Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wildwaterbaan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wildwaterbaan

    Hier was het water nog rustig

    f2.8 - 1/3 s - iso 100

    maar plots begon dat harder te gaan


    f20 - 15 s - iso 100)
    Last edited by Tim76; 28 december 2010, 16:43.
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Wildwaterbaan

    één vind ik goed.
    twee vind ik niet goed. water te blurry.

    foto te blauw.

    banaal onderwerp, goede compositie: dat maakt dit beeld sterk

    jammer van de technische onvolmaaktheden dus.

    Comment


    • #3
      Re: Wildwaterbaan

      Een proefje gedaan met de snelheid ? Een dagelijks gegeven op ordentelijke manier in beeld gezet, helaas is de foto bedacht met een blauwzweem. Heb het al dikwijls aanbevolen : haal de hoge lichten eens wat naar omlaag en de foto wordt al dadelijk beter in kleur (en ook in wat scherpte/duidelijkheid)
      Kunst is genieten - genieten is een kunst !

      Comment


      • #4
        Re: Wildwaterbaan

        Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
        Een proefje gedaan met de snelheid ? Een dagelijks gegeven op ordentelijke manier in beeld gezet, helaas is de foto bedacht met een blauwzweem. Heb het al dikwijls aanbevolen : haal de hoge lichten eens wat naar omlaag en de foto wordt al dadelijk beter in kleur (en ook in wat scherpte/duidelijkheid)
        Wat bedoel je juist met hoge lichten. Focussen op het water of de foto lager nemen?
        De blauwzweem is inderdaad nadrukkelijk aanwezig. Om eerlijk te zijn. Bij sneeuw wist ik dat dit een probleem is dat ik moet oplossen met de witbalans. Hoe komt het dat water ook blauwzweem geeft?
        Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

        Comment


        • #5
          Re: Wildwaterbaan

          Op wat heb je de white balans gezet? Ik heb het gevoel dat hij op kunstlicht stond. Zo had ik ook eens te blauwe buitenfoto's. :-(

          Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
          Om eerlijk te zijn. Bij sneeuw wist ik dat dit een probleem is dat ik moet oplossen met de witbalans. Hoe komt het dat water ook blauwzweem geeft?
          Bij sneeuw zet ik mijn witbalans op bewolkt en experimenteer ik met overbelichting (0.3 á 0.7 stops....)
          Last edited by Happy Genes; 29 december 2010, 19:34.
          Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

          Comment


          • #6
            Re: Wildwaterbaan

            Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
            Wat bedoel je juist met hoge lichten. Focussen op het water of de foto lager nemen?
            De blauwzweem is inderdaad nadrukkelijk aanwezig. Om eerlijk te zijn. Bij sneeuw wist ik dat dit een probleem is dat ik moet oplossen met de witbalans. Hoe komt het dat water ook blauwzweem geeft?
            Zoals mijn collega hierboven al heeft aangegeven !
            Ik zet de witbalans op automatisch en kom daar nooit nog aan, begrijp het nut daar niet van of je moet uiteraard anders tewerk gaan en dat is ieders werkwijze natuurlijk. Het enige wat ik doe is spotmeting toepassen, over- of onder belichten, een fotootje meer maken en de foto's een nabewerking geven tot ze prima - of toch ongeveer - in orde zijn.
            Een foto bestaat uit licht (fotografie is schrijven met licht) en digi heeft nogal eens last van hoge lichten (wit). Door deze in de nabewerking een klein beetje te corrigeren (verlagen) wordt je foto al heel wat beter, eenvoudig en snel
            Kunst is genieten - genieten is een kunst !

            Comment


            • #7
              Re: Wildwaterbaan

              Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
              Zoals mijn collega hierboven al heeft aangegeven !
              Ik zet de witbalans op automatisch en kom daar nooit nog aan
              Deze is genomen met automatische witbalans.
              Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

              Comment


              • #8
                Re: Wildwaterbaan

                Je WB stond niet op automatisch hé beste.
                'k Heb hem geopend in Adobe Bridge en de exif gegevens tonen dat de WB op "manual" stond.
                Twas misschien niet je bedoeling en heb je ongewild op een verkeerd knopje gedrukt.

                Ben het niet eens dat je de camera best altijd op AWB laat staan.
                Blauwzweem is niet het enige probleem dat je dan krijgt maar bv met sneeuwlandschappen ga je dan regelmatig grijze ipv witte sneeuw krijgen.

                Een methode om je WB correct in te stellen is een wit blad papier mee te nemen en dat voor je camera te houden naar de scene die je wil hebben.
                Stel je camera in op manual WB, richt op het blad met achtergrond erbij en druk de shutter lichtjes in.
                De camera zal deze gegevens opslaan en de WB aanpassen. Ga uit het menu en je bent klaar ...

                Comment


                • #9
                  Re: Wildwaterbaan

                  @tcf
                  Je WB stond niet op automatisch hé beste.
                  'k Heb hem geopend in Adobe Bridge en de exif gegevens tonen dat de WB op "manual" stond.
                  Vreemd, want ik krijg netjes AUTO te zien. Wat me eigenlijk nog meer verwonderd want de foto is genomen, volgens de exif, met een 500D van Canon. En om dan zo een blauwzweem in automatische stand weer te geven terwijl daar echt geen aanleiding voor is, vind ik vreemd.

                  Gr.,
                  Alex_W
                  [FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wildwaterbaan

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                    Deze is genomen met automatische witbalans.
                    Tim als je iets leest (opmerkingen om te helpen) moet je niet enkel lezen wat je wil lezen, daar staat nog andere informatie aan toegevoegd ! En je hebt ondertussen nog andere bemerkingen binnengekregen van collega's. Uitzoeken en testen als je op termijn tot goede resultaten wil komen !
                    Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wildwaterbaan

                      Oorspronkelijk geplaatst door wyca Bekijk bericht
                      Vreemd, want ik krijg netjes AUTO te zien.
                      Wat me eigenlijk nog meer verwonderd want de foto is genomen, volgens de exif, met een 500D van Canon. En om dan zo een blauwzweem in automatische stand weer te geven terwijl daar echt geen aanleiding voor is, vind ik vreemd.

                      Gr.,
                      Alex_W


                      'k Weet niet met welk programma jij de exif afleest maar Adobe Bridge geeft mij dit:



                      Duidelijk dacht ik toch ... White Balance: Manual
                      Je verward toch niet met Exposure Mode hé want die staat inderdaad op Auto.
                      Last edited by tcf; 30 december 2010, 15:42.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wildwaterbaan

                        Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht


                        'k Weet niet met welk programma jij de exif afleest maar Adobe Bridge geeft mij dit:



                        Duidelijk dacht ik toch ... White Balance: Manual
                        Je verward toch niet met Exposure Mode hé want die staat inderdaad op Auto.

                        In Irfanview staat ie inderdaad op manueel. Met KUSO exif Viewer op AUTO. Ik ga straks eens kijken wat Aperture mij zegt maar ik denk dat ik je gelijk moet geven
                        [FONT=Century Gothic]Canon EOS 7D Mark II * Canon EOS 40D * EF 24-70mm f/2.8 L USM * EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS * Sigma 70-200mm F2.8 DG OS HSM SPORTS * Sigma TELE CONVERTER TC-2001 * Godox V860II & TT600 * Speedlite 430EX

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wildwaterbaan

                          Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
                          Tim als je iets leest (opmerkingen om te helpen) moet je niet enkel lezen wat je wil lezen, daar staat nog andere informatie aan toegevoegd ! En je hebt ondertussen nog andere bemerkingen binnengekregen van collega's. Uitzoeken en testen als je op termijn tot goede resultaten wil komen !
                          Ik denk dat je mijn opmerking verkeerd interpreteert. Ik bedoel er niks negatief mee. Ik wou enkel maar zeggen dat hij op automatische witbalans is genomen (ten minste zo dacht ik toch maar blijkbaar niet).
                          Ik vermoed dat ik bij een vorige sessie de witbalans op manueel gezet heb (met een blad papier) maar dit compleet vergeten ben om hem terug aan te passen vermits ik hem 95 % van de tijd op automatisch laat staan was ik in de veronderstelling dat dit nog zo was.


                          Mijn excusus mocht dit verkeert zijn overgekomen.
                          Last edited by Tim76; 30 december 2010, 22:21.
                          Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wildwaterbaan

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                            Ik denk dat je mijn opmerking verkeerd interpreteert. Ik bedoel er niks negatief mee. Ik wou enkel maar zeggen dat hij op automatische witbalans is genomen (ten minste zo dacht ik toch maar blijkbaar niet).
                            Ik vermoed dat ik bij een vorige sessie de witbalans op manueel gezet heb (met een blad papier) maar dit compleet vergeten ben om hem terug aan te passen vermits ik hem 95 % van de tijd op automatisch laat staan was ik in de veronderstelling dat dit nog zo was.


                            Mijn excusus mocht dit verkeert zijn overgekomen.
                            Misverstanden zijn er rechtgezet te worden en is bij deze in orde. Wat anderen ook moge beweren, mijn witbalans staat steeds automatisch en heb daar geen enkel probleem mee in welke omstandigheid dan ook. De verdere werkwijze heb ik al verteld in mijn vorige reactie en waarschijnlijk zal een lange ervaring ook wel een rol spelen. 't Is aan jou Tim om je hierdoor te worstelen !
                            Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                            Comment

                            Working...
                            X