Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Heerlijkheid (Heule)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De Heerlijkheid (Heule)

Het is al een tijdje geleden dat ik een foto kon plaatsen! Laat toch maar eens jullie mening kennen beste mensen of
    Alvast bedankt
    Camera Model: Nikon D90
    - Lens: 18.0-105.0 mm f/3.5-5.6
    - Sluitertijd: 1/60sec
    - Diafragma: f/16.0
    - ISO: 320
    - Belichtingscompensatie: 0 stap
    - Meetmodus: punt
    - Met monostatief

Re: De Heerlijkheid (Heule)

dit is nou typisch een opname, die bij de juiste camerainstelling veel beter/mooier zou zijn:

sluitertijd: hoger bv 125ste.
    diafragma: lager bv F8/F10.
    ISO: lager bv 100.
    belichtingscompensatie: bij sneeuw wat overbelichten bv +1.5.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      dit is nou typisch een opname, die bij de juiste camerainstelling veel beter/mooier zou zijn:

sluitertijd: hoger bv 125ste.
      diafragma: lager bv F8/F10.
      ISO: lager bv 100.
      belichtingscompensatie: bij sneeuw wat overbelichten bv +1.5.
      grt,bouk.
      Heu Bouk, de sneeuw is nu al bijna overbelicht ! Als je nog een stop en een half gaat bijgeven, zal 't helemaal fout gaan...

Je belichting is niet echt slecht denk ik, een klein beetje overbelicht. Dat komt omdat je waarschijnlijk een spotmeting hebt gedaan op het huis. Dat is niet helemaal fout geredeneerd, maar door het grote verschil in het huis en de sneeuw, helt de sneeuw over naar overbelichting. 1/3 of 1/2 stop onderbelichten ware hier dus beter geweest...
      Het grootste probleem is echter de kleurzweem. D witbalans is in de fout gegaan. Er zit behoorlijk wat magenta- en een tikkeltje baluwzweem in het beeld... Maar dat valt op te lossen in de nabewerking.
      Greetz, Kariboe
      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Ik lees altijd dat je sneeuw wat moet overbelichten maar wat is daar juist de bedoeling van? Als ik een stop overbelicht is de sneeuw weggebrand. Ik snap de bedoeling ervan niet echt. Kan iemand dit verduidelijken?
        Panasonic body's met Panasonic / Leica / Olympus glas en Godox lichtjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ijshockeyfreak Bekijk bericht
          Ik lees altijd dat je sneeuw wat moet overbelichten maar wat is daar juist de bedoeling van? Als ik een stop overbelicht is de sneeuw weggebrand. Ik snap de bedoeling ervan niet echt. Kan iemand dit verduidelijken?
          Kruiend ijs, schaatspret, rijp aan de bomen, een warm winterzonnetje met tegenlicht en temperaturen onder nul. Het komt misschien niet elke winter voor, maar de dagen dat het voorkomt moet je er optimaal van profiteren. Hier alvast wat tips om zo'n dag door te komen.

en even naar beneden scrollen tot bij 'Belichting'. Ik vind het daar wel erg duidelijk uitgelegd (ik ga het zelf niet proberen uitleggen, want het gaat sowieso ergens fout zijn)

Mvg,
          Een fototoestel dat naar behoren werkt.
          Flickr
          tumblr

Comment

[QUOTE=Kariboe;2579509]Heu Bouk, de sneeuw is nu al bijna overbelicht !

sorry ging effe niet goed.
            grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
              Heu Bouk, de sneeuw is nu al bijna overbelicht !
              en hoe denk je dat dat komt!
              zie de link van Jan ds, scheelt me heel wat tikwerk.
              grt,bouk.
              Last edited by bouk; 25 februari 2010, 13:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                en hoe denk je dat dat komt!
                zie de link van Jan ds, scheelt me heel wat tikwerk.
                grt,bouk.
                Overbelichten op de sneeuw heeft enkel zin als je het licht meet op de sneeuw - niet met een spotmeting op het huis, zoals hier waarschijnlijk is gebeurd.
                Deze opname is helemaal niet grijs of onderbelicht, integendeel de belichting is redelijk. Het beeld heeft alleen last van flinke kleurzwemen...
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                  Overbelichten op de sneeuw heeft enkel zin als je het licht meet op de sneeuw - niet met een spotmeting op het huis, zoals hier waarschijnlijk is gebeurd.
                  Deze opname is helemaal niet grijs of onderbelicht, integendeel de belichting is redelijk. Het beeld heeft alleen last van flinke kleurzwemen...
                  als je sluitertijd hoger zet, ga je heel wat belichting minder binnen krijgen hé
                  Need a website? Contact me - Canon EOS 450d

Comment

voor mij zit de belichting goed, maar de sneeuw is blauw
                    nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
                    http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

Comment

berichtje voor kariboe: je spreekt jezelf tegen:
                      overbelichten heeft geen enkele zin, en wat verder..het beeld heeft last van kleurzweem;
                      Ahja, die kleurzweem komt omdat je niet overbelicht: lees Shoot van december:
                      in sneeuw overbelichten anders krijg je een blauwzweem, gevolg van de grijsinstelling van je camera !!

Comment

even proberen uit te leggen hoe je nu je sneeuw moet meten.

zet je camera op spotmeting en kies je instelligen.

kijk door je zoeker en zet de 'spot' op de pure sneeuw.
                        onderaan (voor nikon) in je zoeker staat de meetbalk met een aantal streepjes: 2 stops links- en 2 stops rechts+
                        het kleine blokje/balkje die je belichting aanduidt en verschuift als je je instelling aanpast, zet je dus 1,5 stops meer naar overblichting. Zo meet je met spotmetering.

ik denk dat je wat blauw hebt bijgestoken of je witbalans wat blauw hebt staan als ik de rest van de foto bekijk
                        nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
                        http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

Comment

Working...
                        X