Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste portret in "studio"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste portret in "studio"

    Hoi,

    Vandaag een katoen laken gaan halen (lichtgrijze kleur) en ff de vriendin op het lakentje geroepen.
    Laken is niet gestreken wat achteraf gezien beter wel had gedaan.
    Qua belichting ben ik niet gaan investeren in paraplu's en toestanden maar met 2 bouwlichten van de hubo dat ik hier ook al meerdere malen heb gelezen dit om eerst wat te oefenen en te zien of dit wel mijn ding is.
    De laatste foto hebben we eens geprobeerd om met een ventilator te werken maarja die ventilator had niet genoeg kracht...
    Lens is de Canon 50mm F1.8 die ik gebruikt heb.
    Graag jullie mening over de geposte foto's zodat ik wat kan bijleren.
    Foto's zijn met lightroom bewerkt alsook met CS X2 bijgesneden en wat recht geplaatst verder niets speciaals.


    Lens Focal Length: 50,00 mm (- mm)
    Shutter Speed: 1/200 sec
    F-Number: F4,5
    ISO: 200
    Compensation: EV 0/3


    Lens Focal Length: 50,00 mm (- mm)
    Shutter Speed: 1/160 sec
    F-Number: F5,0
    ISO: 200
    Compensation: EV 0/3


    Lens Focal Length: 50,00 mm (- mm)
    Shutter Speed: 1/160 sec
    F-Number: F5,0
    ISO: 200
    Compensation: EV 0/3

  • #2
    Re: Eerste portret in "studio"

    kreukels in de lakens doen enorm veel afbreuk aan de foto.
    Ook vind ik de belichting te hard en witbalans ligt niet helemaal lekker (te rood)
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

    Comment


    • #3
      Re: Eerste portret in "studio"

      als je een wit laken als achtergrond gebruikt en deze dan overbelicht heb je helemaal geen probleem met kreuken.
      Canon EOS 7D - Canon EF-S 18-200 mm/F3.5-5.6 IS - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon 10-22 f3.5-4.5 USM - Canon speedlite 580ex

      Comment


      • #4
        Re: Eerste portret in "studio"

        Als eerste probeersel mogen die er wezen. Geen topfoto's. Model werkt goed mee.
        Natuurlijk kan het veel beter, maar het kan ook veel slechter.
        Bouwlampen zijn niet ideaal maar zijn uitstekend om te beginnen zonder veel geld uit te geven.
        Laten we zeggen je maakt hier geen valse start
        Verdiep u nu eerst in de theorie van belichting en dan zal het wel goed komen
        Robby BB
        Minder tijd achter de computer
        Is meer tijd achter de camera

        Comment


        • #5
          Re: Eerste portret in "studio"

          De eerste is zeker niet slecht ,
          Twee en drie kan me minder bekoren
          ik ben ook begonnen met bouwlampen, heeft iets te veel nadelen vind ik: warm, te geel, te weinig kontrole.
          Ik ben nu cursus aan't volgen in cvo daar leren we werken met flitsen, ook strobist.
          Heel interesant, maar natuurlijk ook een stuk duurder,
          we hebben eigenlijk een dure hobby gekozen he

          Comment


          • #6
            Re: Eerste portret in "studio"

            Dank u voor het commentaar.
            Ik heb dit weekend terug wat zitten expirimenteren met de lampen en het is idd moeilijk om de belichting correct te maken.

            Mvg
            Andries

            Comment


            • #7
              Re: Eerste portret in "studio"

              Hang het doek eens omhoog en zet de bouw lampen achter het doek (wel naar het doek toe schijen). Regel de afstand van de lammpen tot het doek zodat je geen te grote spots krijgt.

              Doe een lichtmeting op het doek (De ander kant van het doek, dus niet waar de lampen staan, maar je model komet te staan)met je camera (spot). Bekijk het histogram op je camera , en stel de camera bij (sluitertijd) totdat de puls uiterst rechts staat op je histogram (moet je wel een nieuwe opname voor maken).

              Wanneer je dat klaar hebt plaats je model voor het doek, en belicht haar met twee extra bouwlampen, regel de afstand van de rechtse en de linkse tot het model. Doe een lichtmeting op je model/proeffoto en regel de bouwlampen links en rechts door ze dichter of verder van het model te verwijderen (Lichtsterkte verminderd in het kwadraat met de afstand, dus 2 m achteruit is 4 x minder licht). Stel de linkse of rechtse bouwlamp iets verder dan de andere, zo krijg je diepte in je foto.

              Veel plezier, en je bent goed bezig.

              Trouwens heel goed eerste foto's en een goed model.
              Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

              Comment

              Working...
              X