Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
U bent de fotograaf! ;-)
En mag al dan niet trots zijn op elke foto die u maakt, ongeacht wat de anderen ervan vinden
Mijn mening: Als de kat iets speciaal is (wat ik vermoed) dan is het een leuke foto!
Maar voor mij zegt het persoonlijk wat weinig.
Jammer van de vogel****** op het raam overigens
Offtopic: wat 'n censuur hier Maar ik gok dat je wel weet wat ik wou zeggen
Het katje staat er goed op, maar verder zegt de foto me ook weinig. Een beetje een moeilijke compositie met buiten het katje nog 4 nadrukkelijke en verschillende vlakken (drie houten vlakken en het raam).
Mvg,David
[SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer."Ansel Adams
Bedankt alvast. Inderdaad, Ieper staat naast Wo1 bekend vanwege de kat. Ieper heet naast "Vredestad" ook "Kattenstad" en de Ieperlingen zijn Katten. Het begon allemaal in de middeleeuwen toen Ieper werd geteisterd door een kattenplaag. Vroeger werden de katten beschouwd als teken van de kwaad. De meeste mensen denken aan Heksen (Beselare is gekend als "toveressenparochie" door de heksen). De katten werden op een gruwelijke manier opgeofferd om de boze geesten te bezworen. Eind 12de eeuw, werden de eerste katten van het kasteel in de Meersch afgeworpen. Later van de St.-Maartenskerk en sedert het kattenfeest van 1476 uit de belforttoren. In de Middeleeuwen werden op heel wat plaatsen in Europa katten geofferd: ze werden verbrand, doodgeknuppeld of zoals in Ieper naar beneden gegooid. Wanneer dit plaats vind, is niet echt duidelijk. In een oude verslag uit 1716 werd daar aangetoond dat de laatste kat toen werd afgeworpen. Maar we kunnen aannemen dat tot 1817 met kortere of langere tussenpozen katten toen werden geworpen, aldus Jean Jacques Lambin. Terwijl er geen spoor te vinden is tijdens de Franse bezetting van de stad tussen 1744 en 1794. Vanaf 1955 worden pluchen katten uit de Belfort geworpen door de Stadsnar. Dit tijdens het weekend van de Kattenstoet, die op elke 2de zondag van mei - vroeger iedere jaar, nu om de 3 jaar - plaats vind in Ieper. Tijdens de stoet, worden talrijke katten vertoont. Zoals de leerlingen van scholen die verkleed zijn als katten en narren, en de reuzen Goliath, Nicolaas de Kanonnier, Pietje Pek, de kater Cieper en Minneke Poes. Symbolen van Ieper. En tijdens deze weekenden, dan komen duizenden Japanners en Chinezen naar de stad.
Met het verhaal erbij -hoe gruwelijk ook- wordt de foto een heel stuk interessanter. Jammer
dat die vogel daar geen boodschap aan had, maar toch een leuke foto.
Comment