Re: Rodania
Robby, als je een histogram kan lezen, dan weet je wat er fout is met het licht in je foto. Ik ben zelf aan enkele beginners in de fotoclub een "praktische basiscursus" aan het geven, en de eerste les gaat over hoe de camera licht meet en het belichten. Vanaf de tweede foto die ze maken, leer ik ze kijken op het histogram, en wat ze daar zien, waar grijs, wit en zwart zit. Een histogram is "basic" als het op belichten van een foto aankomt. Een histogram lezen, is het licht lezen in je foto, en gaat fotografie niet over licht ?
Wanneer we dan een stapje verder gaan, kunnen we het hebben over "rechts belichten", en da's dan weer meer voor de gevorderde, die een basis heeft van photoshop en raw-bewerking.
@Kariboe : mooie uitleg, en ik denk dat topicstarter er zeker iets mee gaat doen.
Mvg
Chris
Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine
Bekijk bericht
Wanneer we dan een stapje verder gaan, kunnen we het hebben over "rechts belichten", en da's dan weer meer voor de gevorderde, die een basis heeft van photoshop en raw-bewerking.
@Kariboe : mooie uitleg, en ik denk dat topicstarter er zeker iets mee gaat doen.
Mvg
Chris
Comment