Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik heb die lens ook en in principe kanje inderdaad scherpere beelden schieten hiermee.
Maar om je daarmee te helpen hebben we inderdaad je exif- gegevens nodig...
Wat was je diafragma? Je sluitertijd? Gebruikte je een statief? etc.
Tot zo!
OK, F8 lijkt me wel wat overdreven voor zo'n opname, maar 4.5 zou het prima moeten doen, afhankelijk natuurlijk van hoever je van dit takje stond...
Stel je kritieken niet te scherp...
Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander
f3.5
1/250
iso 100
misschien had ik het f-getal wat hoger moeten zetten.
f 8?
hier zit een beetje de grootste reden ,hoe dichter je bij je onderwerp gaat hoe kleiner de scherptediepte ,hier bij macro spreekt men over enkele luttele mm door iets meer afstand te nemen krijg je wat meer ruimte ,hier is 3.5 veel teweinig ik werk meestal in normale lichtomstandigheden tussen 8 en 12 ,ook denk ik dat je waarschijnlijk geen statief hebt gebruikt of was er wat wind waardoor je onderwerp bewoog ,ik zie voornamelijk bewegingsonscherpte ,ook een gouden regel is als je uit de hand werkt nooit de sluitertijd lager zetten dan het brandpuntafstand van je lens ,hier in dit geval 105mm dus niet onder 1/125 ste sluitersnelheid gaan ,anders moet je statief gebruiken
succes verder
hier zit een beetje de grootste reden ,hoe dichter je bij je onderwerp gaat hoe kleiner de scherptediepte ,hier bij macro spreekt men over enkele luttele mm door iets meer afstand te nemen krijg je wat meer ruimte ,hier is 3.5 veel teweinig ik werk meestal in normale lichtomstandigheden tussen 8 en 12 ,ook denk ik dat je waarschijnlijk geen statief hebt gebruikt of was er wat wind waardoor je onderwerp bewoog ,ik zie voornamelijk bewegingsonscherpte ,ook een gouden regel is als je uit de hand werkt nooit de sluitertijd lager zetten dan het brandpuntafstand van je lens ,hier in dit geval 105mm dus niet onder 1/125 ste sluitersnelheid gaan ,anders moet je statief gebruiken
succes verder
En hiervoor blijf ik knusjes in de beginnershoek. Hier leer je nou wat van. Love it.
Bedankt Patje!
Stel je kritieken niet te scherp...
Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander
Comment