Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Doen of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Doen of niet?

    Hallo iedereen!
    Ik ben nieuw op dit forum en fotografie is momenteel (nog) geen hobby van me.
    Het is al wel zo dat ik er enkele jaren interesse voor heb en dat ik graag experimenteer met mijn eenvoudig digitaal fototoestel (Panasonic DMC-TZ5). De laatste maanden begin ik me echter te storen aan de beperkte mogelijkheden van het toestel. Op dit ogenblik zit ik in een fase van "doen of niet?". Hiermee bedoel ik dan: een DSLR kopen en me verder verdiepen in de fotografie of gewoon verder (prullen) spelen met een simpel toestelletje. Hadden DSLR toestellen niet zo duur geweest had ik al langer de stap gezet, maar de kostprijs doet me nog een beetje twijfelen. Het zou zonde zijn om zo'n toestel te kopen en na enkele maanden te beseffen dat fotografie toch niet helemaal mijn ding is...

    Hoe weet ik of de stap zetten een bevlieging gaat zijn? Hebben jullie deze fase ook meegemaakt en zeggen jullie nu: "had ik er al maar eerder aan begonnen" of eerder "had ik er maar nooit aan begonnen!"...
    En ook, hoe weet je of je genoeg creatief inzicht hebt?

    Hier alvast 3 foto's waar ik best trots op ben:







    Groetjes,

    Kevin
    Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS + EF 50mm f/1.8 MKII + Metz Mecablitz 58 AF-1 en Panasonic Lumix DMC-TZ5 compactje

  • #2
    Re: Doen of niet?

    Je laatste is een hele leuke met de lichtspeling en silhout.
    Bij nr.tje 1 vind ik de compositie niet zo goed. De aandacht gaat volledig naar de meeuwen aan het einde van pier. Als je de meeuwen erbij wilde had je mevrouw eerder rechts moeten zetten van de pier. Anders had je een stapje naar links moeten zetten en mevrouw links in je kader kadreren.

    Je twijfel rond DSLR. Ik zou zeggen doen. Heb er nog geen minuut spijt van gehad. Vergeet niet dat het evenzeer een dure hobby/passie kan worden Bezint eer je begint
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Doen of niet?

      Ik wil niet neerbuigend doen want ik ken je "budget" ook niet maar we moeten mekaar nu ook geen "Mietje" noemen. Als jij de prijs van een dslr hoog vindt dan weet je niet hoe spotgoedkoop ze nu zijn voor wat ze bieden in vergelijking met de laatste generatie analoge spiegelreflexen.
      Ik schat dat ik tegenwoordig voor 6-700 Euro een fantastische (instap)model ga kopen waar je jaren plezier aan zult beleven.
      "Auto's" zijn anders ook duur, niet ? En toch staan onze wegen dag & nacht VOL auto's. Het gaat allemaal om preoriteiten maar een dslr "duur" noemen is 7 bruggen te ver hoor.

      Comment


      • #4
        Re: Doen of niet?

        Mee eens, ben nu zelf een klein jaartje bezig met DSLR en tot op de dag van vandaag absoluut geen spijt gehad, eerder zoiets van had ik maar eerder

        De aanschaf van alleen een DSLR hoeft zeker niet duur te zijn, echter het kan een dure hobby worden met de aanschaf van objectieven en andere attributen. zie aan mezelf dat ik toch al snel mn kit lens heb vervangen door een iets degelijkere lens (tot volle tevredenheid)

        Comment


        • #5
          Re: Doen of niet?

          Het is al wel zo dat ik er enkele jaren interesse voor heb en dat ik graag experimenteer met mijn eenvoudig digitaal fototoestel (Panasonic DMC-TZ5). De laatste maanden begin ik me echter te storen aan de beperkte mogelijkheden van het toestel. Op dit ogenblik zit ik in een fase van "doen of niet?".
          met wat je hier schrijft zeg ik ook doen! Maar zoals de anderen al zeggen, de kans is heel groot dat je steeds meer zal willen hebben. Eventueel een tweedehands kopen om het budget wat in te perken?
          Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

          Comment


          • #6
            Re: Doen of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door ThaDoc Bekijk bericht
            Hiermee bedoel ik dan: een DSLR kopen en me verder verdiepen in de fotografie
            tja...dat kan je beter omdraaien hoor.
            ---------------------------------------------
            leuke reeks met een voorkeur voor de laatste.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Doen of niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door ThaDoc Bekijk bericht
              Hallo iedereen!
              Ik ben nieuw op dit forum en fotografie is momenteel (nog) geen hobby van me.
              Het is al wel zo dat ik er enkele jaren interesse voor heb en dat ik graag experimenteer met mijn eenvoudig digitaal fototoestel (Panasonic DMC-TZ5). De laatste maanden begin ik me echter te storen aan de beperkte mogelijkheden van het toestel. Op dit ogenblik zit ik in een fase van "doen of niet?". Hiermee bedoel ik dan: een DSLR kopen en me verder verdiepen in de fotografie of gewoon verder (prullen) spelen met een simpel toestelletje. Hadden DSLR toestellen niet zo duur geweest had ik al langer de stap gezet, maar de kostprijs doet me nog een beetje twijfelen. Het zou zonde zijn om zo'n toestel te kopen en na enkele maanden te beseffen dat fotografie toch niet helemaal mijn ding is...

              Hoe weet ik of de stap zetten een bevlieging gaat zijn? Hebben jullie deze fase ook meegemaakt en zeggen jullie nu: "had ik er al maar eerder aan begonnen" of eerder "had ik er maar nooit aan begonnen!"...
              En ook, hoe weet je of je genoeg creatief inzicht hebt?

              Hier alvast 3 foto's waar ik best trots op ben:


              Groetjes,

              Kevin
              Kevin,

              Laat eerst en vooral je kop niet zot maken. Voor sommige mensen is idd zo'n toestel superduur. Ja, Oracle, er zijn nog altijd mensen wiens prioriteit ligt bij het einde van de maand halen.
              Je mag je niet blind staren op de zovele mogelijkheden. Het is nog altijd jijzelf die achter de camera staat en het beeld moet laten spreken. Ikzelf vind het net boeiend om met de beperkingen van mijn digitaal compactje om te gaan. Het blijven zoeken naar de juiste lichtinval, de juiste compositie vinden....HET shot heb je niet van de eerste keer, soms moet je wel 20 foto's of meer trekken vooraleer het 'juist' zit. Maar ik leer daar juist enorm veel van. Ik frustreer me dan ook niet meer in het feit dat een reflex een onhaalbare kaart is, maar schep er juist plezier in om met mijn compactje op stap te gaan. Het heeft ook z'n voordelen. Hoeveel mensen ik niet zie die wel een reflex hebben maar die er niet mee kunnen werken of gewoon geen mooie foto's mee kunnen trekken, wel, daar staan ze dan met hun aankoop van honderden euro's en een grote lens op hun buik.
              Fotografie is niet het toestel dat je passioneel maakt, maar jijzelf. Zit die passie in jou, dan zal je dat wel voelen.
              Als je echt je broek zou moeten scheuren om die reflex te kopen, dat zou heel jammer zijn, want eten is toch net iets belangrijker. Je kan dan mssn nog wat verder sparen zodat je het geld er echt voor hebt
              https://www.tinicleemputfotografie.com/

              Comment


              • #8
                Re: Doen of niet?

                Een spiegelreflex is op zich niet duur, wat er achteraf allemaal bijkomt kan het heel duur maken.
                Nu om te weten of het een bevlieging zal zijn al dan niet.
                1. Hoe dikwijls neem je een toestel in de hand en hoeveel foto's maak je dan?
                2. Wat fotografeer je het liefst.
                3. En een niet zo onnozele vraag, kijk je graag door een gaatje of toch liever op een display?

                Ik ben ook begonnen met een viewfinder en heb er jaren mee gewerkt tot ik ondervond dat ik dikwijls te kort kwam met dit toestel.
                De ene keer was het te donker, de andere keer was het onderwerp te ver.
                Dit heeft mij doen overstappen op een reflex + drie objectieven + een goede flits.

                Dus ik ga je helemaal geen DSLR aanklappen of niet, jij zult het zelf ondervinden wanneer de tijd gekomen is om over te stappen.
                Alleen wil ik je nog meegeven dat je er best heel lang over nadenkt voor je de stap maakt.


                Grtz, RF


                Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                Comment


                • #9
                  Re: Doen of niet?

                  Kevin,

                  Fotografie is voornamelijk het manneke achter het toestel, niet het toestel zelf,

                  Compactjes hebben een paar voordelen:
                  -Klein
                  -Licht
                  -Een groter startbereik
                  -goedkoper in aankoop
                  -beter in Automatische stand (mijn mening)
                  -...

                  Dslr geeft De fotograaf meer mogelijkheden ,
                  maar besef wel dat de aankoop meestal niet blijft bij de aankoop van het toestel + (kit)lens).
                  OK Dslr's zijn nog nooit zo goedkoop geweest, maar het bijft in totaalprijs nog steeds hoog.

                  Er zijn inderdaad belangrijker dingen in het leven, maar toch nog alijd gedacht waarom niet eerder.

                  over de plaatjes die je daar maakt,
                  mooie plaatjes en blijven schieten ,
                  je weet goed gebruik te maken van de mogelijkheden van je toestel, dus blijven doen

                  Ik hoop u hierbij van dienst te zijn

                  Groeten,
                  Steven
                  "You never fail because you made a mistake
                  You only win because you try"
                  - Marcus Hilton (bekend danser)
                  FLICKR

                  Comment


                  • #10
                    Re: Doen of niet?

                    budgetten zijn vaak een doorslaggevende factor. En het einde van de maand halen voor sommigen, ok. Maar die hebben dan soms wel een maandelijkse afbetaling van 400 € lopen op hun nieuw aangekochte auto die ze op het salon in Brussel niet konden passeren. Denk dus eerder dat het een combinatie is van budget en prioriteiten. Ik ken fotografen met een volle fototas die geen wagen hebben...

                    Aangezien je nog twijfelt, lijkt het me dat je eerder op budgetmogelijheden gaat kijken. Dus heb je wat over, en zie je 't wel zitten? Begin er dan aan, en misschien ga je achteraf in prioriteit wat voorrang geven aan DSLR uitgaven ipv aan een nieuwe breedbeeldtelevisie. Begin misschien ook met een tweedehands, die kan je terug verder verkopen als het niet aanslaat.
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Doen of niet?

                      Indien je interesse hebt in een dslr, ik die mss mijn A300 weg
                      Canon 5D2 en wat glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: Doen of niet?

                        Bedankt voor jullie reacties! Ik heb besloten om voorlopig nog even te wachten met de aanschaf van een, althans voor mij toch, duurder fototoestel.
                        Ik merk dat dit forum een zeer actieve en leuke community bevat en ik ga me eerst verder verdiepen in de kunst van de fotografie. (veel lezen en kijken)
                        Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS + EF 50mm f/1.8 MKII + Metz Mecablitz 58 AF-1 en Panasonic Lumix DMC-TZ5 compactje

                        Comment


                        • #13
                          Re: Doen of niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ThaDoc Bekijk bericht
                          ik ga me eerst verder verdiepen in de kunst van de fotografie. (veel lezen en kijken)
                          ....en de baan op met je compactje!
                          We kunnen ons mssn verenigen als de compactjes
                          Veel succes alleszins verder hoor!
                          https://www.tinicleemputfotografie.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Doen of niet?

                            Oorspronkelijk geplaatst door ThaDoc Bekijk bericht
                            Bedankt voor jullie reacties! Ik heb besloten om voorlopig nog even te wachten met de aanschaf van een, althans voor mij toch, duurder fototoestel.
                            Ik merk dat dit forum een zeer actieve en leuke community bevat en ik ga me eerst verder verdiepen in de kunst van de fotografie. (veel lezen en kijken)
                            Heel wijze beslissing.

                            Grtz, RF


                            Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                            Comment


                            • #15
                              Re: Doen of niet?

                              Je kan ook altijd eens rondkijken voor een "goedkope" 2de hands DSLR camera.

                              Ik heb mijn D40 ( kleinste van Nikon ) gekocht voor iets minder dan 300 nieuw,
                              dus moet die toch voor 150-250 te vinden zijn ...
                              maar misschien doen mensen die niet weg omdat het te leuk is ? :-)

                              succes in ieder geval.
                              www.milla-it.be - Snelle webhosting aan lage prijs met persoonlijk contact.

                              Comment

                              Working...
                              X