Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik mis scherpte... of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: ik mis scherpte... of niet?

Sluitertijd = 1/10"! Nogal lang, niet?
    Ofwel verhoog je het ISO naar 200,
    ofwel open je het diafragma.
    In ieder geval, IS of niet, probeer de sluitertijd altijd rond 1/125" tehouden.
    Een diafragma rond f/8 had hier ook goed geweest.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ik denk dat en de belichting en de sluitertijd je parten spelen.
      Bij landschapfoto's bij zonsondergang moet je de lichtmeting op evaluatief zetten.
      Ik zou dan kiezen voor diafragmavoorkeuze en deze instellen op F11 of hoger om goede scherptediepte te krijgen. Dan naar je sluitertijd kijken. Als regel kun je aanhouden dat je sluitertijd gelijk moet zijn aan je brandpunt om geen bewogen foto's te krijgen. Dus in dit geval een sluitertijd van 1/80.
      Als je sluitertijd lager uitvalt dan kun je met IS misschien naar 1/60 og 1/40, maar dan houd het echt op. Dan moet je ervoor kiezen om een statief te gebruiken of stabiele ondergrond om je camera op neer te zetten en de IS dan uitzetten.
      Anders wil je IS iets corrigeren wat er niet is en dat geeft hetzelfde effect dan als je zelf bewogen foto's zou nemen.
      Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

grtjs Wim
      "The important thing is not the camera but the eye..............

but the camera helps "

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Sluitertijd = 1/10"! Nogal lang, niet?
        Ofwel verhoog je het ISO naar 200,
        ofwel open je het diafragma.
        In ieder geval, IS of niet, probeer de sluitertijd altijd rond 1/125" tehouden.
        Een diafragma rond f/8 had hier ook goed geweest.

Grtz, RF
        Oorspronkelijk geplaatst door slimpie Bekijk bericht
        Ik denk dat en de belichting en de sluitertijd je parten spelen.
        Bij landschapfoto's bij zonsondergang moet je de lichtmeting op evaluatief zetten.
        Ik zou dan kiezen voor diafragmavoorkeuze en deze instellen op F11 of hoger om goede scherptediepte te krijgen. Dan naar je sluitertijd kijken. Als regel kun je aanhouden dat je sluitertijd gelijk moet zijn aan je brandpunt om geen bewogen foto's te krijgen. Dus in dit geval een sluitertijd van 1/80.
        Als je sluitertijd lager uitvalt dan kun je met IS misschien naar 1/60 og 1/40, maar dan houd het echt op. Dan moet je ervoor kiezen om een statief te gebruiken of stabiele ondergrond om je camera op neer te zetten en de IS dan uitzetten.
        Anders wil je IS iets corrigeren wat er niet is en dat geeft hetzelfde effect dan als je zelf bewogen foto's zou nemen.
        Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

grtjs Wim
        De TS heeft in de openingspost geschreven dat hij een statief en een draadontspanner gebruikt heeft, de sluitertijd speelt in dat geval geen rol meer.
        De techniek en ook ISO en diafragma waren goed. Alleen het licht is op een foute manier gemeten.
        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Working...
        X