Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Je hoeft niet steeds mee te gaan met de meute Ik begrijp wat je wil zeggen. Die meerwaarde is er niet bij.
Deze foto is wel in het kader van een opdracht voor de avondschool. Ik heb 10 nachtopnames gemaakt van bruggen. Allemaal een beetje in dezelfde lijn. Ik heb er ook nog waarbij er beweging is op de brug, maar bij deze springt echt het ovaal (of het oog zoals sommige hier zeggen) er uit. Beweging op de brug leidt een beetje de aandacht af.
Mijn mening
2 puntjes , probeer volgende maal maar ruimte te houden aan de bovenzijde van je foto
en
ISO naar beneden ISO 100 max 200 , je hebt nu een ruis .
Vraagje hoe ben je te werk gegaan ?
Groeten
Joeri
Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR
Niet mee akkoord. Die lantaarnpalen horen bij de brug en geven een meerwaarde voor mij. En ik heb echt iets tegen teveel bijsnijden achteraf.
Pbj: Ik heb ISO 400 genomen om de beweging van het water te beperken. Het was windstil en het water was als een spiegel. Dat probeerde ik te bewaren. Ik kon dan mijn sluitertijd verkorten. Ik had hem nog korter kunnen maken maar dan ging de ISO omhoog of moest ik een groter DF kiezen (geen stervorm aan de lichten). Het is bij alles wat de gulden middenweg geworden. Wat in mijn ogen geslaagd is. Maar er is wel wat ruis ja.
Ook ik volg.
Waarom? De lampen op de brug nemen behoorlijk wat aandacht. Ze komen nogal vlekkerig over door de groene flares, vind ik, wat voor mij ook vloekt met de blauwe lampjes van de kerstbomen
Door ze weg te croppen, ontstaat er een rustige compo met een veel grotere nadruk op het ovaal en komen de blauwe lichtjes ook veel beter over.
Maar jij moet uiteraard doen waar jij je goed bij voelt.
Mooie foto, maar ik vind de kerstverlichting in dit geval eerder afleidend en ik had iets meer plaats gelaten onderaan om de reflectie mooi volledig in beeld te hebben
70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com
Citaat - Oorspronkelijk geplaatst door bleuspics:
"...bij het naar beneden schrollen tot net boven de brug werd hij mijn inziens nog sterker."
Niet mee akkoord. Die lantaarnpalen horen bij de brug en geven een meerwaarde voor mij. En ik heb echt iets tegen teveel bijsnijden achteraf.
Ik snap de opmerking van Blieck, en vind ook dat je je compositie moet bepalen vóór je afdrukt, en bijsnijden achteraf moet beperken. Maar anderzijds vind ik wel, dat je je voor je compositie niet strikt moet houden aan de verhoudingen die je sensor je oplegt... en dat bijsnijden achteraf 'moet kunnen' in de lengte of in de breedte als de compositie aan waarde wint door de verhoudingen van je foto te wijzigen.
En hier vind ik inderdaad, dat een compositie met de nadruk op 'het gat onder de brug' het wint van 'de brug', en dat met name het licht van de lantaarns dermate uitgebeten is dat ze me afleiden van dat mooie doorkijkje.
Mooie opname, alhoewel ik ook te vinden ben voor de versie zoals Renske en Bouk aangeven. Zo benadruk je nog meer het " oog" en krijg je wel een "mysterieuzer" beeld.
Maar goed, zoals je al aangaf maakt deze foto deel uit van een reeks en zal jij wel weten waar je met dit beeld naar toe wil.
groeten,
deka
There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )
Comment