Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nat, koud, en dan....dit!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nat, koud, en dan....dit!

Een donkere en regenachtige dag. Een dag om in je bed te blijven liggen, om depressief van te worden ..... of om je camera ter hand te nemen en net datgene te zien en vast te leggen dat je dag weer kleur geeft... Ik opteerde voor het laatste en dit is het resultaat.

Tips en commentaar altijd welkom.

Groetjes,
    Funflower

Re: Nat, koud, en dan....dit!

Ik begrijp de reden waarom je geen reacties krijgt, maar deze reden mag zeker geen uitvlucht zijn om geen commentaar te geven. Deze foto verdient meer commentaar vooral opbouwende.

On topic
    Als ik de reden en je commentaar mee neem in mijn beoordeling, dan is dit een foto.
    Je wil een bepaald gevoel weergeven en daar slaag je in. Ik kan mij inbeelden wat voor een dag dat het was. En dat is de bedoeling van een foto. Een bepaalde sfeer creëren.
    Dit is voor mij een dramatisch opgewekte Foto. Opgewekt door het lichte blaadje tegenover de donkere achtergrond, maar dramatisch omdat je weet dat binnen de kortste tijd dit blaadje even bruin zal zijn dan de rest. Wanneer dit een klein plantje zou zijn dat juist zijn kopje boven de grond steekt, dan zou je kunnen spreken van een hoopgevende foto.
    Eén minpunt vind ik persoonlijk, maar dat is een kwestie van smaak, dat is dat het onderwerp iets te centraal staat. Probeer eens de regel van derden toe te passen.
    De foto horizontaal en vertikaal in 3 verdelen en dan het onderwerp op één van de snijpunten leggen.
    Robby BB
    Minder tijd achter de computer
    Is meer tijd achter de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
      Ik begrijp de reden waarom je geen reacties krijgt, maar deze reden mag zeker geen uitvlucht zijn om geen commentaar te geven. Deze foto verdient meer commentaar vooral opbouwende.

Robby BB
      Robby jij bent een goed man, probeert beginners bij te springen - te helpen, waarvoor mijn grootste waardering Maar ik neem nu weer eens het risico tegenreacties te krijgen ook al probeer ik de onderlinge communicatie te stimuleren en te doen inzien. Wie "actief" is met plaatsen en enkel éénrichtingsverkeer verwacht m.a.w. "ik plaats en vraag maar pleeg zelf geen bezoek met commentaar", kan dit op termijn verwachten - ook geen reactie ! Velen doen hier op beginnershoek hun best tot wederzijdse reacties en hierdoor bouw je een vriendenband en krijg je wederzijdse commentaren, zowel positief als negatief. Niemand is uiteraard iets verplicht maar in het leven - en dus ook hier - heeft alles zijn gevolgen. Volgens mij is het uitblijven van reacties niet steeds te wijten aan de foto zelf. Ik hoop dat je mijn visie en in feite "boodschap" begrepen hebt en we samen nog verder onze meningen en hulp mogen formuleren ?!
      Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
        Robby jij bent een goed man, probeert beginners bij te springen - te helpen, waarvoor mijn grootste waardering Maar ik neem nu weer eens het risico tegenreacties te krijgen ook al probeer ik de onderlinge communicatie te stimuleren en te doen inzien. Wie "actief" is met plaatsen en enkel éénrichtingsverkeer verwacht m.a.w. "ik plaats en vraag maar pleeg zelf geen bezoek met commentaar", kan dit op termijn verwachten - ook geen reactie ! Velen doen hier op beginnershoek hun best tot wederzijdse reacties en hierdoor bouw je een vriendenband en krijg je wederzijdse commentaren, zowel positief als negatief. Niemand is uiteraard iets verplicht maar in het leven - en dus ook hier - heeft alles zijn gevolgen. Volgens mij is het uitblijven van reacties niet steeds te wijten aan de foto zelf. Ik hoop dat je mijn visie en in feite "boodschap" begrepen hebt en we samen nog verder onze meningen en hulp mogen formuleren ?!
        Je hebt zeker een punt. Alleen is het soms moeilijk om een oordeel te geven over een beeld.

Over de foto zelf:
        De foto is voor mij goed, geeft bepaalde sfeer weer zoals het zou moeten zijn. Had er zelf misschien wel ervoor gezorgd dat zwarte plek linksboven wat minder groot is. Misschien kun je de structuur daar wat meer laten doorkomen ?
        Mijn Flicr

Comment

Ik weet wat je wil bedoelen maar daar ligt het niet aan dat dit soort van foto's geen comments krijgen.
          Deze foto is geen fastfood foto. daarmee wil ik zeggen dat wanneer men een steak eet moet men kauwen, moet men moeite doen om te genieten, te smaken en rustig te eten.
          Bij fastfood is dat juist tegenovergestelde. Je steekt dat in uw mond en je slikt.
          Bij het beoordelen van een foto is dat juist het zelfde. Wanneer men een beetje moeite moet doen om een foto te begrijpen dan wordt deze opzij geschoven. Over deze foto moet je een beetje nadenken. Als men een beetje nadenkt en de foto begrijpend beoordeelt dan komen er bepaalde aspecten bovendrijven. Je moet daar wel voor openstaan. Zonder de kleine uitleg en de titel zou deze foto ook veel minder waarde hebben. Je ziet het wordt wat moeilijker en op dat moment geven er veel de brui aan.
          Dat is mijn standpunt. Of het de juiste is weet ik ook niet.
          Robby BB

Comment

Ik weet wat je wil bedoelen maar daar ligt het niet aan dat dit soort van foto's geen comments krijgen.
            Deze foto is geen fastfood foto. daarmee wil ik zeggen dat wanneer men een steak eet moet men kauwen, moet men moeite doen om te genieten, te smaken en rustig te eten.
            Bij fastfood is dat juist tegenovergestelde. Je steekt dat in uw mond en je slikt.
            Bij het beoordelen van een foto is dat juist het zelfde. Wanneer men een beetje moeite moet doen om een foto te begrijpen dan wordt deze opzij geschoven. Over deze foto moet je een beetje nadenken. Als men een beetje nadenkt en de foto begrijpend beoordeelt dan komen er bepaalde aspecten bovendrijven. Je moet daar wel voor openstaan. Zonder de kleine uitleg en de titel zou deze foto ook veel minder waarde hebben. Je ziet het wordt wat moeilijker en op dat moment geven er veel de brui aan.
            Dat is mijn standpunt. Of het de juiste is weet ik ook niet.
            Robby BB
            Ik sta graag GR bij in zijn antwoord. Ik denk dat je in beginnershoek al goed moet zoeken om foto's te vinden met 0 commentaren. Ga maar eens bij fotobeoordelingen kijken hoe het daar staat. Daar schreeuwen mensen om commentaren. Geen wonder dat er hier in beginnershoek dan ook sneller zal gepost worden, omdat men weet dat hier de foto zal opgepikt worden, met alle mogelijke hulp en/of appreciatie.
            Ik vind je opmerking dat het soms moeilijk is om een foto te begrijpen, absoluut, maar denk je dat dat hier niet gedaan wordt? Ik vind die opmerking een beetje kort door de bocht. Er wordt wel meer dan eens gevraagd aan een TS wat hij bedoelt of wat hij wil weergeven met z'n beeld. Wat soms verrassend is en soms ook helemaal niet goed zit. Een foto kan ook ronduit slecht zijn (en daarmee bedoel ik niet dit beeld), maar zelfs dan wordt er nog het goede in gezocht. Maar wat heeft een TS er aan als je z'n foto bejubeld, daar leert hij niets uit en denkt dat hij goed bezig is terwijl hij er helemaal naast zit en zo maar bezig blijft.
            Just my 2 cents....
            https://www.tinicleemputfotografie.com/

Comment

Hehe,

je krijgt nu toch maar een hoop reacties op je foto...
              Net als Robby vat ik de sfeer die je wilde weergeven. En eveneens denk ik dat een 1/3 compo je foto nog beter had gemaakt.
              De kleuren zitten goed, er ontbreekt misschien wat scherpte maar dat kan bij dit beeld geen kwaad.
              Stel je kritieken niet te scherp...
              Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Uit de fotogegevens lees ik dat CS5 is ingeschakeld voor het resultaat. Niet misselijk hoor,
                dat is een duur programma. De Exif ontbreekt maar ik meen toch te zien dat er is geflitst
                (cameraflits denk ik). Dat flitsen zorgt voor (helaas) wat overbelichting op de
                weerkaatsende plekken. Wat de fotograaf zag, heeft 'ie vernietigd/vernield door een teveel aan licht.

Ik ben zeer benieuwd naar de reactie van TS op alle commentaren die gegeven zijn.
                Van waardering geniet ik.
                Van kritiek leer ik.

Comment

Robby BB
                  Voor alle duidelijkheid : leer eens goed lezen ! In mijn comment staat niets over de foto zelf, of zo je wil - "dit soort van foto's". Je antwoordt is dus volledig uit zijn context gerukt. Ik trachtte enkel de reden tot uitblijven van reacties te doen inzien, dat je door wederzijdse communicatie waardering krijgt en vriendschap uitbouwt wat in beginnershoek sinds enige tijd op een positieve manier verloopt. Velen hier dragen alvast mijn oprechte appreciatie en ik vind het best leuk met die mensen foto's uit te wisselen en te bespreken/oordelen op een ordentelijke spontane manier En nogmaals, iedereen is vrij en doet daarmee wat hij of zij wil ! Vind het zeer spijtig dat personen zich nu gekwetst voelen, door een verkeerdelijk antwoord met uitleg over een foto wat geenszins aan de orde was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                    Uit de fotogegevens lees ik dat CS5 is ingeschakeld voor het resultaat. Niet misselijk hoor,
                    dat is een duur programma. De Exif ontbreekt maar ik meen toch te zien dat er is geflitst
                    (cameraflits denk ik). Dat flitsen zorgt voor (helaas) wat overbelichting op de
                    weerkaatsende plekken. Wat de fotograaf zag, heeft 'ie vernietigd/vernield door een teveel aan licht.

Ik ben zeer benieuwd naar de reactie van TS op alle commentaren die gegeven zijn.
                    Ik sluit me aan bij Plaatwerker, de flits geeft overbelichting. het benadrukt wel het koude en kille in de foto. Het gele blaadje staat te centraal (zoals ook Mysti opmerkte). Ik heb dus niks nieuws toe te voegen.
                    Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tini Bekijk bericht
                      Ik sta graag GR bij in zijn antwoord. Ik denk dat je in beginnershoek al goed moet zoeken om foto's te vinden met 0 commentaren. Ga maar eens bij fotobeoordelingen kijken hoe het daar staat. Daar schreeuwen mensen om commentaren. Geen wonder dat er hier in beginnershoek dan ook sneller zal gepost worden, omdat men weet dat hier de foto zal opgepikt worden, met alle mogelijke hulp en/of appreciatie.
                      Ik vind je opmerking dat het soms moeilijk is om een foto te begrijpen, absoluut, maar denk je dat dat hier niet gedaan wordt? Ik vind die opmerking een beetje kort door de bocht. Er wordt wel meer dan eens gevraagd aan een TS wat hij bedoelt of wat hij wil weergeven met z'n beeld. Wat soms verrassend is en soms ook helemaal niet goed zit. Een foto kan ook ronduit slecht zijn (en daarmee bedoel ik niet dit beeld), maar zelfs dan wordt er nog het goede in gezocht. Maar wat heeft een TS er aan als je z'n foto bejubeld, daar leert hij niets uit en denkt dat hij goed bezig is terwijl hij er helemaal naast zit en zo maar bezig blijft.
                      Just my 2 cents....
                      Natuurlijk ga je die niet vinden, maar zoek eens naar de foto's waar ik als eerste of tweede commentaar geef. Dat zijn allemaal foto's die op de derde of vierde en verdere pagina's stonden, dus in de vergeethoek, met nul en één comment.. Deze stond ook in de vergeethoek met 0 comments.

Voor alle duidelijkheid : leer eens goed lezen ! In mijn comment staat niets over de foto zelf, of zo je wil - "dit soort van foto's". Je antwoordt is dus volledig uit zijn context gerukt. Ik trachtte enkel de reden tot uitblijven van reacties te doen inzien, dat je door wederzijdse communicatie waardering krijgt en vriendschap uitbouwt wat in beginnershoek sinds enige tijd op een positieve manier verloopt. Velen hier dragen alvast mijn oprechte appreciatie en ik vind het best leuk met die mensen foto's uit te wisselen en te bespreken/oordelen op een ordentelijke spontane manier En nogmaals, iedereen is vrij en doet daarmee wat hij of zij wil ! Vind het zeer spijtig dat personen zich nu gekwetst voelen, door een verkeerdelijk antwoord met uitleg over een foto wat geenszins aan de orde was.
                      Ik heb goed gelezen, en er is niets uit de context gerukt. Je kunt inderdaad zien dat er hier op BD vriendengroepjes zijn, wat heel menselijk is, maar dikwijls gaat het dan niet verder dan "wauw, goed, nijg, .......enz" waar je dan ook niets aan hebt.
                      Ik heb ook hier een paar mensen die ik , met hun medeweten, volg. ik ben dan ook één van de weinigen zeggen wat ze werkelijk denken.
                      Denk je nu echt dat een beginner hier direkt zijn mening gaat zeggen. het zou moeten, maar de bescheidenheid verhinderd dit dan. Als er dan toch ene zijn mening geeft dan wordt hij dadelijk met de grond gelijk gemaakt.
                      Het is ook zo'n misvatting dat wanneer men een foto plaatst men ook moet comments geven en dat wanneer men een commentaar geeft ook foto's moet plaatsen.
                      Ik zelf plaats weinig foto's omdat omdat ik mijn eigen foto's even kritisch bekijk als wanneer ik een foto van iemand anders bekijk en dan vind ik altijd wel iets waardoor ik de foto niet kan plaatsen. Wil dat dan zeggen dat ik hier geen recht heb om een comment te geven.
                      De beginners komen hier voor te leren en daar probeer ik met mijn beperkte kennis aan bij te dragen. ik hoop dan ook steeds dat andere dit ook doen.
                      Robby BB

Comment

Robby, we hebben beiden onze "zeg" gedaan en wens hierover geen verdere discussie te voeren. Terug naar de essentie waarvoor dit forum staat : onze foto's plaatsen, kijken en beoordelen. Ik hoop dat je je steentje blijft bijdragen !

Comment

Hey,

Allemaal super bedankt voor jullie reacties. Ik zal zeker rekening houden met jullie commentaren.
                          Ik ben een pure beginner. Het is zoeken. Ik volg les sedert september, maar ben dan ook echt vanaf nul gestart.
                          Wat commentaren betreft op andere foto's. Dat doe ik nu en dan wel. Maar ik ben nog niet zo ervaren om tips te geven.
                          Ik kijk vooral... Probeer te leren uit allerlei commentaar op andere foto's. Maar misschien moet ik toch meer durven zeggen wat ik van een foto vind ook al heb ik nog heel weinig ervaring.

Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funflower Bekijk bericht
                            ... Wat commentaren betreft op andere foto's. Dat doe ik nu en dan wel. Maar ik ben nog niet zo ervaren om tips te geven.
                            Ik kijk vooral... Probeer te leren uit allerlei commentaar op andere foto's. Maar misschien moet ik toch meer durven zeggen wat ik van een foto vind ook al heb ik nog heel weinig ervaring.

Groetjes
                            Vooral dat laatste is een goed begin. En echte tips komen op den duur vanzelf aan de hand
                            van wat je hebt geleerd. Zo is het bij mij ook gegaan hoor. Interactie !
                            Van waardering geniet ik.
                            Van kritiek leer ik.

Comment

Maar ik ben nog niet zo ervaren om tips te geven.
                              Idem hier, ik wil best wel maar kom nog niet veel verder dan mooi of een foute inschatting en de bal er naast geschopt. Het is wel leuk als je de nodige commentaar kan krijgen.
                              Wat je foto zelf betreft waag ik mij weer eens. Met de uitleg kan ik je bedoeling wel volgen en is het goed bekeken. Zonder de uitleg een groen blad tussen vele afgestorven bladeren. Je moet bij deze opname er eerst echt over nadenken voordat je iets kan zeggen over de inhoud. Ik heb nog al opnamen gezien waar er meer achter zit. Niet gemakkelijk.
                              Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

Working...
                              X