Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Er is helemaal geen scherpte, alles is wazig !!
Is dit door één of andere bewerking of is origineel ook zo ?
Als origineel zo wazig is...... verticaal klasseren.
Groetjes
Wit kwam dus vnl door bewerking denk ik. Natuurfotografie, het is volgens mij toch niet helemaal mn ding
Ik hoop dat je dat niet zegt op basis van één foto.
Op zich is de originele geen whauw foto wat mij betreft, maar hij is ook weer niet slecht.
Wat ik er in terugvind is een rustpunt, de desolate boomstronk, en toch wel enkele laagjes. De takjes rechts voor zitten voor mij een beetje in de weg, maar verder zitten in de opbouw een aantal natuurlijke ringen of kringen die als lagen elkaar opvolgen, en dat maakt zo'n foto voor mij net iets meer dan een gewone registratie.
Mijn advies... maak natuurfoto's, maar verknoei ze nadien niet met allerhande bewerkingen. Zorg dat je goed belicht en verzorg de compo. Landschappen bewegen nu eenmaal niet. Goeie landschappen hebben vaak heel veel lagen, een invoerende lijn, meestal diagonaal door de foto of centraal of op een andere manier door de foto, die diepte meegeeft. Een rustpunt is geen must, want het kan ook net die diepte zijn, die dat punt is.
Hou bij landschappen rekening met lijnen om de compositie mee te bepalen, waardoor de foto's meestal beter worden.
De verwennerij op een forum als dit, zit hem vooral in de locaties die gefotografeerd worden, maar een goed gemaakt, eerlijk landschap, wordt daardoor zeker geen slechtere foto, alleen mist hij dan meestal net dat "whauw" effect.
Dus al bij al... niet zo slecht en gewoon blijven oefenen .
Comment