden van Klaas Van Tornhout getrokken hebben (dus: beweging). Er staat een verwijzing enkele berichten hierboven . Bedankt voor je reactie!
                      Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                      Comment


                      • #26
                        Re: Oostende by night

                        Voor mij is het een mooie,
                        Misschien had je de WB zelf kunnen instellen (zelf meten). Al geprobeerd om in LR de WB ietsje te verschuiven? Of instellen met het pipet?
                        Wat betreft de stabilisatie, ik vergeet meermaals () deze af te zetten op statief en tot hier nog geen nadelen ondervonden. Als de ondergrond niet stabiel is zou ik hem zeker aan laten. Als het over pannen gaat heeft Nikon de 'active' mode op de stabilisatie.
                        Photography is an art of observation.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Oostende by night

                          Bedankt voor je deskundige uitleg Saphi
                          Zo veel mensen, zoveel meningen
                          Groetjes Francine

                          Comment


                          • #28
                            Re: Oostende by night

                            Idd, Saphi, heel hartelijk bedankt!

                            Ik ga de hele kwestie ook nog eens in de les voorleggen... Als er nog elementen bijkomen, dan deel ik jullie die graag mee... (Les is wel pas volgende week.)
                            Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                            Comment


                            • #29
                              Re: Oostende by night

                              Iets vroeger gaan en dat bruin wordt als vanzelf mooi, diep blauw (blauwe uurtje dat maar
                              een kleine 3 kwartier duurt maar het beste licht op levert voor nacht- en avondfotografie.)
                              Verder ware het leuk als je op de een of andere manier een linkje kon zetten naar een iet-
                              wat grotere versie. Vooral panorama foto's hebben daar veel baat bij.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Oostende by night

                                Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                                Iets vroeger gaan en dat bruin wordt als vanzelf mooi, diep blauw (blauwe uurtje dat maar
                                een kleine 3 kwartier duurt maar het beste licht op levert voor nacht- en avondfotografie.)
                                Verder ware het leuk als je op de een of andere manier een linkje kon zetten naar een iet-
                                wat grotere versie. Vooral panorama foto's hebben daar veel baat bij.
                                Doudeke, ook bedankt voor je reactie!
                                Wat betreft het blauwe uurtje: groot gelijk! (Jammer genoeg begint de les na het blauwe uurtje)
                                Na de foto heb ik nog een linkje geplaatst naar een grotere versie. Hopelijk werkt dit linkje ook...
                                Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                                Comment

                                Working...
                                X