Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem bij avond foto's(nikon D3000)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• probleem bij avond foto's(nikon D3000)

hallo,

ik ben dimitri en sinds een geruime tijd ben ik een 'trotse' bezitter van de nikon D3000.
    ik vind het een super goed toestel, zeker omdat het mijn 1ste spiegelreflex camera is.
    heb deze nu een tijdje kunnen uit testen enzo, en toch ben ik op enkele kleine dingen gebotst die me niet echt goed bevallen (ik denk wel dat het aan mij licht, omdat ik er nog niet veel van ken enzo.).
    daarom dacht ik, zal hier eens mijn probleem posten.

ik ben nu al 2wekends achtereen naar een rally geweest.
    bij de eerste rally waren de foto's supper goed gelukt.
    alleen het nadeel dat ik niet op de sport stand heb getrokken, en dat soms mijn foto's kwa achtergrond of de wagen zelf wazig was. maar daar stoor ik me niet aan.

maar dit wekend zat ik toch wel met enkele vragen en problemen.
    deze maal hebben we wel op de stand sport de foto's genomen. en af en toe zat er daar een slechte foto in.
    maar toen het begon (rond een uur of 21a22u). als ik dan een foto wilde nemen van de wagens die voorbij raasden lukte dat totaal niet meer . natuurlijk heb ik terug op de stand sport genomen.

maar zijn er hier mensen die me zouden kunnen helpen met wat tips enzo. en er eventueel een goed boek zou bestaan over de nikon D3000.

zal eens even enkele foto's plaatsen.
    de foto's zullen meer zeggen dan woorden.

de eerste is als de wagen in aantocht komt:

de 2de foto andere wagen neemt de korte draai:

de 3de foto is als de avond begon te vallen tussen 21 en 22u. (spijtig dat deze niet mooi gelukt zijn bijna 100foto's naar de knoppen )

als er hier mensen met meer ervaring dan mij, laat het me weten.
    hoe meer tips krijg hoe meer ik er kan gebruiken.
    alvast bedankt.

groetjes dimi

Re: probleem bij avond foto's(nikon D3000)

hallo

ik heb zelfde camera

ik zou niet teveel steken in die geprogrammeerde standen
    leg je tijd toe op de vier andere mogelijkheden

ik heb verschillende boeken
    maar deze is voor mij echt de beste:
    . Bewuster & beter fotograferen met de Nikon D3000
    Hans Frederiks
    Het nemen van een digitale foto in de groene stand (volautomaat) is als het monteren van een kastje van Ikea. Supergemakkelijk en het resultaat is helemaal niet slecht. Maar wat te doen als het kastje iets hoger of iets smaller moet zijn? Dan zijn het inbussleuteltje en een grafische stap-voor-stap instructie niet meer toereikend. U zult dan toch 'bouwkundige' en creatieve kwaliteiten moeten hebben en ook kennis van materialen en gereedschappen om dit maatwerk te kunnen realiseren.
    Verkooppositie: #198
    Onze prijs: € 19,90

avond valt, minder licht voor je fototoestel beschikbaar, je toestel kiest voor andere instellingen

bij rally is het soms de bedoeling de achtergrond onscherp te hebben, maar je auto perfect scherp

je eerste foto: mijn mening he: een geparkeerde auto
    foto twee: vind ik mooi, als de auto volledig erop stond was het een geweest
    foto drie: auto onscherp

blijven oefenen en af een toe je boek raadplegen

auto's lukt bij mij niet zo goed, dus al mijn raad is niet zoveel waard hoor

groetjes
    Nikon D7200 + Nikon D3000 + Canon TX

Comment

lauwers1982 : alvast bedankt voor de goeie en minder goede comentaar van mijn foto's.
      maar heb moeten kiezen uit iets meer dan 800 foto's die ik op 3dagen heb genomen.
      nu was het uitzonderlijk hoor.

maar alvast bedankt voor de tip van dat boek dat je zegt. heb deze ook al vaak in mijn handen gehad, maar zat in twijfel of dit wel een goed boek was?!!

ps uw raad is meer dan waard hoor. ik ben een beginendfotograaf en alle hulp en raad die ik krijg van julie en andere mensen is meer dan waard!!
      nu poste ik een foto van 'rally' wagen. wagens zijn eigenlijk mijn passie. maar ik gebruik mijn toestel niet alleen daar voor hoor. er zijn andere dingen die ik ook mooi vind. hebt nog andere foto's genomen ook terwijl ik stond aan het kijken naar de voorbij razende voertuigen.
      maar zal daar dan eens enkele foto's van posten.

nog een klein vraagje.
      wat is jou ervaring voor het moment met dat type toestel? ik heb blijkbaar het zelfde als jou, met de zelfde lenz enzo?!!
      dus kan jij toch nuttig info en raad geven aan mij hoor?!!

greets dimi

Comment

Blijf idd van die "standen" af. Rijdende auto's fotograferen ... tststssss. Direct met het moeilijkste beginnen he
        Soit :
        # 1 : snelheid te hoog -> indien je geoefender wordt kan je tot 1/125ste en moet je meepannen. Blijft je auto scherp en de achtergrond wordt blurry. Diafragma zo groot mogelijk houden.
        # 2 : dito opmerking
        # 3 : 1/50ste ??? Da's om vodden vragen. Je zat al op iso 800 dus met een D3000 zit er niet veel marge in om nog hoger te gaan. Je diafragma stond ook al op 't uiterste. Conclusie : je zat met je uitrusting aan de limiet van zijn kunnen. Sparen voor beter spul he
        Alle gekheid op een stokje. Gooi je cam van zijn automatische standen, kies voor snelheidsvoorkeur en zet 'em in 1/125 of probeer eerst op 1/250. Probeer eerst een foto op de plaats waar je de wagen verwacht en kijk hoeveel licht er is. Stel je iso zo laag mogelijk in zonder dat je gaat onderbelichten bij het grootst mogelijk diafragma in functie van je zoomvermogen en dan : SHOOT !

Veel succes verder.

Tjerri

Comment

En by the way : laat je niet ontmoedigen. Mijn eerste circuit evenement heb ik een hit rate gehad van - euh - 1 op 20 goed ...
          Geloof me, het is niet echt een leuk gevoel dat je er van overhoudt ...
          Maar de aanhouder wint en je hit rate gaat pijlsnel naar omhoog als je maar genoeg oefent.

Tjerri

Comment

kiekeboe
            mijn hit rate was op zolder de eerste keer 3% of zo
            en die drie % waren dan nog geparkeerde fotos, pff
            inderdaad, oefenen oefenen en nog eens oefenen
            als je nog eens gaat, wil ik wel eens mee, alleen is ook maar alleen he
            ik ben zelf een beginner hoor, ik heb mijn nikon van februari dit jaar
            lenzen die ik heb: 18-55, 55-200, macrolens en een 200-500
            sorry voor de minder goede commentaar van je foto
            mijn ervaringen op dit moment:
            ik wil geen reclame maken voor nikon, maar ik een tevreden klant
            voor het geen ik wil vastleggen, doet hij goed zijn werk
            en als er iets misgaat, bijvoorbeeld terug onscherp bij afdrukken, dan liegt dat meestal aan de fotograaf
            ik ben tevreden van de lenzen, behalve van die 200-500 (maar is geen nikon)
            zaterdag met een vriendin gaan fotograferen, die heeft een canon, wel de indruk dat die rapper door de menu's gaan met hun wieltjes dan wij met onze joystick

wat handige sites:
            http://www.photografie.be/
            http://www.digitalefotografietips.nl/
            http://www.carphototutorials.com/mak...ike_a_pro.html

succes ermee

groetjes

Comment

Tjerri: hihi ja rijden de auto's daar zeg je me wat.
              weet ook dat het niet direct het gemakkelijkste is. maar wou me daar toch eens opwagen. heb de kodak nu een kleine maand. maar ik denk niet dat ik een ander type zal kopen hoor. voor mij (als amateur) is deze kodak meer goed genoeg. deze doet aan mijn eisen die ik stelde, alleen moet ik er nog wat beter mee leren werken.

maar de tips die je geeft van die 1/125st.
              met tijd zal ik deze wel kunnen uitwerken. zal me nu eerst eens wat boekjes aanschaffen voor mee te doen op verlof. dan zal ik deze gretig kunnen gebruiken en testen. maar zoals je zegt en andere mensen ook, zal mijn kodak wat meer gebruiken zonder de automatische standen .

zeg maar heb nog een vraagje: wat wil je zeggen met meepannen?? dat snap ik niet echt goed?!

lauwers1982 : al de commentaar die ik krijg is nuttog voor mij! is dat nu goed of slecht dat maakt niks uit hoor.
              hihi ben je ook naar zolder geweest?? ik ben dees jaar ook terug gegaan, maar vond niet zo goed!
              ja maar dat is juist, ik had eerst gedacht voor een canon te nemen maar er waren mensen die me dat afraden?! toen ik naar de fotowinkel ging in de buurt zijden ze me ook dat nikon kwa dingen enzo beter is?!
              maar wat ik nu ga doen, is eerst goed lezen van boeken enzo. en gretig gebruik maken van mijn kodak.

alvast bedankt voor de commentaar die julie gaven.
              gretz dimi

Comment

Meepannen is met je fototoestel meebewegen met de auto, en de foto nemen terwijl je dat doet. Een beetje experimenteren met de sluitertijd (zo snel mogelijk), en je krijgt gegarandeerd een haarscherpe foto.
                Heb vorig jaar op de 24u van Zolder in de Villeneuve bocht (daar is de snelheid relatief laag) geoefend tot ik een stijve nek had
                Op Francorchamps is "Bruxelles" ideaal om te oefenen (zelfs een F1 kan je daar gemakkelijk te pakken krijgen). Zal bij gelegenheid er eens een aantal posten op het forum.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dimi_verc Bekijk bericht
                  ja maar dat is juist, ik had eerst gedacht voor een canon te nemen maar er waren mensen die me dat afraden?! toen ik naar de fotowinkel ging in de buurt zijden ze me ook dat nikon kwa dingen enzo beter is?!
                  alvast bedankt voor de commentaar die julie gaven.
                  gretz dimi
                  de eeuwige discussie

moet je niks van aantrekken, wat merken vasthouden en zien wat goed ligt voor je zelf en de rest volgt wel

succes en goed verlof

Comment

Working...
                  X