Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eens geoefend in beweging.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eens geoefend in beweging.

Ik heb vandaag eens geoefend met beweging te fotograferen. Is niet simpel...

Tips en commentaar altijd welkom. Het is de eerste keer dat ik dit doe.
    groetjes david
    Last edited by corre1980; 22 augustus 2010, 19:57.
    Photography is a way to see the world in detail.
    Fotograaf op rust

Re: Eens geoefend in beweging.

n°3 vind ik persoonlijk heel erg geslaagd qua beweging maar ook qua compositie en kleuren: mooie plaat!

Comment

Ik vind nr 3 ook geslaagd, de compositie wat naar rechts zoals het lijkt alsof de fotoman trager is, de wagen scherp en beweging in de achtergrond
      Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

Comment

Het is niet alleen beweging fotograferen, maar ook het licht onder controle houden.
        Bij foto 1 staat er een egale lucht op, bij foto 2 en 3 is deze lucht wel heel licht.
        Wat de beweging betreft... ze zit er telkens wel in, in foto 1 en 2 door het opspattende zand, en in foto 3 door de panning.
        Bij sportfotografie, maar ook bij andere soorten fotografie, zijn de compo's vaak beter, als je ruimte in de kijk- of rijrichting laat. Dit is een regeltje, maar er mag van afgeweken worden. BIj foto 3 bijvoorbeeld, vind ik het zelf niet storen, en ik denk dat hij dynamischer is, zoals hij hier staat, als wanneer de auto links in de compo zou staan.
        Probeer... zoals bij foto 3, je onderwerp uit je background te isoleren. Foto's 1 en 2 spreken veel minder aan, omdat het net landschappen zijn met een auto op de voorgrond. Bij foto 1 ligt de scherpte te ver naar achter, op de rode auto achteraan. Het stukje wagen rechts op de foto, had er ook niet bij gehoeven, en had je weg kunnen croppen of clonen.
        Gebruik daarbij de combinatie van diafragma/brandpuntsafstand en afstand tot het onderwerp, alsook, zoals bij foto 3, panning, maar dit veronderstelt wel een beweging op ongeveer gelijke afstand van je lens, en niet naar je toe, want dan werkt dit niet.

Mvg
        Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          Het is niet alleen beweging fotograferen, maar ook het licht onder controle houden.
          Bij foto 1 staat er een egale lucht op, bij foto 2 en 3 is deze lucht wel heel licht.
          Wat de beweging betreft... ze zit er telkens wel in, in foto 1 en 2 door het opspattende zand, en in foto 3 door de panning.
          Bij sportfotografie, maar ook bij andere soorten fotografie, zijn de compo's vaak beter, als je ruimte in de kijk- of rijrichting laat. Dit is een regeltje, maar er mag van afgeweken worden. BIj foto 3 bijvoorbeeld, vind ik het zelf niet storen, en ik denk dat hij dynamischer is, zoals hij hier staat, als wanneer de auto links in de compo zou staan.
          Probeer... zoals bij foto 3, je onderwerp uit je background te isoleren. Foto's 1 en 2 spreken veel minder aan, omdat het net landschappen zijn met een auto op de voorgrond. Bij foto 1 ligt de scherpte te ver naar achter, op de rode auto achteraan. Het stukje wagen rechts op de foto, had er ook niet bij gehoeven, en had je weg kunnen croppen of clonen.
          Gebruik daarbij de combinatie van diafragma/brandpuntsafstand en afstand tot het onderwerp, alsook, zoals bij foto 3, panning, maar dit veronderstelt wel een beweging op ongeveer gelijke afstand van je lens, en niet naar je toe, want dan werkt dit niet.

Mvg
          Chris
          Dank u voor de goede uitleg! En de andere voor de complimenten.
          Ja de lucht is slecht. Het probleem denk ik is dat mijn camera een megazoom.
          kan maar tot diafragma 8 dus volgens mij krijg ik de lucht niet beter. Of zijn er nog andere trucs om dit op te lossen? Als ik sluitertijd korter zet krijg ik ze wel goed maar kan ik niet pannen. Nu wel vanaf volgende maand ga ik beginnen met men reflexcamera
          te gebruiken. Kan nu nog niet heb geen lens. Dan zal het wel gemakkelijker gaan.
          Groetjes David
          Photography is a way to see the world in detail.
          Fotograaf op rust

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door corre1980 Bekijk bericht
            Dank u voor de goede uitleg! En de andere voor de complimenten.
            Ja de lucht is slecht. Het probleem denk ik is dat mijn camera een megazoom.
            kan maar tot diafragma 8 dus volgens mij krijg ik de lucht niet beter. Of zijn er nog andere trucs om dit op te lossen? Als ik sluitertijd korter zet krijg ik ze wel goed maar kan ik niet pannen. Nu wel vanaf volgende maand ga ik beginnen met men reflexcamera
            te gebruiken. Kan nu nog niet heb geen lens. Dan zal het wel gemakkelijker gaan.
            Groetjes David
            De lucht is wel op te vangen met een polarisatiefilter. Daar heb ik leuke resultaten mee bereikt in Italië. Houdt er wel rekening mee dat je licht verliest en je sluitertijd dus langer wordt.
            www.wilcorakhorst.nl

Comment

Working...
            X