Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noorwegen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Noorwegen

Tweede poging, nu met foto's van Noorwegen (prachtig land trouwens!).

Wat vinden jullie ervan?

Ik heb in photoshop geprobeerd de bergen rechts wat lichter te maken maar dat lukt me nog niet deftig, tips welkom!
    Camera Model Name Canon PowerShot SX10 IS
    Shooting Date/Time 27/08/2009 18:11:01
    Tv (Shutter Speed) 1/500
    Av (Aperture Value) 4.0
    Exposure Compensation 0
    ISO Speed 80
    Focal Length 5.0 mm

Shooting Date/Time 25/08/2009 15:24:35
    Tv (Shutter Speed) 1/250
    Av (Aperture Value) 4.0
    Exposure Compensation 0
    ISO Speed 80
    Focal Length 5.0 mm

Shooting Date/Time 30/08/2009 18:46:59
    Tv (Shutter Speed) 1/160
    Av (Aperture Value) 2.8
    Exposure Compensation 0
    ISO Speed 80
    Focal Length 5.0 mm
    Last edited by Steil; 4 december 2009, 20:29. Reden: met EXIF

Re: Noorwegen

Ik ben zelf nieuw hier, dus aan tips zal ik me niet wagen, ben zelf een groentje
    Ik ben voorstaander van foto 2, het lijkt alsof je meegaat met de waterval naar beneden...

Comment

de eerste zal je nog moeten rechtzetten, kijk maar hoe je water afhelt.
      De laatste wat teveel bomen in je zicht, je ziet niet veel meer van de mooie fjord.

Inderdaad prachtig land. Ooit gaan we terug om het noorden van Scandinavië te doen.
      Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

Comment

Om een goede beoordeling van de foto mogelijk te maken, is het nodig dat je ook wat extra informatie aanbiedt: namelijk, de EXIF:
        - Camera Model:
        - Lens:
        - Sluitertijd:
        - Diafragma:
        - ISO:
        - Belichtingscompensatie:

De vermelding van de EXIF is niet verplicht maar is wel aan te raden om betere en relevantere tips te krijgen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

ik zou ook nog ff wat met je wit-balans spelen
          Canon 1000D, Canon EF-S 17-85mm F/4-5.6 IS USM, Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6, Canon EF 28-90mm USM F/3.5-5.6, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD en nog een paar filtertjes

Comment

als je schaduwpartijen lichter wil krijgen of gewoon de foto wil verbeteren, probeer Adobe Lightroom 2 eens uit. Daar zitten penselen om masker te schilderen over zones die je wil verbeteren.
            De workflow is vrij eenvoudig in Ontwikkelen: gewoon van boven naar beneden het rijtje aflopen en waar nodig bijstellen.
            Werkt eenvoudiger dan met laagmaskers in PS.

Geduld is belangrijk zowel in de opname of nabewerking.

Verder: voor je foto's: zoeker steeds helemaal bekijken.
            De zones voor lichtmeting en autofocus trekken je aandacht naar het centrum.
            Een goede compositie: rustig het volledige matglas beijken. Werken vanaf een statief dwingt je trager en beheerst / overwogen te werken. Vooral in de beginperiode op statief dus.
            Daarna waar het nodig is.

En werk altijd in RAW!!!

mvg

Franky

Comment

Bedankt voor de reacties! Je merkt wel als je hier rond surft dat je nog veel te leren hebt en als je iets post gaat dat nog sneller!

Ik heb de EXIF's er bovenaan bij gezet. Ik heb een Canon SX10 IS dus geen mogelijkheid om lenzen te verwisselen.

Reacties (quoten lukt me nog niet):
              "de eerste zal je nog moeten rechtzetten, kijk maar hoe je water afhelt."
              Ik kan niets vinden waarop ik mijn foto zou kunnen rechtzetten (ik dacht dat die zo recht stond)

"ik zou ook nog ff wat met je wit-balans spelen"
              Bedoel in photoshop of in het vervolg als ik een foto trek. Ik weet niet direct waar ik dat zou kunnen doen in PS. Of is dat via "Color Balance"? Ik heb met de "levels" al wel wat gespeeld. En naar welke kant moet ik dan mijn schuivers zetten volgens jullie?

"probeer Adobe Lightroom 2"
              Ik zal het eens proberen, klinkt alvast eenvoudiger.

"RAW"
              Gaat niet met mijn toestel...

"statief"
              Zou inderdaad beter zijn, staat op mijn kerstlijstje .

Nog reacties meer dan welkom!

groeten

Comment

kijk dan nog maar eens goed naar je eerste foto, links staat het water hoger dan rechts. Zoals ze hier zeggen, je fjord loopt leeg
                Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KatrienD Bekijk bericht
                  kijk dan nog maar eens goed naar je eerste foto, links staat het water hoger dan rechts. Zoals ze hier zeggen, je fjord loopt leeg
                  Nu zou het water moeten blijven staan...denk ik toch.

Ook nog wat gespeeld met de levels.

Comment

Als er geen punten of lijnen zijn om je te oriënteren om je foto recht te zetten, dan kan je op zicht toch ook al wat draaien om te verbeteren.

Comment

In je eerste foto zijn de wolken lichtjes uitgebrand, en door de levels wat aan te passen is dit effect ietwat versterkt in je update heb ik de indruk. Dat is iets wat mij persoonlijk stoort in landschapsfoto's.
                      Zelf ben ik ook in Noorwegen geweest (ik denk dat ik ongeveer vanop identiek dezelfde plaats foto's heb), en bij dergelijke foto's met dergelijke bewolking vind ik het belangrijk om steeds voldoende detail te houden in de lichtste delen (de wolken dus). Het landschap is dan wat donkerder, maar dat stoort me minder en kan je achteraf nog wat oplichten.

L.
                      http://lievendevlaminck.wordpress.com/

Comment

Was in Odda, de Sørfjord. Er zijn er daar natuurlijk veel...

Van uitbranden had ik op dat moment nog niet veel verstand. Ik vind het wel altijd moeilijk om een evenwicht te vinden tussen een goed belichte lucht en voorgrond/middenstuk.

Comment

[QUOTE=Steil;2489759]"de eerste zal je nog moeten rechtzetten, kijk maar hoe je water afhelt."
                          Ik kan niets vinden waarop ik mijn foto zou kunnen rechtzetten (ik dacht dat die zo recht stond)

(Oops quoten lukt precies niet)
                          Picasa heeft een eenvoudig programmaatje om fotos iets of wat rechter te zetten, ben zelf nog n groentje maar heb op die manier toch ook al t één en t ander rechter gekregen weet niet eens of ze dat hier bedoelen maar wou je t toch effe melden.
                          Bovendien : knappe reeks !
                          AmaZony

Comment

Merci.
                            Gaat dat dan automatisch recht zetten? Ik heb het nu gedraaid met PS.

Comment

Working...
                            X