Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat geeft licht en smelt..?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat geeft licht en smelt..?

.. Een kaarsje

Ik geloof dat ik dit een 'close-up' mag noemen? Ik vind hem best wel goed gelukt (aangezien ik heb geleerd om witbalans in te stellen en power points te gebruiken in een foto ).
    Nog even ter toevoeging: ik heb vernomen van andere Sony A200 gebruikers dat de kitlens niet geschikt is voor close-up en macro, omdat je hiermee scherpte mist.. Ik weet dat de scherpte niet zo goed is maar kijk (en reageer) even op het gekozen diafragma en de compositie en andere dingen die je goed/slecht vind??

Reactie's en kijkers zijn heel fel bedankt!

Sony A200
    f/5.6 1/8s ISO-400
    Last edited by Espiration; 13 januari 2011, 18:28.
    The camera has the ability to capture a moment in time
    and then preserve it frozen for ever
    .

Re: Wat geeft licht en smelt..?

Om met 1/8 sluiteertijd te werken heb je een statief nodig, wil je scherpe foto's. Ik weet niet of je dat hier gedaan hebt.
    Verder is je ISO aan de hoge kant hetgeen ruis geeft en dus een onscherpte gevoel.
    Dat in combinatie met een niet-macro lens geeft dit onscherpe beeld.

Je diafragma had ook wat kleiner gemogen (groter getal) zodat je een groter scherpteveld had.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Groetjes,

Mysti
    Stel je kritieken niet te scherp...
    Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Mijn bescheiden mening, ik zou wat verder van het onderwerp af staan. Het hele bolletje van de kaars in beeld brengen. Je moet al een heel vaste hand hebben om dergelijke sluitertijd uit het losse handje te maken. Bij mij worden dit dan toeval treffers van scherpte. Vaak zie je dat men een statief of een steuntje aanraadt om dicht bij tot macro te maken. Helaas denk ik daar ook niet aan in de hitte van de strijd
      Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht
        Om met 1/8 sluiteertijd te werken heb je een statief nodig, wil je scherpe foto's. Ik weet niet of je dat hier gedaan hebt.
        Verder is je ISO aan de hoge kant hetgeen ruis geeft en dus een onscherpte gevoel.
        Ik heb een statiefje van mijn ouders gekregen, zij hadden hier nog een fatsoenljke liggen en nja dit is binnenshuis getrokken met alleen een sfeerlamp die indirect licht geeft, das iso kon ik niet lager denk ik.. Ik zal in het vervolg proberen dit nog lager te krijgen voor meer scherpte.. en tja mijn lens is ook deels de schuldige (maar vooral ik ), Dankje voor je hulp!

Oorspronkelijk geplaatst door Anaisje Bekijk bericht
        Mijn bescheiden mening, ik zou wat verder van het onderwerp af staan. Het hele bolletje van de kaars in beeld brengen. Je moet al een heel vaste hand hebben om dergelijke sluitertijd uit het losse handje te maken. Bij mij worden dit dan toeval treffers van scherpte. Vaak zie je dat men een statief of een steuntje aanraadt om dicht bij tot macro te maken. Helaas denk ik daar ook niet aan in de hitte van de strijd
        Ik heb een statiefje, ik had het heel erg nodig want ik heb helemaal geen vaste hand mhh ik kan het bolletje helemaal in beeld brengen, dat geeft natuurlijk ook meer scherpte want dan ga ik uitzoomen, dankje voor de hulp!

Groetjes, Kenneth
        .

Comment

zo onscherp is je foto toch niet hoor, je lontje is scherp,
          Mijn bescheiden mening is dat je diafragma gewoon te groot was,

grt. Ria

Comment

Ik merk slechts één puntje dat scherp is, net onder de wiek en dat kan in deze foto niet de bedoeling zijn. De compo tot daar toe maar te fel van licht en de achtergrond is rommelig te veel aanwezig. Je hebt nog heel wat voor de boeg zeker als je niets af weet van diafragma, sluitersnelheid en iso. Ik zou je aanraden u daar eerst in te verdiepen en langzaam oefenen buiten met landschapjes en détails !
            Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door riha Bekijk bericht
              zo onscherp is je foto toch niet hoor, je lontje is scherp,
              Mijn bescheiden mening is dat je diafragma gewoon te groot was,

grt. Ria
              Ik heb inderdaad de fout gemaakt dat mijn diafragma te groot was, ik ga vanaf nu proberen te stoppen met close-up/macro want dat is nog wat te ingewikkeld.. Ik ben eigenlijk een beetje gelimiteerd tot binnenshuis want ik heb elke dag school tot 4u en dan mijn studies die ik direct na school MOET doen van mijn ouders, ik ben makkelijk tot 8u bezig en rond deze tijd van het jaar is het dan donker. Toch bedankt voor je hulp!

Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
              Ik merk slechts één puntje dat scherp is, net onder de wiek en dat kan in deze foto niet de bedoeling zijn. De compo tot daar toe maar te fel van licht en de achtergrond is rommelig te veel aanwezig. Je hebt nog heel wat voor de boeg zeker als je niets af weet van diafragma, sluitersnelheid en iso. Ik zou je aanraden u daar eerst in te verdiepen en langzaam oefenen buiten met landschapjes en détails !
              Ik merk dat nu ook pas, ik ben nog maar een super-beginneling en probeer toch nu en dan iets te posten om wat bij te kunnen leren.. Ik heb deze keer meer gelet op mijn beeldvulling (iets te veel zo te zien) en mijn witbalans.. Waarschijnlijk was deze goed maar ik heb deze met lightroom wat bewerkt, dus dat ga ik vanaf nu niet meer doen of in mindere maten.. Nu ik de achtergrond zie weet ik dat ik een paar stukken weg had moeten laten, het is veel te druk.. Ik ben volop cursussen aan het volgen (via youtube, boeken, tijdschriften en vrienden die iets in de fotografie doen), ik ken nu al wat af van diafragma, sluitertijd en iso (deze hangen samen, regelen lichtinval, tijdsduur, focuspunt, enz..) maar ik blijf leren en herhalen! Ik krijg regelmatig reacties van jullie dat ik nog veel moet leren en dat besef ik zelf ook (hoop bij al ben ik nu nog maar 5 dagen bezig met mijn fototoestel). Jij heel erg bedankt, jij geeft me altijd het meeste informatie (van wat ik fout doe ) en daar leer ik natuurlijk het meeste uit! Ik ben meer met een -'pas dit/dat aan'- dan met een -'ooh mooie foto'-.

Groetjes, Kenneth!
              .

Comment

Working...
              X