De eerste leent zich m.i. beter tot een landscape foto. Er mag toch omgeving bij, die m.i. interessanter is dan de hoeveelheid lucht die er nu op staat. Te veel lucht nu. Let ook op de spiegeling, en zorg dat je foto recht staat. Spiegelingen staan juist onder wat ze spiegelen. Waar ik die foto als landschapsfoto zou omschrijven, is de tweede een stilleven. Het lijkt me een goede registratie van hoe het daar is.
Beide foto's missen m.i. ietwat punch, zijn wel correct, rechts belicht, maar missen ietwat contrast.
De eerste kan het inderdaad zeker doen met wat minder lucht , ik zou ook de storende draden en het verkeersbord wegclonen, en de kleuren een beetje oppeppen.
En eens terugaan als het water spiegelglad is bij windstil weer, om een mooie weerspiegeling te krijgen (of zit er tamelijk veel stroming op zodat het nooit egaal glad is.... dat weet ik niet ?)
Groetjes
Voor een dergelijke foto mis ik eigenlijk ietwat poëzie. Het is makkelijker om dit op te
schrijven dan uit te leggen. Maar laat ik het maar houden op het gebrek aan gevoel om
me te overtuigen. Het oogt allemaal nogal een beetje rommelig.
Bedankt voor de tips!
Ik heb er een aantal genomen in landscape, maar geen van allen kwamen goed over (te slordig, onscherp, te veel niet zo mooie omgevingselementen)
De fotos zomen zo uit de camera (EOS350D)
Er staat altijd een behoorlijke stroming, net aan de molen is er nl een versmalling in de rivier (De Demer in Zichem).
Doudeke: Ik begrijp wat je bedoeld en heb er het zelfde gevoel bij, nl dat er gewoon "iets" mist op de fotos. Ik heb (had) echter geen idee wat "het" juist is...
ik kan me grotendeels vinden in de analyse van FestinaLente:
eerste neigt naar landschap, maar vraagt om wat meer omgeving erbij en wat minder lucht.
tweede neigt naar stilleven, of naar architectuur.
Ik heb er een aantal genomen in landscape, maar geen van allen kwamen goed over (te slordig, onscherp, te veel niet zo mooie omgevingselementen)
"niet zo mooie omgevingselementen" daar heb ik vragen bij.
weet natuurlijk niet juist waar het dan over gaat.
maar zelfs met een flatgebouw erbij, kan het een interessant landschap worden.
landschappen hoeven niet altijd paradijselijk zuiver te zijn.
de lucht is flets, maar de kleuren van het gebouw vind ik natuurlijk en mooi.
Comment