Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bosfoto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bosfoto

Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum en heb net mijn eerste dSLR aangeschaft, een Nikon D5000. Ik ben er supertevreden over en hij produceert geweldige foto's, zelfs met de kit lens die ik erbij heb. Ik ben ermee naar een plaatselijk bos gegaan, dat niet zoveel voorstelde. Zeker niet in deze winterperiode en met de sneeuw die hier al zo goed als verdwenen is (West-Vlaanderen).

Ik heb er toch enkele mooie foto's kunnen uitpersen, zeker met de silhouette-functie die ik op de camera heb. Ik wou eerst met de automatische functies beginnen en uitzoeken voor ik begon met het diafragma en de sluitertijd. Ik was zeer blij verrast met drie foto's, toen ik ze thuis op de pc laadde waren ze fantastisch (in mijn ogen dan toch). Het betreft de weerschijning van de zon op het licht bevrozen meer met daarachter de pekzwarte bomen (dankzij de silhouette-functie) en ertussen het zonnetje.

Wat vinden jullie ervan?

En uiteraard iedereen nog een gelukkig nieuwjaar toegewenst!

groeten
    Kenney
    Last edited by Kenney; 1 januari 2011, 20:29.
    Nikon 1 V1 + 10mm f2.8
    http://500px.com/kLybeer

Re: Bosfoto

Ook een gelukkig nieuw jaar. En je hebt al heel mooie postzegels voor op je kaartjes. Je
    kunt ze toch wel groter posten? Of op zich minst een linkje naar een groter formaat. Zelf
    ben ik te oud om dit nog goed genoeg te zien om te beoordelen.

Comment

Ik vind de foto's wel iets hebben.
      De lucht komt er goed uit, maar de rest vind ik wat donker.
      Canon EOS 550D +++ Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM bulk +++ Canon EF 50mm f/1.4 USM +++ Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kenney Bekijk bericht
        ...........

Ik heb er toch enkele mooie foto's kunnen uitpersen.

Wat vinden jullie ervan?
        veeeel te klein hoor.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Kenney welkom en ook de beste wensen voor 2011. En nu maar goeie foto's schieten, plaatsen en reageren. Om een beoordeling te geven zijn je foto's veel te klein. Lees het reglement en de werkwijze hoe daartoe te komen. We wachten...
          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Ja, slechte gewoonte waarschijnlijk om meteen op forums te willen posten zonder iets te weten over de regels. Er stond een link onder, dus ik dacht dat iedereen het zou hebben opgemerkt. Heb ze nu in het groot staan in mijn openingspost. Je zal zien dat ze vrij gelijk zijn, al komt de ene er beter uit dan de andere.
            Nikon 1 V1 + 10mm f2.8

Comment

hoy, kenney

om te beginnen welkom en happy new year

het is goed dat je eerst wat op auto stand werkt, kijk wat je camera doet met fragma sluitertijd enz en bekijk wat de resulaten zijn, je zal al snel merken dit deze niet steeds het gewenste resultaat geeft en dan ga je aan het spelen met fragma en sluitertijd, onder of overbelichten,.... dat wordt het experimenteren, vallen en opstaan maar vooral blijven doorgaan.

ik vind de 2de de beste van de drie.
              de eerste staat goed scheef en dit oogd niet zo lekker, tracht er voor te zorgen dat je de horizon recht zet. (meeste gevallen)
              ook op vlak van vlakken verdeling kan er het beter, de wolken komen tot in het midden van de foto's, tracht de horizon op 1/3 of 2/3 te zetten inplaats van het midden

ps ik zou de silhouette functie eerder gebruiken op een persoon in tegen licht of iets dat is mooi is afgelijnd.

denk nu niet na mijn coment dat ik je wil zeggen dat je foto's op niks trekken hé dit is een goed begin hoor, het licht dat weerkaatst op het ijs is top dat je dit opmerkt als beginner. mijn eerste foto's durf ik hier niet te plaatsen hoor
              blijven gaan hé

groetjes
              renske

Comment

Ik ben heel blij met jouw reactie hoor, het zou niet goed zijn als ik me al laat kwetsen door zo'n opbouwende kritiek.
                Ik vond de tweede inderdaad ook de beste van de drie. De tip over de verdeling van de foto zal ik zeker in acht nemen.
                Ik blijf wel erbij dat ik de silhouette-functie hier goed vind passen en de D5000 lijkt het ook zo te beschrijven met bomen en een zon in de achtergrond. Ik trok de foto eerst in automatische modus en zag dan het nut van een silhouette-functie in en ik vind de resultaten een stuk beter.
                Nogmaals bedankt voor jouw reactie!

groeten
                Kenney
                Nikon 1 V1 + 10mm f2.8

Comment

Als je nof foto's plaatst zou je best een spatie tussen de foto's laten bij het opladen,
                  nu lopen de foto's in elkaar en met een spatie is het anders kijken.
                  Verder nog veel fotoplezier
                  Neirynck Renée

Comment

Welkom Kenney op het forum. De foto's die gemaakt hebt met de silouet functie zijn idd wel toepasselijk in landschappen. Persoonlijk ga ik mits een aantal aanpassingen voor foto nummer 1. Op zich is de foto goed , enkel zou ik zoals eerder aangegeven de horizon rechttrekken (nu lijken de bomen naar links te groeien) ook zou ik onderaan en links een stukje wegcroppen, onderaan zodat je horizon niet zo centraal staat en links omwille dat het groepje bomen voor de zon ( die tenslotte toch de meeste aandacht trekken ) ook niet zo centraal te zetten.

Besluit: let op de composities die je maakt, dit geld niet alleen bij landschapfotografie maar bij alle categoriën.

Ook zoals eerder al aangegeven zou ik tussen de foto's een spatie laten, dit kijkt zoveel makkelijker.

Voor de rest vind ik het een prachtige foto, met een lekker blauwe lucht, de vogels die nog van de bomen vliegen geven de foto ook een meerwaarde tov de andere.

Blijven schieten zo ik zeggen

Mvg
                    http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

Comment

Working...
                    X