Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schaalmodel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Schaalmodel

Zo, na enkele testjes met mijn schaalmodel auto's heb ik vandaag toch enkele aanvaardbare resultaten geboekt die wel eens ter beoordeling gepost mogen worden.
    Lichte aanpassingen gedaan aan de raw-versie en dan verkleint in PhotoShop.
    Graag jullie commentaar.

- Camera Model: Canon EOS 500D
    - Sluitertijd: 2,6sec
    - Diafragma: F/20
    - ISO: ISO-100
    - Focuslengte: 80mm
    - Belichtingscompensatie: 0-staps

- Diafragma: F/20
    - Focuslengte: 80mm

- Diafragma: F/22
    - Focuslengte: 70mm
    Canon EOS 500D | EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS | EF 50mm f/1.8 II | Tamron 28-75mm f/2.8

Re: Schaalmodel

129 views en niet 1 iemand met wat feedback voor Snipa ?

3 vind ik het leukst van compositie

Je belichting zit wel goed denk ik, al vraag ik me af waar die blauwe schijn/reflectie vandaan komt. Mis toch ook wat scherpte, als je je schaalmodel daar stil hebt staan, en genoeg licht zou dat toch wel moeten lukken.

Waarom zo een groot diafragma & sluiterstijd ?
    Samuel De Rycke

Comment

Zoals SDRY al zei, vrij lange sluitertijd t.o.v. zo'n hoog diafragma.
      De blauwe gloed komt imo door de lange belichting.

Als je de sluitertijd bewust langer hebt gehouden omdat de foto's te donker waren had je ook gerust uw diafragmawaarde kunnen verlagen.

Lager diafragmawaarde >> meer licht >> kortere sluitertijd.

Hou bij lage diafragmering wel rekening met kleinere scherptediepte

Qua compositie is nummer 3 de beste, er zit meer leven in, door het model schuin te profileren
      maak je diepte in de foto.

Blijven verder spelen, je leert altijd wat bij!
      Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

de 3de is het beste van compositie...
        Wat heb je als achtergrond gebruikt?
        CANON 500D EF-S 18-55mm IS EF-S 55-250mm IS Canon EF 50mm F/1.8 II speedlite 430 EX II

Comment

De hoge diafragmawaarde is volgens mij best logisch, aangezien dit nodig is om heel het model er scherp op te krijgen.
          Zwarte/donkere voorwerpen zijn echter niet het makkelijkste om detail in te krijgen, iets dat je bijvoorbeeld op kan lossen door een ander model te gebruiken. Ik heb ook de indruk dat je licht niet echt diffuus verdeeld is, zoals bijvoorbeeld in een softbox. De basisregel is: hoe groter de lichtbron, hoe mooier het licht. Door dit toe te passen zul je ook iets meer detail in het zwart krijgen.
          Kan het zijn dat er nog een andere lichtbron was, die een pak blauwer was, en zo de blauwe schijn op het model werpt? Ik denk daarbij aan omgevingslicht, licht dat binnenvalt door een venster,...
          En nog één hint: je mag gerust een beetje strakker croppen hoor, zo veel witruimte is niet echt mooi. Je kan ook proberen om een beetje meer met de compositie te spelen.

Comment

Zoals KriVa al zei, is de hoge diafragmawaarde nodig om het hele model scherp te hebben. Heb ook foto's met een lager diafragma omdat ik er wat mee gespeeld heb, maar dan zijn er delen die helemaal niet scherp zijn.
            Er was inderdaad nog omgevingslicht, buiten de gebruikte lichtbron. Dat kan inderdaad de blauwe schijn veroorzaakt hebben. Ik zal de volgende keer de gordijnen eens dicht doen enzo
            Ik zal proberen met al deze tips rekening te houden bij mijn volgende poging!

De achtergrond was een wit A3 papier dat ik had bevestigd aan een kaft die rechtop stond. Dan het papier doortrekken tot onder de auto en zo krijg je dan dat "studio-effect".
            Canon EOS 500D | EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS | EF 50mm f/1.8 II | Tamron 28-75mm f/2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KriVa Bekijk bericht
              En nog één hint: je mag gerust een beetje strakker croppen hoor, zo veel witruimte is niet echt mooi. Je kan ook proberen om een beetje meer met de compositie te spelen.
              Dit was ook wat mij het eerste opviel. Daarbij komt ook nog dat de bleke achtergrond zowat 'verdwijnt' in de bleke achtergrond van het forum...
              Croppen en een kadertje er rond om de foto los te maken van de forumachtergrond...
              Voor de rest: mooi resultaat

Grtz,
              Peter
              Canon EOS 550D - Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II VC - Canon EFS 55-250mm - Tamron 90mm f/2.8 DI Macro 1:1

Comment

Working...
              X