Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
F 22 dan zou je toch een haarscherpe foto's moeten hebben en die heb je niet.
De bladeren zijn wel scherp met als conclusie dat je met bewegingsonscherpte te maken hebt. beweging van het diertje wel te verstaan.
Met uw sluiterstijd is dat wel mogelijk.
Voor dit soort foto's heb je max genoeg aan f 16.
Open je diafragma bv f16 of minder waardoor je uw sluiterwstijd kunt verkorten.
Zo te zien aan je instellingen waren de lichtomstandigheden ver van ideaal.
Robby BB
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
F 22 dan zou je toch een haarscherpe foto's moeten hebben en die heb je niet.
De bladeren zijn wel scherp met als conclusie dat je met bewegingsonscherpte te maken hebt. beweging van het diertje wel te verstaan.
Met uw sluiterstijd is dat wel mogelijk.
Voor dit soort foto's heb je max genoeg aan f 16.
Open je diafragma bv f16 of minder waardoor je uw sluiterwstijd kunt verkorten.
Zo te zien aan je instellingen waren de lichtomstandigheden ver van ideaal.
Robby BB
Ben het niet eens. Vermoedelijk heb je F22 wel nodig. In macro levert dot op 150mm, amper enkele mm scherptediepte. Uw sluitertijd verkorten, kan hier enkel door de ISO's op te voeren. Op F16 haal je trouwens nog maar de helft van de sluitertijd van F22 wat hier nog heel traag is. Met de 5D MkII lukt dit makkelijk tot ISO 1600 zelfs tot 3200, zonder dat het echt zichtbaar wordt.
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLenteBekijk bericht
Ben het niet eens. Vermoedelijk heb je F22 wel nodig. In macro levert dot op 150mm, amper enkele mm scherptediepte. Uw sluitertijd verkorten, kan hier enkel door de ISO's op te voeren. Op F16 haal je trouwens nog maar de helft van de sluitertijd van F22 wat hier nog heel traag is. Met de 5D MkII lukt dit makkelijk tot ISO 1600 zelfs tot 3200, zonder dat het echt zichtbaar wordt.
Mvg
Chris
Ik hou het hier op beweging van het diertje. Zo dik is het diertje, niet plus dat het blad
een beetje geplooid is waardoor het diertje ook meer in de dof komt te liggen. Er zou dan toch iets scherp moeten zijn op het diertje.
2.5" is een eeuw lang voor het fotograferen van dieren.
Robby BB
2.5" is een eeuw lang voor het fotograferen van dieren.
Juist...
en bij F16 wordt dat 1,25", een halve eeuw dus.
Maar als je van ISO100 naar ISO3200 gaat... win je 5 stops.
2,5 --> 1,25 --> 0,6 --> 0,3 --> 0,15 --> 0,08 = ongeveer 1/13de seconde.
En zo maak je van een eeuw een lustrum...
Juist...
en bij F16 wordt dat 1,25", een halve eeuw dus.
Maar als je van ISO100 naar ISO3200 gaat... win je 5 stops.
2,5 --> 1,25 --> 0,6 --> 0,3 --> 0,15 --> 0,08 = ongeveer 1/13de seconde.
En zo maak je van een eeuw een lustrum...
Mvg
Chris
ISO 3200 welk toestel kan dat aan zonder kwaliteitsverlies.
De canon 5d Mark II een toestel van bijna 2000 € voor de body.
Ik denk niet dat er veel beginners daar het geld voor hebben en ik ben van mening dat het gebruik van zo'n hoge iso waarde in beginnershoek niet moet aangemoedigd worden.
Als men deze extreme waarde moet hanteren dan is er wel iets mis met de lichtomstandigheden.
1/13 met een focus van 150 mm in macro van een bewegend dier en dan heel waarschijnlijk los uit de pols ik denk niet dat dit gaat lukken.
Robby BB
ISO 3200 welk toestel kan dat aan zonder kwaliteitsverlies.
De canon 5d Mark II een toestel van bijna 2000 € voor de body.
TS heeft aangegeven in post #3 dat dat zijn camera is...
Geloof me vrij... ISO 3200 kan zonder veel kwaliteitsverlies, als er juist belicht is.
En deze foto kan niet uit de hand genomen zijn...
TS heeft aangegeven in post #3 dat dat zijn camera is...
Geloof me vrij... ISO 3200 kan zonder veel kwaliteitsverlies, als er juist belicht is.
En deze foto kan niet uit de hand genomen zijn...
Mvg
Chris
Dat heb ik begrepen maar al de andere hier in beginnershoek die dan ook gaan proberen op 3200.
Kunnen we beter geen algemene info geven waar ieder beginner iets aan heeft en uiterste, die andere mischien op het verkeerde been brengen dit dit toestel niet hebben, via een Pm doorgeven.
Ik ga hier mischien te ver maar kan mij van de gedachte toch niet ontdoen.
Robby BB
Dat heb ik begrepen maar al de andere hier in beginnershoek die dan ook gaan proberen op 3200.
Kunnen we beter geen algemene info geven waar ieder beginner iets aan heeft en uiterste, die andere mischien op het verkeerde been brengen dit dit toestel niet hebben, via een Pm doorgeven.
Ik ga hier mischien te ver maar kan mij van de gedachte toch niet ontdoen.
Robby BB
Robby, als je al mijn posts leest in dit topic, ben ik heel duidelijk en specifiek geweest...
Comment