Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Rodania
Collapse
X
-
-
Re: Rodania
Dus meer dan half duister.
Veel licht gaat er verloren door weerkaatsing tegen het plastiek.
Je lampen staan onderaan, schijnen omhoog dus niet in de richting van het horloge.
Heb je de nieuwe foto bewerkt of met andere instellingen van het toestel.
Deze is al veel beter kwa belichting maar ik heb de indruk dat ze minder scherp is.
Robby BBMinder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk berichtDus meer dan half duister.
Veel licht gaat er verloren door weerkaatsing tegen het plastiek.
Je lampen staan onderaan, schijnen omhoog dus niet in de richting van het horloge.
Heb je de nieuwe foto bewerkt of met andere instellingen van het toestel.
Deze is al veel beter kwa belichting maar ik heb de indruk dat ze minder scherp is.
Robby BB
Ik zal eens een nieuwe gaan maken.[center] Canon EOS 1000D -- Canon 17-85 IS USM, Canon 50mm F1.4 en Sigma 70-300
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Polygoon Bekijk berichtGewoon wat geklooid in PS. Heb em nochtans ook verscherpt.
Ik zal eens een nieuwe gaan maken.
Nu weet je welke richting je moet gaan.
Comment
-
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Polygoon Bekijk berichtJij hebt hem mooi bewerkt. Ik heb aan deze afbeelding zeer weinig gesleuteld. Moet het in het vervolg misschien iets meer doen.
Het vraagt niet veel tijd, maar het is bijzonder lonend. Een goede gewoonte...
Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk berichtIk vraag me ook af of een polarisatiefilter hierbij nuttig kan zijn (voor het glas)?
Kariboe?
Voorwerpen met glanzende oppervlakken (juwelen, sierraden, glaswerk, porselein, ...) - niet makkelijk en een technisch moeilijke belichting...
Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk berichtZonder hier een discussie te beginnen over bewerking.
Het is hier beginnershoek fotografie. De bedoeling is dan ook dat eerst de fotografie aan bod moet komen.
Hier is duidelijk een gebrek aan belichting waardoor de foto grauw en donker is.
Een exif zou mischien uitsluitsel kunnen geven.
Robby BB
Topicstarter zijn belichting was/is OK - ik bewijs het door de nabewerking iets beter te verzorgen : het resultaat is in de gegeven omstandigheden best aardig ! Hij kon tijdens de opname eventueel iets helderder belichten, maar dat is het enige.
Als beginners één ding kunnen/moeten leren, dan is het dat het beoordelen van het histogram (tijdens en nà de opname) EN DE NABEWERKING onlosmakelijk verbonden zijn met het fotograferen : het een kan niet zonder het andere !
Voor wat het waard is...
Greetz, Kariboe* Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
Euh... deze quotering is zeer subjectief !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Polygoon Bekijk berichtAlvast bedankt voor alle hulp.
Maar uit dat histogram kom ik nog niet goed uit. Kan je dat uitleggen?
Ik wil niet zeggen dat het histogram niet belangrijk is maar voor een beginner geen must.
Eerst leren rechtkomen en dan lopen.
Voor beginners is het de bedoeling dat de foto zo goed en zo kwaad mogelijk uit het toestel komt. Is het niet goed opnieuw met andere instellingen.
Daarna kan men een beetje bijschaven met het shoppen.
Bij uw eerste foto is er geen sprake van bijschaven maar van de foto te verbouwen.
Dat het beter kan zonder computer bewijst je volgende foto al. Wat lichten verplaatsen of andere instellingen en je hebt al een veel beter resultaat. Dat zijn dan ook resultaten waar je iets aan hebt en waar je het meeste plezier aan hebt.
Zware bewerkingen zoals in je eerste foto lijd altijd tot kwaliteitsverlies.
Als je dan toch zware bewerkingen wil uitvoeren neem je foto's in RAW.
Ik zal maar stoppen met uit mijn nek te kletsen zodanig dat Kariboe zijn uitleg kan doen over het histogram
Comment
-
Hoi Polygoon,
Kijk alvast eens naar dit filmpje : het probleem van de belichting van voorwerpen met blinkende oppervlaktes wordt hier netjes uit de doeken gedaan. Ook de moeilijkheid om de wijzerplaat duidelijk zichtbaar te houden wordt netjes uitgelegd.
Leerzaam !
Nu nog eventjes het probleem van je te donkere foto proberen uit te leggen. Eigenlijk heb je niets verkeerd gedaan, zelfs je lichtmeter ging technisch gesproken niet in de fout. Alleen, je lichtmeter is dom. Hij leest veel witte vlakken in je opname (de witte achtergrond is alom tegenwoordig binnen je opnamevlak) en gaat compenseren. Lees eventjes de uitleg in deze link :
Zoals bij het fotograferen van sneeuwlandschappen, moeten we bij deze opname als fotograaf tegen het fototoestel vertellen dat we het vele wit in de opname echt wel als "wit" willen weergeven. Dat kan achteraf in de nabewerking, maar beter is het natuurlijk om dat te doen tijdens de opname - dat scheelt een pak werk achteraf. De eenvoudigste werkwijze is gewoon een beetje over te belichten (halve tot volledige 'stop'). Het lezen van het histogram op je schermpje na de eerste opname zal je leren hoeveel je moet over belichten...
Oorspronkelijk geplaatst door Polygoon Bekijk berichtAlvast bedankt voor alle hulp.
Maar uit dat histogram kom ik nog niet goed uit. Kan je dat uitleggen?
Greetz, Kariboe* Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk berichtOops, dat is een pak schrijfwerk - en ik heb dat indertijd al eens netjes uitgeschreven voor iemand anders hier. Ik kijk of ik dat draadje terug kan vinden...
Greetz, Kariboe
Maar enkele links met even duidelijke uitleg zullen je al flink vooruit helpen :
of ook nog deze
Veel succes !
Comment
-
En deze...
Je zal een tijdje weg kunnen denk ik...
Misschien zal het niet allemaal duidelijk zijn, maar wat blijft hangen zal blijven hangen. Het begrijpen van het histogram én het besef dat aan het fotograferen ook onlosmakelijk een zeker 'processing' vasthangt, zijn twee basisvaardigheden !
En natuurlijk heb je nog altijd dit boeiende forum hier voor je resterende vragen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk berichtHet doet deugd zoveel zinnigs te lezen in de Beginnershoek.
Thank you, Kariboe.
Comment
Comment