Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(Nacht)Fotografie beginneling

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• (Nacht)Fotografie beginneling

Hoi mensen,

Ik heb hier enkele foto's die ik graag door jullie zou willen laten beoordelen zodat ik mezelf kan verbeteren bij het nemen van toekomstige foto's.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik van het principe ben dat ik geen foto's achteraf bewerk met photoshop of welke andere software ook omdat ik dan vind dat ze niet "echt" meer zijn. De volgende foto's zijn dus rechtstreeks uit het toestel gekomen en zijn eergisteren tijdens een nachtshift genomen.

Ik ben nog niet heel lang bezig met (nacht)fotografie, en voor zover ik al zelf ondervonden heb is het beste om de ISO zo laag mogelijk te houden om "korreligheid" op foto's te vermijden. Klopt dit?

Boven de foto's staat een kleine uitleg waarom ik hem op die manier genomen heb, en wat de bedoeling van de foto in eerste instantie was.

Hier komen ze :

In eerste plaats de bedoeling van een scherpe foto met juiste belichting, maar toch ook het effect van de rook die wazig moest zijn.

Gewoon juiste belichting(?)

Bedoeling om het dek van het schip scherp te houden, en al de rest blurry om het effect van het varen eruit te laten komen.

*edit*

Overtollige foto's verwijderd.
    Had nochtans de regels gelezen ivm de grootte en afmetingen, maar het aantal heb ik over gekeken blijkbaar.
    Last edited by BelgianEvo; 26 juli 2010, 14:45.
    Canon Eos 70D + EFS 15-85 IS + Sigma 50-500 4.5-6.3 OS HS + Canon EF-S 10-22mm + LowePro Slingshot 300AW

Re: (Nacht)Fotografie beginneling

best eens de forumregels lezen. Maximaal 3 foto's per draad. En 1 draad per dag
    Schilderen is beginnen met een wit doek en elementen toevoegen. Fotografie is beginnen met een overvolle wereld en dingen wegfilteren.

Comment

Is ondertussen opgelost
      Canon Eos 70D + EFS 15-85 IS + Sigma 50-500 4.5-6.3 OS HS + Canon EF-S 10-22mm + LowePro Slingshot 300AW

Comment

3de foto is heel mooi

Comment

Ik moet er wel bij vermelden dat ik van het principe ben dat ik geen foto's achteraf bewerk
          Prachtig principe, benieuwd hoelang je het gaat volhouden
          1e: half schip, zegt me niet zoveel
          2e en 3e daarentegen zijn maar mijn voorkeur gaat duidelijk naar 3e.
          Begrijp wel niet dat ondanks lange sluitertijd en trillingen door bewegende boot het achterschip er toch heel scherp op staat ... hoe deed je dat?
          The quickest way to make money at photography is to sell your camera

Comment

Derde is

Ik wil ook wel eens weten hoe deze zo scherp is gebleven....

Ik zie daar 8 sec staan...
            Canon 5D2 en wat glas

Comment

Hoe weet jij dat die 8sec belicht is?
              Ik heb de info van de foto opgevraagd, maar ik vind de exif gegevens niet terug

Of is er een achterpoortje?

Ik heb de motoren van de sleper zo laag mogelijk in toerental gezet en ook de spoed van de propellers maar 50% zodat alles het minste trilde. Ook was IS noodzakelijk wat echt wel ENORM veel verschil geeft bij deze foto.

Ik heb hem ook getrokken zonder IS en dat was dag en nacht verschil, maar helaas heb ik die zonder IS niet meer.

Klopt mijn redenering ook dat de ISO best zo laag mogelijk word gehouden?
              Ik hem voor die 3de foto op 400 gezet aangezien de belichtingstijd op ISO 100 nog veel langer zou zijn.

Comment

Zeer mooie foto's

Oorspronkelijk geplaatst door BelgianEvo Bekijk bericht
                Ik heb de motoren van de sleper zo laag mogelijk in toerental gezet en ook de spoed van de propellers maar 50% zodat alles het minste trilde.
                goed idee

Ook was IS noodzakelijk wat echt wel ENORM veel verschil geeft bij deze foto.
                Wat is IS?

Klopt mijn redenering ook dat de ISO best zo laag mogelijk word gehouden?
                Ja vooral als er onderbelichte partijen zijn gaat je ruis zichtbaar worden. Dit is meestal het geval op vlakken met hogere kleurverzadiging.
                mvg, Wilfried
                http://www.familialebemiddeling.net
                http://www.mestdagh.biz

Comment

Met IS bedoel ik Image Stabilizer

Comment

Ik moet er wel bij vermelden dat ik van het principe ben dat ik geen foto's achteraf bewerk met photoshop of welke andere software ook omdat ik dan vind dat ze niet "echt" meer zijn.
                    Ik deel hier je mening. Het is uitzonderlijk dat een bewerkte foto beter is dan de originele.

Behalve dan kleine belichtingscorrecties of kleurtemperatuur in RAW, gamma correcties en rechtzetten of bijsnijden van de foto.
                    mvg, Wilfried

Comment

Met IS bedoel ik Image Stabilizer
                      Dank je voor de toelichting. Spijtig dat je die niet meer hebt het leek me een goed voorbeeld met die trillingne. Ik heb zelf al veel geprobeerd met en zonder maar heb nog geen verschillen gezien (met normaal licht en normale bibber als er een jonge jogster voorbijkomt)
                      mvg, Wilfried

Comment

Ik zal het nogmaals doen met en zonder IS tijdens de volgende nachtshiften (zondag en maandag)

*edit*

Ik heb hier ergens nog wel een mooi voorbeeld van de IS tijdens het filmen hoor.
                        Ik zal het even op Youtube uploaden en de link hier zetten. (als dat toegelaten is tenminste?)

*edit2*

Dit is het filmpje : http://www.youtube.com/watch?v=RRc4kJyhyr0&hd=1
                        Last edited by BelgianEvo; 26 juli 2010, 18:54.

Comment

Hoe weet jij dat die 8sec belicht is?
                          Ik heb de info van de foto opgevraagd, maar ik vind de exif gegevens niet terug
                          Staat nochtans WEL in je exif hoor ...
                          The quickest way to make money at photography is to sell your camera

Comment

3de is een prachtfoto! Doe zo verder!
                            Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS + EF 50mm f/1.8 MKII + Metz Mecablitz 58 AF-1 en Panasonic Lumix DMC-TZ5 compactje

Comment

Loffelijk streven om zo weinig mogelijk nabewerking te doen maar je zult er toch niet onderuit kunnen.
                              De eerste zou je bijvoorbeeld met een beetje nabewerking al een stuk kunnen verbeteren.
                              De tweede en de derde zijn voor mij prima foto's.
                              Als ik je uitleg goed lees dan ben je zo een beetje de baas op je sleper.
                              Dat is voor de meeste van ons iets waar we alleen maar van kunnen dromen: op een sleper mee door de haven varen om foto's te maken.
                              Waarom organiseer je niet een BD uitstapje op je sleper. Zeker weten dat je je boot binnen de kortste keren vol hebt.
                              Ik ben alvast kandidaat om je te helpen met het maken van avond foto's.
                              Laat maar weten wanneer ik er moet zijn.

Groeten, Bert
                              Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                              www.bertofotografie.be

Comment

Working...
                              X