Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp/raad gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp/raad gevraagd

    Ik heb nog een een foto uit de 'oude doos' gehaald, omdat ik het zelf een mooie vind, maar ik zie zelf volgende fouten :
    - enkel de voorgrond is volgens mij scherp genoeg, maar ik heb reeds begrepen dat dit waarschijnlijk komt door mijn F 2.8
    - ik heb in de bergen of heuvels en ook aan zee vaak die waas in de verte, zodat zelfs een anders volledig scherpe foto in de verte wazig is
    Ik denk dat ook een fototoestel niet door die waas in de verte kan kijken, maar is hier eventueel toch iets aan te doen (bepaald soort filter, instellingen, bewerking achteraf .....?)
    Ik heb honderden zo'n foto's met die wazige vertes . Onmiddellijk na regen in de bergen of aan zee is de waas verdwenen maar daar kan je natuurlijk niet altijd op wachten hé.

    Groetjes
    Eric

  • #2
    Re: Hulp/raad gevraagd

    Klopt, f2.8 zorgt voor een kleine scherptediepte, hoe hoger je f-waarden (en dus hoe kleiner je diafragma opening) des te groter is je scherptediepte. Om in een landschap alles scherp in beeld te krijgen, denk 'k aan f16 bv. (natuurlijk: hoe kleiner je diafragma opening, des te minder licht kan er tot bij je sensor geraken, dus des te langer wordt je sluitertijd).

    Wat betreft het waas, kan een polarisatie filter je helpen.
    Canon thingies

    Comment


    • #3
      Re: Hulp/raad gevraagd

      Hier zijn wat tips



      Tips voor Landschapsfotografie
      ...
      1: Statief dit is sterk aan te raden als je het goed wil doen .
      2: Afstandsbediening zo voorkom je trillingen .
      3: De opname zelf kan in M,AV-A of het standaard programma voor landschap .
      4: De AF-functie zet je op One Shot
      · One-Shot AF – AF bij enkelvoudige opname
      · AI Servo AF – vanaf 8 meter* afstand automatisch volgen van een onderwerp dat met een snelheid van maximaal 50 km/uur dat dichterbij komt of zich van u af beweegt.
      · AI Focus AF – schakelt automatisch tussen One-Shot AF en AI Servo AF methoden afhankelijk van of het onderwerp zich beweegt.
      5: Neem een ISO 100-200 en daar buiten zou licht genoeg moeten zijn .
      6: Gebruik ook je Meervlaks meeting .
      7: AEB-belichtingsreeks deze is aan te bevelen bij moeilijk licht als je twijfeld.
      8: Trek je foto’s best in RAW ik zelf gebruik RAW+JPG zo kan je tijdens de bewerking nog alle kanten op .
      9: Je diafragma keuze is geheel aan jou toch zou ik een F5,6 tot een F12 aanraden hogere waarden gaan niet altijd een beter resultaat geven .
      10: Live view of anders verwoord Spiegel opklappen als je dit kan raad ik zeker aan zo voorkom je weer wat trilling het komt je foto ten goede .
      11: Als toestel beschikt over een Ruisreductie zet je die best ook nog aan we gaan voor een goede fotoreeks .
      12: Maak zelf een keuze in lens ik gebruik een 10-22 super breedhoek en een 17-85 Lens van Canon telkens met zonnekap .
      13: Filters voor landschapsfotografie kan je een grijsverloopfilter gebruiken geeft altijd een mooie effect .
      14: Waterpas ik gebruik er een die ik in mijn flitsschoen schuif zo sta ik zeer snel past .

      Groeten

      Joeri
      Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
      www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

      Comment


      • #4
        Re: Hulp/raad gevraagd

        http://www.digitalfotografie.nl/arti...UV+Filter.html
        EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

        Comment


        • #5
          Re: Hulp/raad gevraagd

          Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht
          maar daar kan je natuurlijk niet altijd op wachten hé.
          denk toch dat dat zal moeten hoor.
          de beste opnamen neem je onder de meest gunstige omstandigheden.
          filters gebruiken is surrogaat.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment

          Working...
          X