Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Mooie foto, nog sprookjesachtiger voor mij, ZONDER die uitgebrande lucht in de doorkijk. Perspectief, standpunt, en de compo vind ik zeker wel iets hebben.
Mooi! Ik lees dikwijls op het forum die opmerking over uitgebrande luchten. Is er een richtlijn hoe dit te vermijden? Bestandsformaat in raw is er eentje om te beginnen dacht ik?
Mooi! Ik lees dikwijls op het forum die opmerking over uitgebrande luchten. Is er een richtlijn hoe dit te vermijden? Bestandsformaat in raw is er eentje om te beginnen dacht ik?
Een richtlijn... als je over het dynamische bereik gaat van je camera, dan heb je ofwel uitgebrande partijen (te licht) of dichtgelopen partijen (te donker). Je moet kiezen voor één van de twee, als er meer dynamiek tussen donker en licht zit dan in de camera. Een andere optie is de toepassing van HDR of DRI, om het dynamisch bereik te vergroten. De moderne camera's hebben momenteel iets meer dynamisch bereik, dan de iets oudere, en dit omdat het softwarematig opgevoerd wordt. Uitgebrande delen vermijden en toch een zo goed mogelijke foto maken, doe je door "rechts te belichten", wat wil zeggen, dat de curve van je histogram, zo rechts mogelijk onderaan aansluit, zonder een piek rechts tegen de kant. Door op die manier te belichten, kan je nadien het meest informatie uit je foto halen, zeker in raw.
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLenteBekijk bericht
Een richtlijn... als je over het dynamische bereik gaat van je camera, dan heb je ofwel uitgebrande partijen (te licht) of dichtgelopen partijen (te donker). Je moet kiezen voor één van de twee, als er meer dynamiek tussen donker en licht zit in de camera. Een andere optie is de toepassing van HDR of DRI, om het dynamisch bereik te vergroten. De moderne camera's hebben momenteel iets meer dynamisch bereik, dan de iets oudere, en dit omdat het softwarematig opgevoerd wordt. Uitgebrande delen vermijden en toch een zo goed mogelijke foto maken, doe je door "rechts te belichten", wat wil zeggen, dat de curve van je histogram, zo rechts mogelijk onderaan aansluit, zonder een piek rechts tegen de kant. Door op die manier te belichten, kan je nadien het meest informatie uit je foto halen, zeker in raw.
Mvg
Chris
Weeral een nuttige en leerrijke reactie
On topic: vind dit ook een mooie plaat. Nodigt uit om naar de rand te gaan en in de verte / diepte te kijken.
Inderdaad, bedankt aan oa. Chris en Dhr. Bouk om beginners zoals ik op weg te helpen. Ben druk bezig aan het oefenen in mijn tuin met de klein mannen. Pal op het middaguur in de blakende zon, en tegenlicht :-)
Comment