Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mist

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mist

Wanneer we na de regenbui van woensdagavond het bos uit wandelden kregen we mist boven de velden te zien.

Exif: 39mm - 1/800 sec - F5,6 - 100

Laat maar komen...
    Canon EOS 450D, Canon 18-55mm, Canon 55-250mm en Canon 50mm 1.8

Re: Mist

Mooie foto, nog sprookjesachtiger voor mij, ZONDER die uitgebrande lucht in de doorkijk. Perspectief, standpunt, en de compo vind ik zeker wel iets hebben.

Mvg

Chris

Comment

Mooi! Ik lees dikwijls op het forum die opmerking over uitgebrande luchten. Is er een richtlijn hoe dit te vermijden? Bestandsformaat in raw is er eentje om te beginnen dacht ik?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steenkst Bekijk bericht
        Mooi! Ik lees dikwijls op het forum die opmerking over uitgebrande luchten. Is er een richtlijn hoe dit te vermijden? Bestandsformaat in raw is er eentje om te beginnen dacht ik?
        Een richtlijn... als je over het dynamische bereik gaat van je camera, dan heb je ofwel uitgebrande partijen (te licht) of dichtgelopen partijen (te donker). Je moet kiezen voor één van de twee, als er meer dynamiek tussen donker en licht zit dan in de camera. Een andere optie is de toepassing van HDR of DRI, om het dynamisch bereik te vergroten. De moderne camera's hebben momenteel iets meer dynamisch bereik, dan de iets oudere, en dit omdat het softwarematig opgevoerd wordt. Uitgebrande delen vermijden en toch een zo goed mogelijke foto maken, doe je door "rechts te belichten", wat wil zeggen, dat de curve van je histogram, zo rechts mogelijk onderaan aansluit, zonder een piek rechts tegen de kant. Door op die manier te belichten, kan je nadien het meest informatie uit je foto halen, zeker in raw.

Mvg

Chris
        Last edited by FestinaLente; 18 juli 2010, 23:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steenkst Bekijk bericht
          Ik lees dikwijls op het forum die opmerking over uitgebrande luchten. Is er een richtlijn hoe dit te vermijden?
          misschien je diafragma meer dichtknijpen ipv te kiezen voor een snellere sluitertijd.
          vind het trouwens een mooi plaatje.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Bedankt voor de commentaar. 't is inderdaad niet evident om die uitgebrande plekken te vermijden...ik blijf oefenen.

Grts,
            Stijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
              Een richtlijn... als je over het dynamische bereik gaat van je camera, dan heb je ofwel uitgebrande partijen (te licht) of dichtgelopen partijen (te donker). Je moet kiezen voor één van de twee, als er meer dynamiek tussen donker en licht zit in de camera. Een andere optie is de toepassing van HDR of DRI, om het dynamisch bereik te vergroten. De moderne camera's hebben momenteel iets meer dynamisch bereik, dan de iets oudere, en dit omdat het softwarematig opgevoerd wordt. Uitgebrande delen vermijden en toch een zo goed mogelijke foto maken, doe je door "rechts te belichten", wat wil zeggen, dat de curve van je histogram, zo rechts mogelijk onderaan aansluit, zonder een piek rechts tegen de kant. Door op die manier te belichten, kan je nadien het meest informatie uit je foto halen, zeker in raw.

Mvg

Chris
              Weeral een nuttige en leerrijke reactie

On topic: vind dit ook een mooie plaat. Nodigt uit om naar de rand te gaan en in de verte / diepte te kijken.

Grtz,
              K.

Comment

Het blijft voor mij een mooi landschap!

Comment

Inderdaad, bedankt aan oa. Chris en Dhr. Bouk om beginners zoals ik op weg te helpen. Ben druk bezig aan het oefenen in mijn tuin met de klein mannen. Pal op het middaguur in de blakende zon, en tegenlicht :-)

Comment

Iedereen heel erg bedankt voor de leerrijke commentaar!

grts,
                    Stijn

Comment

Working...
                    X