Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nachtopname Cinquantenaire

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nachtopname Cinquantenaire

Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
    De foto is genomen om 20u met een Nikon D700, lens 24-70mm 2.8, met een afstandsbediening, van op een stabiel statief. Zij die de foto niet scherp vinden?
    Het een sluit uiteraard het ander niet uit. Ik blijf er bij : de foto is onscherp. Kan twee redenen hebben in jouw geval :
    - Balhoofd is niet geschikt. Niet goed aangevezen ? Je werkt van bovenop een overbrugging van een drukke tunnel. Vibreren tgv het verkeer ?
    - Nabewerking laat te wensen over -> niet meer opgescherpt nà het resizen of slecht opgescherpt.

Over nabewerking gesproken : er hangt een vreemde rode waas bovenaan je foto. Waar die vandaan komt ? Heb je zitten photoshoppen ?
    Er zitten ook links boven "lichte cirkels" op je foto, boven de bomen (stofjes op de sensor ?) Rechts boven zit er een raar zwart vlak. Photoshop ?

Slu !

Tjerri

Comment

lijken me gewoon de wolken te zijn hoor..
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Ik lees hier allerlei dingen, die m.i. tegenstrijdig zijn.

Grijsfilter ? Waarom als er in dezelfde post sprake is van "lichtstrepen die voor overbelichting zorgen" ? Waarom niet gewoon korter belichten. Op F16 maak je deze foto op ongeveer 6 seconden. Resultaat is minder lang belichten, minder wagens die passeren, en dus minder lichte strepen. Op 6 seconden blijven het heus wel strepen. Zou het trouwens storen moesten er schimmen van wagens op staan ?
        Een andere optie is ISO 100 en F11 om de zes seconden te halen, of ISO 100 en F16 om dezelfde tijd te houden. Geen filters vandoen. Filters kan je er trouwens beter afhalen bij nachtfotografie, om flares te vermijden. Linksboven, lijken me toch lichte flares te zijn, gezien de ronde vormen.

In een andere post lees ik dan weer onderbelichting, en dichtgelopen partijen. Ik heb de curve er op nagekeken, en dat valt allemaal nogal mee. Slechts enkele schaduwplekken in de bomen vertonen geen detail meer. De curve sluit links even aan, maar gaat er al vrij snel van weg.

Nu kan je overbelichting en onderbelichting in één foto hebben, en als je dat wil vermijden, zijn er maar twee opties... HDR of DRI. Met deze methodes kan je alles dichter bij elkaar brengen. Ik ben niet overtuigd dat dat in deze foto aangewezen is, gezien er enkele stops verschil gaan zijn, en ik niet zeker ben van het impact op de streepvorming van de wagens.

Wat je in de camera ook nog kan veranderen, is de active-D-Lighting aanzetten, waardoor de schaduwpartijen automatisch ietwat opgelicht worden. Ook daar heb je gradaties in van low tot high of automatisch.

Wat de scherpte betreft, denk ik dat het allemaal nogal meevalt. Misschien was ietwat verscherpen bij de nabewerking aangewezen, maar ik heb eigenlijk weinig moeite met de scherpte. Het enige wat ik zou doen is op F11 of F16 werken, en verder nog niet te veel veranderen. Eventueel ISO 100 om een langere sluitertijd te halen. Volledig open, of volledig dicht is bij de meeste zoomlenzen helemaal niet aangewezen, en doe je eigenlijk alleen maar als het niet anders kan, om bepaalde tijden (kort of lang) te halen. In groothoek haal je op F22 niet meer scherptediepte dan op F11.

Nu nog iets over de foto...
        Ik vind hem helemaal niet slecht gemaakt. De invoerende lijnen voeren naar het onderwerp, en de kadrering is perfect centraal, zoals je zo'n foto m.i. het best maakt.
        Goeie foto voor mij, zonder hem de HOF in te willen prijzen.

Bij deze foto zou ik zelf durven experimenteren met de witbalans. Je kan het nog altijd in raw. Je hebt hier voornamelijk neonlicht en ik weet niet welke kelvin-waarde je uitkomt, bij automatische witbalans. Ik meen dat het iets warmer kan, en dat zou misschien niet slechter zijn. Is maar een idee...

Nog een ander fenomeen... Is niemand die lijnen in de zijwanden van de tunnel opgevallen ? Zitten die er in 't echt of hoe zijn ze er gekomen ?

Mvg
        Chris
        Last edited by FestinaLente; 1 oktober 2010, 09:09.

Comment

We moeten echt niet teveel door elkaar heen halen. Het is heel simpel:

1) je wilt een lange belichtingstijd, alleen dan komen er veel mooie strepen op
          2) je wilt vermijden met een diafragma van f/22 te fotograferen, bij een diafragma van f/11 is in de regel het onderscheidend vermogen van de lens gedaald tot soms wel de helft van de waarde bij f/11. Dus voorkeur heeft lensopening van een paar stops onder het maximum. Bij deze foto is scherptediepte niet zo belangrijk

Oplossing is reductie van de hoeveelheid licht met een grijsfilter. Er is geen andere keus om deze foto beter te krijgen.

Scherptediepte bij 24mm en D700 en f/4.0 is bij afstandsinstelling van 5 meter van 2,5 meter tot oneindig.
          Jacques Bakker
          www.fotohandig.be

Comment

Ik hou wel van zulke nachtopnamens. De Cinquantenaire s'avonds niet aan te bevelen om je te installeren
            Leuke plaat maar hofwaardig? ik vrees van niet.
            Denk dat in de wintermaanden als de bomen kaal zijn er meer uit te halen is, ook jammer dat de verlichting van de linkergallerij niet brand.
            De vlaggen onder de bogen zou ik weggeshopt hebben.
            Het patroon (tekening) in de muren vind ik storend, ik zou ook geexperimenteerd hebben met kortere sluitertijden.
            Mij lijkt het geen gemakkelijke opgave omdat je toch met een overdaad aan licht zit waardoor het streepeffect van de autolichten niet echt goed tot hun recht komen.

Maar verder zijn hier al vele goede tips gegeven vind ik
            Last edited by sensor; 1 oktober 2010, 18:06.
            Groeten Sensor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
              Oplossing is reductie van de hoeveelheid licht met een grijsfilter. Er is geen andere keus om deze foto beter te krijgen.
              Een grijsfilter om het licht te reduceren, wil zeggen dat je over heel de foto het licht gaat reduceren, en dat is niet nodig.

Mvg
              Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                Een grijsfilter om het licht te reduceren, wil zeggen dat je over heel de foto het licht gaat reduceren, en dat is niet nodig.

Mvg
                Chris
                ND Grad met donker deel onderaan.

Tjerri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                  ND Grad met donker deel onderaan.

Tjerri
                  Ja, en ik veronderstel dat iedereen die in zijn fototas heeft zitten... en ik zou nog eens willen zien hoe die foto er dan uit ziet.

M.b.t. dit topic, zie ik echt niet hoe een filter verbetering gaat brengen. IK lees hier heel veel op dit forum, en soms denk ik... "te veel".
                  Nachtfotografie doe je best ZONDER filters om flares te vermijden. Een perfecte foto is nagenoeg niet te maken 's nachts, als je donkere en heel lichte partijen in één beeld hebt. Dit komt door de beperking van onze camera's. Meer moet men daar niet achter zoeken.

Als ik in één topic lees dat een foto "te donker" is, en "te licht"... pffff.

Laat iedereen die filters heeft, waarmee hij meent deze of dergelijke foto's beter te kunnen maken het eens proberen, zou ik zeggen. Voor mij is deze foto al goed zoals hij is, wat ik ook te kennen gaf.
                  Wil je deze foto nog beter maken, dan denk ik dat je een ander tijdstip moet uitkiezen om hem te maken, misschien in de schemering. Ik denk dat vooral over het tijdstip moet nagedacht worden.
                  De plaats gaat er nog even zijn, vermoed ik, dus tijd genoeg om te proberen...

Mvg
                  Chris
                  Last edited by FestinaLente; 2 oktober 2010, 21:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    Wil je deze foto nog beter maken, dan denk ik dat je een ander tijdstip moet uitkiezen om hem te maken, misschien in de schemering. Ik denk dat vooral over het tijdstip moet nagedacht worden.
                    De plaats gaat er nog even zijn, vermoed ik, dus tijd genoeg om te proberen...

Mvg
                    Chris
                    Daar ben ik het volledig mee eens, gezien de omstandigheden (overdaad aan licht van de tunnel) lijkt het me nuttiger eens te experimenteren bij schemering.
                    En vooral veel proefopnamens te maken met verschillende sluitertijden, desnoods meerdere foto's samenvoegen, en wachten tot de bladeren van de bomen zijn
                    Groeten Sensor

Comment

Working...
                    X