Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De reus

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De reus

Canon EOS 450D

Lens 18/55 - 55/250

Re: De reus

ja..ik zie hem hoor.
    jammer dat de lucht wat overbelicht is.
    en waarom geflitst?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Leuke foto, maar zoals reeds gezegd inderdaad jammer van de overbelichte lucht.
      Hier is een HDR misschien op z'n plaats?
      offtopic: Is dat de moesel, genomen vanaf een houten uitkijktorentje? ;-)
      FotoKorting.be - Kortingscodes voor beterkope fotoprints!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zuzip Bekijk bericht
        Hier is een HDR misschien op z'n plaats?
        Ik denk dat hier eerder de grijze gradatiefilter op zn plaats was.
        Met HDR ga je deze foto verknoeien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          Met HDR ga je deze foto verknoeien.
          Helaas heeft niet iedereen zo'n speelgoedje ;-) Maar ik geef wel toe dat het 'n betere oplossing zou zijn indien je 't hebt.
          FotoKorting.be - Kortingscodes voor beterkope fotoprints!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zuzip Bekijk bericht
            offtopic: Is dat de moesel, genomen vanaf een houten uitkijktorentje? ;-)
            De overbelicht lucht klopt ik had deze commentaar verwacht ,

De plaats is in Bouillon genaamd het graf van de reus en de rivier is de Semois
            Canon EOS 450D

Lens 18/55 - 55/250

Comment

Vanaf wanneer beslis je om zo een gradatiefilter te gebruiken
              Canon EOS 450D

Lens 18/55 - 55/250

Comment

Tja, ik doe dat op het gevoel.
                Soms zit ik er wel eens naast. Dan neem ik een foto mét filter en één zonder, om zeker te zijn.
                Zonder filter is dan meestal overbelicht. Met filter kan in het slechtste geval een wat somber uitziende lucht geven, maar is nooit onderbelicht.

Zo'n filter en filterhouder zijn niet duur hoor, ik heb die van het amateurmerk Cokin, maar die doet prima zn werk.

Comment

misschien dit een tip:

Hallo iedereen, Kan iemand mij 'Spotmeting' eens tot in de puntjes uitleggen.. alvast mercikes

grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    misschien dit een tip:

Hallo iedereen, Kan iemand mij 'Spotmeting' eens tot in de puntjes uitleggen.. alvast mercikes

grt,bouk.
                    Waar zou jij de "spot" meten, bouk ?

Mvg

Chris

Comment

Tja, ik doe dat op het gevoel.
                      Soms zit ik er wel eens naast. Dan neem ik een foto mét filter en één zonder, om zeker te zijn.
                      Zonder filter is dan meestal overbelicht. Met filter kan in het slechtste geval een wat somber uitziende lucht geven, maar is nooit onderbelicht.

Zo'n filter en filterhouder zijn niet duur hoor, ik heb die van het amateurmerk Cokin, maar die doet prima zn werk.
                      Dus als ik het goed begrijp zijn deze filters interessant voor natuur fotografie bij te sterke lucht in dat geval is het wel interessant want ik heb nogal eens dikwijls een overbelichte lucht , heb je soms het type dat je gebruikt dan zou ik eens willen gaan kijken want ik vertrek de 23 naar Zwitserland dan zou ik mij wel eentje willen meenemen..
                      Canon EOS 450D

Lens 18/55 - 55/250

Comment

Je hebt bij Cokin twee types neutraal grijze gradatiefilter: de 120 en de 121. De nr 121 heeft een zwaardere dekking.
                        Mijn ervaring is dat die te zwaar is en dat de 120 meestal volstaat.
                        In deze foto zie ik ook nog een beetje wolken en blauw in de lucht, een filter 120 zou hier zeker een mooi resultaat opleveren.
                        Zo'n filter werkt veel sneller dan achteraf de foto te gaan corrigeren met PS, en het doet natuurlijker aan.

Met spotmeting is de zaak niet opgelost.
                        Als je de lucht correct meet en belicht, is de voorgrond onderbelicht.
                        Omgekeerd (voorgrond correct belichten), dan zal de lucht overbelicht zijn.
                        De filter heeft de bedoeling om het contrastomvang in de foto (tussen lucht en landschap) te verminderen zodat de camera het kan overbruggen.

Comment

Deze foto heb ik met de 120 filter genomen.
                          De lucht was OK zonder, maar je kan die filter ook gebruiken om het een wat dramatischer effect te geven.

Comment

Je hebt bij Cokin twee types neutraal grijze gradatiefilter: de 120 en de 121. De nr 121 heeft een zwaardere dekking.
                            Mijn ervaring is dat die te zwaar is en dat de 120 meestal volstaat.
                            In deze foto zie ik ook nog een beetje wolken en blauw in de lucht, een filter 120 zou hier zeker een mooi resultaat opleveren.
                            Zo'n filter werkt veel sneller dan achteraf de foto te gaan corrigeren met PS, en het doet natuurlijker aan.

Met spotmeting is de zaak niet opgelost.
                            Klinkt misschien raar, maar ik heb nog nooit zo'n filter nodig gehad, en heb zelden slecht belichte foto's. Zo "enorm" groot is het dynamisch bereik binnen dit beeld nu ook weer niet.

Spotlichtmeting is inderdaad één ding, maar als je het doet, zoals in het topic dat bouk aanhaalt, ga je een zwaar onderbelichte foto hebben.
                            Als ik hier spotlichtmeting zou doen, is het op het groene gras beneden, waar de zon op staat. 9/10 gaat het licht voor de ganse foto dan juist zijn. Gras stemt ongeveer, qua licht overeen met 18% grijs die de camera als gemiddelde waarde meet.

Trouwens heeft de 450D spotlichtmeting ? De 400D had dit alleszins niet.

Mvg

Chris

Comment

Klinkt misschien raar, maar ik heb nog nooit zo'n filter nodig gehad, en heb zelden slecht belichte foto's.
                              bij een strak blauwe hemel stelt het probleem zich niet, het is eerder bij een sombere, licht bewolkte lucht dat ik daar problemen ervaar.
                              Zoals ook bij deze foto, zelfde probleem. Was opgelost geweest met de filter.

Comment

Working...
                              X