Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eindelijk scherp (HDR)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eindelijk scherp (HDR)

Even geproefd van HDR bewerking met dit probeersel. Is wel geen niet een echt geschikte foto om HDR op te proberen. Ik ben, met mijn beperkte kennis, best tevreden voor de eerste keer, en ... de foto is redelijk scherp. Of heb ik een nieuwe bril nodig, of een calibreerbaar scherm.
    Met dank aan de demoversie vanphotomatix light.
    Alle tips en opmerkingen steeds welkom. Groetjes.

Re: Eindelijk scherp (HDR)

Hoi Eric. Enige feedback op je opmerking over de scherpte, op mijn scherm komt de foto niet heel scherp over...

Jacobus
    Zenfolio

Comment

en helaas ook niet echt een hdr effect (light of zwaar)
      Landschap leent zich meer voor hrd
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Het originele beeld en het omgezette beeld in BD sizer verschillen toch van scherpte. Als ik de originele foto bekijk is die toch een stukje scherper. Verklaring, iets met instellingen misschien.
        Al doende leert men.

Comment

nee, toch niet echt scherp hoor en die letters storen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Hier helaas ook onscherpte..Kijk een na of je handmatig scherp stelt of auto..
            Het kan ook zijn inderdaad dat je ogen anders scherpstellen dan je toestel als je manueel wil werken..Zo ken ik nog mensen..
            Nee maar dit soort opnames moet je geen hdr gebruiken of er mag geen zuchtje wind zijn.
            Tenminste als je drie belichtingen gebruikt.
            Op BD zijn al genoeg draadjes geopend over hdr met voor en tegen standers..Als je het juist gebruikt werkt het en anders is het een flop..
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Zoals Devid zegt, deze leent zich niet voor HDR.
              Hieronder uw foto verscherpt met Sharpener Pro van Nik Software.
              Ik haal de foto direct weg als dat wilt.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Mijn mening, maar ben zelf nog iemand die nog veel moet leren en zeker met HDR werken, dus neem het voor wat het waard is tov de opmerkingen van fotografen waarvan ik toch al juweeltjes van gezien heb.

Eigenlijk vind ik de foto redelijk scherp, de grootste onscherpte komt waarschijnlijk door de beperkte dof en die ligt op een niet veel zeggende tak. Maar zoals reeds aangehaald zijn zaken die maar een ietje kunnen bewegen vaak moeilijk om perfect te krijgen. Maar ik vind het nog altijd zelf een uitdaging om ook moeilijke dingen te proberen. Maar eerlijk: ik heb al veel onscherpere foto's gezien zeker hier in beginnershoek maar helaaas ook in hoger gewaardeerde afdelingen.

Is dit een foto voor HDR of niet. Misschien toch wel daar ik zie dat de foto genomen is met tegenlicht denk ik (aan de gekleurde hemel) waardoor anders de takjes volledig zwart zouden zijn. Eigenlijk zouden we er een niet HDR moeten bijzien

Is dit een goede HDR omzetting: voor mij wel. Juist omdat nu eens niet gekozen is voor het extreme. Want eigenlijk was HDR daar oorspronkelijk niet de bedoeling voor. Eigenlijk mag bij een goede HDR het eigenlijk niet zichtbaar zijn dat het om een HDR gaat. Dit is toch wat ik erover geleerd heb. Dus als dan enkel de anders zwarte takjes erdoor opgelicht zijn is dit prima. Enkel aan de lucht linksboven is dit zichtbaar, ik zou de lucht in dat hoekje ook "geel" maken zoals de rest van de lucht.

De storende lettertjes: ja dat heb je als je de probeerversie hebt dus denk ik niet dat dit ter beoordeling staat.

Dus al bij al vind ik de foto niet zo slecht, we zitten hier trouwens ook nog in de rubriek beginnershoek.
                Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

Comment

Eric, ik weet niet welke lens je gebruikt, maar gezien de 55mm kan het een kitlens zijn? Er bestaat een gerede kans dat jouw lens soft is op z'n volledige bereik. Misschien kun je dezelfde soort foto eens nemen met dezelfde lens, maar dan op 35mm (ongeveer de helft van het bereik). Om een wazige achtergrond te behouden zou je het diafragma nog wat kleiner kunnen maken...

Jacobus
                  Zenfolio

Comment

[COLOR="Blue"]Zoals Devid zegt, deze leent zich niet voor HDR.
                    Hieronder uw foto verscherpt met Sharpener Pro van Nik Software.
                    Ik haal de foto direct weg als dat wilt.

[/COLOR]

Nee hoor, laat maar mooi staan. Is een goed voorbeeld van scherpte.

[COLOR="Blue"]Het kan ook zijn inderdaad dat je ogen anders scherpstellen dan je toestel als je manueel wil werken..Zo ken ik nog mensen..[/COLOR]

Ik vermoedde al zoiets, heb de zoeker al proberen bij te stellen om brilloos te fotograferen maar het bereik daarvan is net iets te klein.

Eric, ik weet niet welke lens je gebruikt, maar gezien de 55mm kan het een kitlens zijn?
                    Is idd. een kitlens, zoomlens 55 - 200 mm. ik vermoed dat de kwaliteit daarvan niet het van het is. Ik ga toch eens moeten investeren.

Voor de rest hartelijk dank voor de opbouwende commentaren en terechte opmerkingen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ericdekort Bekijk bericht
                      Is idd. een kitlens, zoomlens 55 - 200 mm. ik vermoed dat de kwaliteit daarvan niet het van het is. Ik ga toch eens moeten investeren.
                      Persoonlijk ken ik deze lens niet maar kan wel zeggen dat de 55-250 IS bijzonder scherp is, kost € 198,- en zijn geld dubbel en dik waard.

PS: Heb je de foto verscherpt nadat je deze verkleind hebt? Je hebt namelijk altijd scherpteverlies bij het verkleinen.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Persoonlijk ken ik deze lens niet maar kan wel zeggen dat de 55-250 IS bijzonder scherp is, kost € 198,- en zijn geld dubbel en dik waard.

PS: Heb je de foto verscherpt nadat je deze verkleind hebt? Je hebt namelijk altijd scherpteverlies bij het verkleinen.

Grtz, RF
                        Nee, ik heb niets verscherpt, zal het eens uittesten een volgende keer. Bedankt voor de lenstip.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ericdekort Bekijk bericht
                          Nee, ik heb niets verscherpt, zal het eens uittesten een volgende keer. Bedankt voor de lenstip.
                          als laatste handeling....verscherpen.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Vraagje heb je op statief gewerkt ?

Verder heb ik hier nog wat camera settings voor als je nog eens wil proberen

Tips HDR Camera settings
                            ...
                            1: Statief altijd voor een goed resultaat
                            2: Zet uw toestel op Diafragma voorkeur AV of A
                            3: ISO 100 of lager als dat mogelijk is zo vermijd je ruis
                            4: Zet uw toestel op AEB Auto Exposure Bracketing stel deze in op +/-2 EV voor het beste effect
                            5: Gebruik nooit een flash !!!
                            6: Stel uw toestel in op Continu shooting H of normaal
                            7: Klap je spiegels op dus Live view , tegen trillingen
                            8: Gebruik een draadontspanner of als je er geen hebt de zelfontspanner 10” dan ben je zeker dat je toestel stilstaat
                            9: One shot dit word meestal gebruikt voor onderwerpen zonder beweging
                            10: Blijf altijd bij je zelfde diafragma keuze tijdens de AEB reeks . Je diafragma keuze liefst zo groot mogelijk dit hangt natuurlijk af van de hoeveelheid scherptediepte je zelf wil
                            11: Werk als je kan in RAW ik zelf gebruik altijd RAW +L
                            12: Zet de ruisreductie van je toestel aan hoe minder ruis hoe beter je kan bewerken nadien , ruisreductie vertaagd wel het opslaan van je foto's op je kaart.
                            13: Als je een IS of VR (beeldstabilisator) op je lens hebt zet je die af dit komt de kwaliteit van je foto ten goede
                            14: Gebruik van zonnekap altijd het blijf nog altijd gewone fotografie

En verder zijn er nog 2 goede boeken over HDR

HDR met Micheal Freeman & HDR met Johan Elzenga

Groeten

Joeri
                            Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
                            www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

Comment

@ PJB : Ik probeer je Prachtige tips in de praktijk om te zetten. Het resultaat binnenkort op dit forum. Dank je wel !!!

Ook aan al de anderen, dank voor de talrijke reacties. Ik denk dat veel beginners hier mee verder kunnen, en dat is uiteindelijk toch de bedoeling van de beginnershoek.
                              Thanks !!!!

Comment

Working...
                              X