Hey ik moet het nog leren! of
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Probeersels
Collapse
X
-
-
Re: Probeersels
Hey ik moet het nog leren!
het misbruik van de hdr-techniek, en de selectief ingekleurde elementen in een foto zijn nu eenmaal stadia waar we als beginner allemaal door moeten.
(net zoals de zonsondergangen, de drang naar symmetrie en de reflecties in plassen en glasgevels.)
dus: laat deze dingen gauw achter je en concentreer je op wat essentieel is in goede fotografie:
compositie en licht.
daarna (maar dat is voor de gevorderde amateur) komt ook de inhoud van de foto aanbod. wat ze allemaal te vertellen heeft.
de caravan vind ik schreeuwlelijk. de hdr kan niet verbergen dat er weinig aandacht was voor een interessante compositie.
de banaan, tja, een experimentje.
de klokketoren heeft nog het meeste potentieel.
wel even de perspectief corrigeren met PhotoShop of een gratis programma.
je hebt de graffiti geaccentueerd door m selectief te kleuren, terwijl nu net die graffiti een element is dat onterecht met de aandacht gaat lopen van de mooie architectuur.
ik zou m dus weggeshopt hebben, en dan heb je een goede foto.
(ik vind dat men die vernielers van andermans eigendommen overigens een jaar in het cachot zou moeten steken, maar dat is een ander verhaal).
-
Experimentjes vind ik niet allemaal goed geslaagd:
De eerste is er echt over: daar moet met minder meer uit te halen zijn.
De tweede loop ik te gemakkelijk aan voorbij.
Bij de derde heb je 't licht goed onder controle gehouden maar de bewerking vind ik wat grijs.
Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk berichteven vlug laten zien wat ik bedoel:
toren recht gezet en graffiti weggewerkt ( slordig ).
zo kan je de foto veel interessanter maken.
'k Vind die bewerking trouwens niet "interessanter" dan het origineel dat de werkelijkheid dichter benadert: als je vanaf de grond naar een hoog object kijkt dan lopen de lijnen nu eenmaal naar elkaar toe en de graffiti vormen een belangrijk onderwerp in het beeld.Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
Oók wandelen met GPS?
Comment
-
nr 1 door teveel HDR diepte weg en naar mijn smaak lelijke kleuren.
nr 2 die banaan in kleur, bekend grapje, voor mij mag er meer contrast in de hele foto.
nr 3 smaken verschillen voor mij mag-ie recht, wel de grafitti behouden!, en ev. wat meer contrast.
Maar kies vooral je eigen weg, dat is nou juist het verrassende van foto's hier op BD.
Comment
-
Allereerst allemaal een goed en gezond 2011!!!!!
Bedankt ook voor de commentaren en de tijd die julle er in willen steken.
Als ik jullie goed begrijp is de achterliggende boodschap "leer eerst fotograferen en begin dan te experimenteren"?
Maar ik vond het zo leuk om te doen.
Wat de HDR foto betreft: Ik had net het programma Photomatix pro aangeschaft en wou het eens uitproberen omdat ik vind dat daar heel mooie "werkjes" mee te maken zijn. Het programma is toc h wel ingewikkelder dan ik vermoedde
De zwart witjes zijn probeersels omdat z/w fotgrafie mij wel aanspreekt. Toch wou ik wat kleur in de brouwerij brengen. En he, wie kan mij kwalijk nemen om te proberen.
De grootste ontdekkingen zijn gedaan door mensen die iets "probeerden". Wat ik wel eens vergeet is dat ze meestal wel een beetje kennis van zaken hadden.
Dus voortaan ga ik eerst maar eens leren fotograferen want dat is eigenlijk toch wel wat ik het liefste doe.
Goetjes allemaal en oprecht de beste wensen voor 2011. Laat er ons iets spetterends van maken.Ik heb het licht gezien!!! ... nu er nog een beeld mee maken.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
zegt het forumlid dat even goed dit beweert: klik (voorlaatste zin) .
'k Vind die bewerking trouwens niet "interessanter" dan het origineel dat de werkelijkheid dichter benadert: als je vanaf de grond naar een hoog object kijkt dan lopen de lijnen nu eenmaal naar elkaar toe en de graffiti vormen een belangrijk onderwerp in het beeld.
maar in goede fotografie draait het om compositie en licht bij de opname, niet om softwarematige effecten achteraf.
graffiti wegpoetsen en perspectief corrigeren, is helemaal iets anders dan het toepassen van effecten.
dat noem ik correcties.
akkoord, dingen wegpoetsen (verkeersborden, personen, graffiti enz) zijn zware ingrepen, maar ze zijn niet ingegeven door effectbejag, maar om de foto beter te maken.
en dat is trouwens wat normalerwijze gebeurt met architectuurfoto's: die zal men van storende beeldelementen ontdoen en men zal vrijwel steeds de perspectief corrigeren.
in die optiek waren mijn opmerkingen bedoeld.
ik vind de klokketoren een mooi stukje architectuur, en om er een goede architectuurfoto van te maken moet mijn inziens dan die graffiti weg en de toren recht staan.
je kan de perspectief laten staan maar dan krijg je in wezen een heel andere soort foto, geen architectuurfoto meer, maar een geïnterpreteerde, meer artistieke foto.
Comment
-
De eerste foto (HDR) vindt in mijn ogen zeker genade. Hij onderwerp, rommelige versleten materialen, leent zich ideaal tot dat soort fotografie. Ik weet dat hier veel HDR tegenstanders zijn maar voor mij kan ie. Er mocht natuurlijk nog wat meer rommel op de foto (groothoek)....compo zal ook wel beter kunnen ; Ik kan me toch wel inbeelden dat het nemen van die foto ('s) een genot moet geweest zijn voor de fotograaf en het resultaat is
De tweede valt voor mij inderdaad onder experiment : niet slecht.
De derde zegt me eigenlijk het minste.
Samengevat denk ik toch wel mee in de richting vd "portrettentrekker" die zijn eigen ding wil blijven doen. Geef dus zeker uw HDR's niet op.....het is schilderen met foto's... en PS (ik probeer dat met veel moeite ook wel natuurlijk vind ik een veredelde vorm van collage.
gr,
Comment
-
Het heeft niks te maken met voor- of tegenstander zijn van HDR. Een HDR prent kan heel
mooi zijn. Maar hier is het er zwaar over. Alsof je een pentekening hebt en je gaat er dan
met olieverf op zitten knoeien.
Over die ingekleurde banaan wil ik het niet hebben. Vind ik een grap zonder pointe.
De derde is voor mij de beste. En ik zou die graffiti zeker niet wegpoetsen. Die is er nu
eenmaal op aangebracht, en dus is wegpoetsen vervalsen. Nu heb ik het gevoel: het zou
een mooi gebouw kunnen zijn, jammer dat vandalen er zich hebben op uitgeleefd. Dat heb
je hierbij -bewust of onbewust- mooi onder de aandacht gebracht. Je zou het zelfs kunnen
zien als een metafoor voor de manier waarop we heden ten dage vaak met ons patromonium
omgaan. Of op zich minst: hoe sommige lui nergens respect voor hebben. Goed.
Comment
-
Hallo allemaal,
ik lees dat er wel veel tegengestelde gevoelens heersen over bovenstaande foto's. Allereerst wil ik duidelijk maken dat dit probeersels zijn, verre van perfect. Het bovenscript zei het al, "ik moet het nog leren". HDR zal altijd zijn voor-en tegenstanders hebben. Ik ben Voorstander en vind het leuk om te doen net zoals de ingekleurde zwart-wit beelden. Ik weet ook wel dat ik nog veel te leren heb maar als ik niet oefen kan ik het ook niet leren. daarom vind ik de opmerkingen hier zo fantastisch en een echt hulpmiddel.
Wat de bedoeling van de kerk was dat ik de "onrespectvolheid" wou laten zien door de graffitti te accentueren en in te kleuren. Ik lijk daar precies toch wel in geslaagd gezien de reacties.
Wat ik met mijn fotografie uiteindelijk wil bereiken is afbeeldingen maken die ik tegen mijn muur zou willen hangen omdat ik ze mooi of leuk vind of misschien anderen ook wel. En ik besef dat ik nog een hele weg heb af te leggen. Maar elke reis begint bij de eerste stap.
Of die afbeeldingen nu gemaakt zijn met effecten of enkel correcties dat maakt mij niet uit. Als ze maar mooi genoeg zijn om tegen de muur te hangen en het genot dat ik ze zelf gemaakt heb volgens de regels van de kunst.Last edited by Woolfingale; 2 januari 2011, 12:04.Ik heb het licht gezien!!! ... nu er nog een beeld mee maken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Woolfingale Bekijk bericht...veel tegengestelde gevoelens...
...Of die afbeeldingen nu gemaakt zijn met effecten of enkel correcties dat maakt mij niet uit...
Men wil het hier bijna nooit gezegd hebben maar fotografie is een vorm van KUNST. Het speciale eraan is dat ieders' probeersels van deze kunst overal op het internet te zien zijn. In de kunstacademies hangen/staan van alle kunstvormen ook duizenden probeersels. Het publiek is daar kleiner maar men probeert hetzelfde: te komen tot het doel dat jij/wij ook willen bereiken. De medestudenten en leerkrachen mogen hun mening kwijt. En in de tentoonstellingsruimte (showcase) zetten we dan ook enkel ons beste werk. Naar onze EIGEN norm. En de toeschouwer mag oordelen.
Als we gaan regeltjes opleggen of persoonlijke grenzen (bvb i.v.m. bewerking en beeldvorming) prediken als unieke waarheid verlaten we het pad van de kunst en kunnen we even goed dit forum opdoeken om hier een daar een "Big Brother" aan te duiden die het wel voor ons zal uitmaken. Die zal dan wel zeggen wanneer we moeten stoppen met het verzetten van schuifjes of het kliederen met lagen op de computer. En welk filter er al dan niet op onze lens mag.
Ik blijf er bij: fotografie is kunst en gelukkig niet te temmen.Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
Oók wandelen met GPS?
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk berichtnIk blijf er bij: fotografie is kunst en gelukkig niet te temmen.
wordt een kunstwerk hoeft te zijn. Daarvoor heb je nog altijd mensen nodig die dit als
zodanig erkennen, herkennen, het een plaats geven in de kunstgeschiedenis, het terrein
afbakenen, de voorwaarden creëren.
Zomaar roepen dat alles kunst is maakt niks tot kunst. Alleen maar overbodig. Kijk, op
het forum staan heel veel foto's. Toch tref je er maar weinig kunst tussen aan. Niet dat
dit erg is. Voor mij hoeft het geen kunst te zijn.
Gewoon een mooie, goede, ontroerende, sprekende, zwijgende foto is voor mij al goed
genoeg. Laten we het woordje kunst spaarzaam gebruiken opdat het enige waarde zou
behouden. Laten we er zuinig op zijn. Laten we voorzichtig zijn.
Comment
Comment