Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rodania

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Rodania

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
    Leer eerst de basis, waartoe het hystogram niet behoort. Dat is voor gevorderde.
    Ik wil niet zeggen dat het histogram niet belangrijk is maar voor een beginner geen must.
    Eerst leren rechtkomen en dan lopen.
    Robby, als je een histogram kan lezen, dan weet je wat er fout is met het licht in je foto. Ik ben zelf aan enkele beginners in de fotoclub een "praktische basiscursus" aan het geven, en de eerste les gaat over hoe de camera licht meet en het belichten. Vanaf de tweede foto die ze maken, leer ik ze kijken op het histogram, en wat ze daar zien, waar grijs, wit en zwart zit. Een histogram is "basic" als het op belichten van een foto aankomt. Een histogram lezen, is het licht lezen in je foto, en gaat fotografie niet over licht ?
    Wanneer we dan een stapje verder gaan, kunnen we het hebben over "rechts belichten", en da's dan weer meer voor de gevorderde, die een basis heeft van photoshop en raw-bewerking.

@Kariboe : mooie uitleg, en ik denk dat topicstarter er zeker iets mee gaat doen.

Mvg
    Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
      Robby, als je een histogram kan lezen, dan weet je wat er fout is met het licht in je foto. Ik ben zelf aan enkele beginners in de fotoclub een "praktische basiscursus" aan het geven, en de eerste les gaat over hoe de camera licht meet en het belichten. Vanaf de tweede foto die ze maken, leer ik ze kijken op het histogram, en wat ze daar zien, waar grijs, wit en zwart zit. Een histogram is "basic" als het op belichten van een foto aankomt. Een histogram lezen, is het licht lezen in je foto, en gaat fotografie niet over licht ?
      Wanneer we dan een stapje verder gaan, kunnen we het hebben over "rechts belichten", en da's dan weer meer voor de gevorderde, die een basis heeft van photoshop en raw-bewerking.

@Kariboe : mooie uitleg, en ik denk dat topicstarter er zeker iets mee gaat doen.

Mvg
      Chris
      Hier zeg je het goed Chris. Als ik een basiscursus geef. Dat is hier het probleem met comments op BD, Hier worden geen curssusen gegeven maar krijgen de mensen losse informatie. Die ze dan meestal nog zelf moeten aan elkaar kleven.
      Als je een cursus geeft kun je inderdaad direkt het histogram mee inwerken wat dan ook zeer intressant is.
      Mijn standpunt hier is dat we stap voor stap moeten gaan. Als je leert autorijden kruip je ook niet direkt in een F1 wagen en begin je ook niet direkt met tegensturen enz.
      Het heeft zeker geen nut om te zeggen dat ze naar het histogram moeten kijken zonder een uitleg van wat en hoe daarmee.
      Het is hier niet de bedoeling dat we cursussen geven maar stap voor stap vooruit gaan.
      Kijk naar de tweede foto om te zien dat het beter kan door de instellingen van het toestel.
      Voor alle duidelijkheid, ik ben mij bewust van het grote belang van het histogram en ben zeker niet tegen bewerken. Wel tegen overhaast te werk gaan.
      Een kind moet ook leren rechtzitten en kruipen om daarna wereldkampioen 100m spurt te worden.
      Geef comments met in gedachte dat je zelf een beginner bent.
      Robby BB
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

Comment

Hier nog eens een probeersel.

Voor ik aan dit shot begon het glaasje eens goed afgekuist nu merk ik dat de vuile schijn aan de binnenkant van het glas lijkt te zitten.
        [center] Canon EOS 1000D -- Canon 17-85 IS USM, Canon 50mm F1.4 en Sigma 70-300

Comment

Van dat glas zou ik u niet zoveel zorgen maken omdat bij de pro bepaalde truc's worden gebruikt .
          Deze laatste foto vind beter wat betreft compo, omdat je meer van het bandje laat en daardoor meer diepte cëeerd
          Robby BB

Comment

Hier is de achtergrond weer wat witter

Comment

Ik bekijk nu de foto op een andere monitor met weer een ander resultaat.
              Ik denk ook dat de belichting in zijn geheel niet goed is wat mij betreft.
              Als je goed kijkt dan is alleen het gebied linksbeneden (van de pijl 6uur tot nr 40) goed verlicht. De rest ligt zo een beetje in de schaduw en volgens mij is dat de reden waarom het er allemaal zo dof uitziet.
              Let ook nog op de scherptediepte. Bekijk het nr 20. Neem eerst de theorie van de dof door.
              Robby BB

Comment

Hier nog eens aan gesleuteld.

Comment

Working...
                X