Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wandelcafé.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wandelcafé.

Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
    Hallo Plaatwerker, heel interessant en nieuwsgierig. Kan je hierover iets meer vertellen a. u.b.
    Dank voor je reactie(s)
    Uit Wikipedia:
    De Heimansgroeve is een voormalige steengroeve in het zuiden van Nederland,
    ten noordwesten van Cottessen. Hij is genoemd naar de natuuronderzoeker Eli Heimans.
    Dit is de enige locatie in Nederland waar gesteente uit het Carboon aan de oppervlakte komt.
    De groeve ligt in een helling van een door de Geul uitgeslepen dal. Hier bevindt zich
    leisteen en kolenzandsteen van de Formatie van Epen, die meer dan 270 miljoen jaar
    oud is, uit het tijdperk Namurien (onderdeel van het Carboon).
    Aanvankelijk werd er in de groeve gesteente gewonnen voor het verharden van wegen. In
    een zijwand werd later een gat gemaakt in de hoop er steenkool aan te treffen. In deze
    zogenaamde steenkoolgrot ontdekte Eli Heimans in 1910 fossielen. Hij beschreef de plek
    in zijn boek In het Krijtland (1911). In 1936 werd de groeve onder leiding van de geoloog
    Willem Jongmans vergroot om geologisch onderzoek te kunnen verrichten.
    Tegenwoordig is de Heimansgroeve niet meer in gebruik. De groeve is een geologisch
    monument dat wordt beheerd door de Stichting Het Limburgs Landschap. Omdat het
    gesteente hier erg hard is heeft het KNMI onder de groeve een seismologisch meetstation
    opgesteld om aardbevingen te registreren.

Een halve eeuw geleden heb ik daaraan nog wat gestudeerd, vandaar.
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

Comment

Re: Wandelcafé.

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
      Uit Wikipedia:

Een halve eeuw geleden heb ik daaraan nog wat gestudeerd, vandaar.
      Zeer oprechte dank voor deze heel interessante uitleg en gegevens. Ga dit volgende maal zeker opzoeken. Ik ben er hoogst waarschijnlijk al eens langs gelopen zonder het op te merken - of te weinig aandacht. Nogmaals een dikke dank u
      Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Working...
      X