Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waterdruppels, wat ging verkeerd?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• waterdruppels, wat ging verkeerd?

Wat ging er verkeerd volgens jullie mening... foto's zijn gecropt, kleuren zeer lichtjes bewerkt...
    Ik bemerk ruis.. Het is niet slecht voor de eerste keer, maar ik leg wel de lat wat hoger... Ik heb wel geen macro lens Dus wat kan ik veranderen?

---- BD Essential Exif ----

Camera Model: SONY (DSLR-A200)
    Lens Focal Length: 70,00 mm (AFDT18-70mm F3.5-5.6(D))
    Shutter Speed: 1/125 sec
    F-Number: F5,6
    ISO: 100
    Compensation: EV 17/10

Shutter Speed: 1/125 sec
    ISO: 200
    Compensation: EV 17/10

Shutter Speed: 1/80 sec
    ISO: 800
    Compensation: EV 10/10
    Last edited by Manutje; 22 december 2009, 11:32.
    Sony Alpha 200W 18-70/70-300 Kitlens. Minolta 70-210

Re: waterdruppels, wat ging verkeerd?

waar zitten de kenners? zijn deze foto's goed of niet?

Comment

Ik ben zeker geen kenner, maar heb het inmiddels twee keer geprobeerd (zoals te zien is in een andere topic).

Het mooiste is om je standpunt nog iets lager te nemen (heb ik ook nog last van). Daarnaast niet op Auto Focus maar op manual en eerst scherpstellen op het punt waar de druppel komt, dit is nog het meeste werk. Zorg dat je een pen of iets dergelijks heb om scherp te stellen. en uiteraard inflitsten om de druppel te bevriezen.

Zorg ook voor een gekleurde bak om een kleur effect te krijgen.

Zijn maar een paar tips van ook een beginner hoor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door renrom Bekijk bericht
        Ik ben zeker geen kenner, maar heb het inmiddels twee keer geprobeerd (zoals te zien is in een andere topic).

Het mooiste is om je standpunt nog iets lager te nemen (heb ik ook nog last van). Daarnaast niet op Auto Focus maar op manual en eerst scherpstellen op het punt waar de druppel komt, dit is nog het meeste werk. Zorg dat je een pen of iets dergelijks heb om scherp te stellen. en uiteraard inflitsten om de druppel te bevriezen.

Zorg ook voor een gekleurde bak om een kleur effect te krijgen.

Zijn maar een paar tips van ook een beginner hoor
        Heb ik gedaan, maar ik denk dat men sluitertijd nog naar beneden moet? ik wil mooiere druppels!!!!!

Comment

Zelf heb ik geen macro objectief om zo'n zaken te doen.
          Maar wat ik tot nog toe gelezen en gezien heb in SC is, dat de meesten een gekleurde flits gebruiken.
          Anderen gebruiken dan weer gekleurd water.
          Maar wat mij wel opvalt aan uw foto's is dat het druppeltje niet vertikaal omhoog spat.
          Zou dat te maken kunnen hebben met de afstand van het water tot het zakje die erboven hangt?
          Blijven proberen zou ik zeggen en eens raad vragen aan de jongens van Macro & Close up.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Laten we beginnen met het bijzonderste. De Dof
            De zone waar het scherp is.
            Laten we aannemen dat je fototoestel op 1 m stond van de plaats waar de druppel in het water valt. Verbeter mij als de afstand niet juist is.
            Als ik dan de DOF bereken, (wat je trouwens zelf kunt met deze link Dofmaster dan heb je ongeveer 4 cm DOF, wat wil zeggen dat er ongeveer 2cm voor en 2cm achter de druppel een zone waar alles scherp lijkt. Stond je camera op een halve meter dan was de DOF 1c m
            Met een diafragma van F10 heb je 8cm DOF en met een diafragma van 16 heb je 12 cm
            De afstand moet je meten van af het merkteken op je toestel en dat bevind zich normaal bovenaan en is een cirkeltje met een streep door.
            Dus om een grotere zone van scherpte te hebben moet je een kleiner diafragma hebben (grote f waarde). Je wil ook een kleinere sluiterstijd hebben. Dat wil dus zeggen dat je voor bijde doelen ,DOF en sluiterstijd, licht nodig hebt En dat ontbreekt hier op deze foto's.
            Welk standpunt dat je in neemt moet je zelf ondervinden.
            Dus bepaal eerst waar je de scherpte wil, wat perfekt te doen is met de link die ik u gegeven heb, en zorg voor licht.
            Ga geen zotte kosten doen om verlichting bij de fotograaf gaan te kopen.
            1 of 2 hallogeenlampen uit de bouwmarkt zijn in het begin zeer bruikbaar. Feitelijk kan je iedere lichtbron gebruiken. Gebruik ook zaken die licht reflekteren.

Deze foto's die je nu gepost hebt zijn niet goed wegens de scherpte maar zijn ook niet slecht. Ik vind dat je zeer mooie golven hebt.
            Robby BB
            Last edited by robbydorine; 23 december 2009, 10:15.
            Minder tijd achter de computer
            Is meer tijd achter de camera

Comment

Idd, de foto's lijken niet helemaal scherp, maar verder zien ze er goed uit
              Waarin heb je de foto's genomen? In de wasbak, badkuip, schaal enz.
              Ikzelf heb het gedaan in een boterhammentrommel.
              Onder de boterhammentrommel heb ik een blauw papier gelegd, maar je kunt ook kiezen voor een andere kleur. Mijn camera op statief met m'n flitser erop, de kop schuin omhoog. Ik heb een boterhammenzakje met water gevuld, opgehangen en een gaatje erin geprikt, dan zorgen dat de plaats waar de druppels vallen steeds op dezelfde plek is. Dan kun je er een pen of een stokje bijhouden en scherpstellen (manueel!).
              En dan maar foto's knippen!
              Hier een resultaat van mij:

Ik heb de foto nog wel iets blauwer gemaakt... (erg verkleind dus lijkt niet scherp, het origineel is wel scherp).

Succes ,

Grtzz Jarno
              Nikon D200 en D70 met nikkor 18-55mm, sigma 135-400mm, sigma 105mm macro en nikon SB-600.

Comment

suggestie van de dag: leg eens een spiegel onder 45° in je waterbak en gebruik deze om je foto's op het niveau van de waterdruppel te nemen.

Andere tips: kleur kleur kleur... leg iets onderin je waterbak met een soort "difference cloud", en flitsen.

Video tutorial: http://www.youtube.com/watch?v=fwExpFDUC9Y
                Mijn foto's
                Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

bedankt voor de uitleg, hier kan ik al een eindje mee weg!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jarnovanbussel Bekijk bericht
                    Idd, de foto's lijken niet helemaal scherp, maar verder zien ze er goed uit
                    Waarin heb je de foto's genomen? In de wasbak, badkuip, schaal enz.
                    Ikzelf heb het gedaan in een boterhammentrommel.
                    Onder de boterhammentrommel heb ik een blauw papier gelegd, maar je kunt ook kiezen voor een andere kleur. Mijn camera op statief met m'n flitser erop, de kop schuin omhoog. Ik heb een boterhammenzakje met water gevuld, opgehangen en een gaatje erin geprikt, dan zorgen dat de plaats waar de druppels vallen steeds op dezelfde plek is. Dan kun je er een pen of een stokje bijhouden en scherpstellen (manueel!).
                    En dan maar foto's knippen!
                    Hier een resultaat van mij:

Ik heb de foto nog wel iets blauwer gemaakt... (erg verkleind dus lijkt niet scherp, het origineel is wel scherp).

Succes ,

Grtzz Jarno
                    Ik nam de foto's in een gewoon zwarte bak, ne lage lange bak. ik legde een blad in het water, zette het deksel rechtop ook met een wit blad tegen geplakt. Die bak stond stond aan de afwasbak, en een constructie gemaakt met een uitrekbare waterkraan (zoéén met zo'n derm aan).... Het is inderdaad raar, de waterdruppel springt inderdaad niet mooi omhoog... Het was misschien te laag 30cm? (ik denk veel te laag)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                      Laten we beginnen met het bijzonderste. De Dof
                      De zone waar het scherp is.
                      Laten we aannemen dat je fototoestel op 1 m stond van de plaats waar de druppel in het water valt. Verbeter mij als de afstand niet juist is.
                      Als ik dan de DOF bereken, (wat je trouwens zelf kunt met deze link Dofmaster dan heb je ongeveer 4 cm DOF, wat wil zeggen dat er ongeveer 2cm voor en 2cm achter de druppel een zone waar alles scherp lijkt. Stond je camera op een halve meter dan was de DOF 1c m
                      Met een diafragma van F10 heb je 8cm DOF en met een diafragma van 16 heb je 12 cm
                      De afstand moet je meten van af het merkteken op je toestel en dat bevind zich normaal bovenaan en is een cirkeltje met een streep door.
                      Dus om een grotere zone van scherpte te hebben moet je een kleiner diafragma hebben (grote f waarde). Je wil ook een kleinere sluiterstijd hebben. Dat wil dus zeggen dat je voor bijde doelen ,DOF en sluiterstijd, licht nodig hebt En dat ontbreekt hier op deze foto's.
                      Welk standpunt dat je in neemt moet je zelf ondervinden.
                      Dus bepaal eerst waar je de scherpte wil, wat perfekt te doen is met de link die ik u gegeven heb, en zorg voor licht.
                      Ga geen zotte kosten doen om verlichting bij de fotograaf gaan te kopen.
                      1 of 2 hallogeenlampen uit de bouwmarkt zijn in het begin zeer bruikbaar. Feitelijk kan je iedere lichtbron gebruiken. Gebruik ook zaken die licht reflekteren.

Deze foto's die je nu gepost hebt zijn niet goed wegens de scherpte maar zijn ook niet slecht. Ik vind dat je zeer mooie golven hebt.
                      Robby BB
                      Ik denk dat je er klop opzit qua afstand, maar het was zeker niet belicht en daar liep het mis volgens mij, integendeel, ik zal de druppel zelf niet vallen in men zoeker, dus veel te donker!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Manutje Bekijk bericht
                        Ik nam de foto's in een gewoon zwarte bak, ne lage lange bak. ik legde een blad in het water, zette het deksel rechtop ook met een wit blad tegen geplakt. Die bak stond stond aan de afwasbak, en een constructie gemaakt met een uitrekbare waterkraan (zoéén met zo'n derm aan).... Het is inderdaad raar, de waterdruppel springt inderdaad niet mooi omhoog... Het was misschien te laag 30cm? (ik denk veel te laag)
                        Ik weet niet of 30cm te laag is, ik heb het gedaan op ongeveer een meter, dat is misschien wat hoog, want er kwamen af en toe wel wat spetters tegen m'n lens, maarja
                        Veel proberen!
                        Nikon D200 en D70 met nikkor 18-55mm, sigma 135-400mm, sigma 105mm macro en nikon SB-600.

Comment

Working...
                        X