Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Leuke foto maar niet scherp.
Kijk eens naar je sluitersnelheid en je mm. Een goed gemiddelde is dat de sluitersnelheid minstens gelijk moet zijn aan de brandpuntsafstand van de lens. Vb: bij 200 mm moet je minimaal een sluitersnelheid aanhouden van 1/200 ste seconde. Anders moet je een statief gebruiken.
Hier had je het diafragma wat meer kunnen open draaien en had je een snellere sluitersnelheid gehad. Met als resultaat, minder bewegingsonscherpte.
Leuke foto maar niet scherp.
Kijk eens naar je sluitersnelheid en je mm. Een goed gemiddelde is dat de sluitersnelheid minstens gelijk moet zijn aan de brandpuntsafstand van de lens. Vb: bij 200 mm moet je minimaal een sluitersnelheid aanhouden van 1/200 ste seconde. Anders moet je een statief gebruiken.
Hier had je het diafragma wat meer kunnen open draaien en had je een snellere sluitersnelheid gehad. Met als resultaat, minder bewegingsonscherpte.
Grtz,
Ozric
Ozric,
bedankt voor het kijken en het commentaar.
Ik werkte voor deze foto wel op statief ... Ik test momenteel volop mijn macrolens uit, wat dus zeker nog heel wat oefenwerk vraagt. Ik koos hier voor F20 om de diepte van de bloemkelk te kunnen vastleggen. Ik koos er ook voor om manueel scherp te stellen met de lens ...
Enfin, Parijs en Rome waren er ook niet op één dag en het oefenen kan dus verder gaan.
groeten,deka
There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )
Alvast heel goed op weg! Een beetje meer scherpte had het nog mooier gemaakt, maar alvast een pracht van een compositie!
In de rechterbovenhoek zit zo'n draadje en dat blaadje ernaast zit zo'n donker rond plekje, mssn even wegdoen.
Alvast heel goed op weg! Een beetje meer scherpte had het nog mooier gemaakt, maar alvast een pracht van een compositie!
In de rechterbovenhoek zit zo'n draadje en dat blaadje ernaast zit zo'n donker rond plekje, mssn even wegdoen.
Fena, Peter, Tini
Bedankt voor het kijken en het commentaar.
Tini,
Hieronder de versie zonder de draad en de vlek.
Heb ook nog wat verscherpt na het verkleinen.
groeten,
deka
Hmmmm 2e vind ik persoonlijk beter maar nu, als ik ff heel eerlijk ben, je kader...dat doet me zo doodsprentje-achtig aan...een naar gevoel. Ik denk, voor mij althans, dat een witte boord of gebroken witte boord mooier zou zijn. Just my 2 cents
Canon 50D ~ Canon 50mm F1,8 ~ Canon EF 24-105mm F4 L ~ Canon EF 100mm 2.8 Macro ~ Canon EF 70-200mm F4 L ~ 580 EX II ~ PEN E-P3 ~ Olympus 14-42 mm ~ Olympus 40-150 mm Flickr
Hmmmm 2e vind ik persoonlijk beter maar nu, als ik ff heel eerlijk ben, je kader...dat doet me zo doodsprentje-achtig aan...een naar gevoel. Ik denk, voor mij althans, dat een witte boord of gebroken witte boord mooier zou zijn. Just my 2 cents
Kaelan,
Een beetje laat, maar hieronder met een witte rand. Bedankt voor het kijken en het commentaar.
groeten,
deka
Amaai, I agree!! Foto komt veel beter tot zijn recht, mooie rand ook
Canon 50D ~ Canon 50mm F1,8 ~ Canon EF 24-105mm F4 L ~ Canon EF 100mm 2.8 Macro ~ Canon EF 70-200mm F4 L ~ 580 EX II ~ PEN E-P3 ~ Olympus 14-42 mm ~ Olympus 40-150 mm Flickr
Exif
AV/20 - TV/ 1/8 - iso 100 - 105 mm - belichting manueel
Kan je deze EXIF even toelichten ?
Av staat voor Aperture Priority
Tv voor sluitersnelheidprioriteit
Is dit nu met Av of Tv genomen ?
Als je het mij vraagt heb je het geluk gehad dta je body toch willen een foto nemen heeft ondanks dat je onder de minimum scherpstelafstand van je lens zat.
Hoewel je 105mm opgeeft zal dit wel niet met de excellente Sigma Macro genomen zijn, of wel ?
Kan je deze EXIF even toelichten ?
Av staat voor Aperture Priority
Tv voor sluitersnelheidprioriteit
Is dit nu met Av of Tv genomen ?
Als je het mij vraagt heb je het geluk gehad dta je body toch willen een foto nemen heeft ondanks dat je onder de minimum scherpstelafstand van je lens zat.
Hoewel je 105mm opgeeft zal dit wel niet met de excellente Sigma Macro genomen zijn, of wel ?
Zappa,
Ik nam deze foto in de manuele stand, waarbij ik zelf gekozen heb voor diafragma 20.
Ik regel dan bij, zodat ik de juiste belichting kan hebben en kreeg dan sluitertijd 1/8.
De lens die ik gebruikte is de Sigma 105 mm DG macro.
De aangegeven brandpuntsafstand was bij deze foto 105 mm.
Kan je me laten weten waarom je deze zaken vraagt ? Doe ik bepaalde dingen verkeerd, dan wil ik dat graag bijleren, want ik ben volop in de oefenfase met de macrolens.
groeten,
deka
Sluitertijd 1/8 bij 105 mm is vragen om bewegingsonscherpte (tenzij op statief natuurlijk.) Dat is exact wat qua onscherpte op deze foto ondermeer te zien is.(en alle commentaren over soft zijn naast de kwestie, dit is een softe foto waar je van kan leren, maar bestemming is prullenmand).
Diafragma 20 is overkill, je lens is op zijn scherpst vanaf F4 tot F11, F11 max zou ik dus zeggen, dan kan je sluitersnelheid omhoog met een aantal stops. Het is wel zo dat je dof dan beperkt wordt, maar daar moet je in macro leren mee spelen.
Manueel scherpstellen in Macro : OK. Maar manueel diafragma en sluiter en scherpstellen is voor een combinatie van Superman, Batman, Robin en Flash. Want daar moet je minstens drie handen en zes ogen voor hebben.
PS: zoek eens de berichten van Rupselkopke, dat is macro.
Comment