Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Foto's mogen tot 900 pixels op hun breedste kant maar je mag wel slechts 3 foto's per topic plaatsen. Dus snel kiezen welke je wil laten staan: MAX 3!!!
Foto's mogen tot 900 pixels op hun breedste kant maar je mag wel slechts 3 foto's per topic plaatsen. Dus snel kiezen welke je wil laten staan: MAX 3!!!
het is een begin en alle begin is moeilijk :-)
en je begint ook direct aan moeilijkere onderwerpen...
de eerste
zeer donker...
+ hij is getrokken vanuit een wagen
de ruitenwissers storen me in dit geval zeer erg
als die ruitenwissers bedoeld waren dan mag je daar wel de nadruk op leggen nu zijn ze verscholen
2de oogt rommelig
voor dit gerne moet het ofwel zeer oud en rommelig ogen ofwel moet het spick en span zijn
3de
het is leuk om met licht te werken s'nachts (van wagens)
maar ook hier is het onderwerp niet duidelijk...
+ rechts de verkeersborden doen meer slecht dan goed...
kzou zeggen als je kan probeer het te herdoen en volg de tips die je ze hier geven
of volg de tips die ze bij gelijkaardige foto's geven
de eerste
zeer donker...
als die ruitenwissers bedoeld waren dan mag je daar wel de nadruk op leggen nu zijn ze verscholen
2de oogt rommelig
voor dit gerne moet het ofwel zeer oud en rommelig ogen ofwel moet het spick en span zijn
3de
kzou zeggen als je kan probeer het te herdoen en volg de tips die je ze hier geven
de eerste
zeer donker...
2de oogt rommelig
3de
succes
Ik ben het niet eens met jou, Appelboom...
--------------
Toegegeven : de 2e foto zegt nu echt niéts. Voor mij is die "flauw & braaf".
---------------
Maar de 1e en 3e hebben toch veel sfeer ? Ze konden zo uit een thriller geknipt zijn ! Sterker nog : het kunnen covers van thrillers zijn. Je moet maar eens kijken welke foto's allemaal bij omslagen van boeken/thrillers worden gebruikt.
Ik ben het niet eens met jou, Appelboom...
--------------
Toegegeven : de 2e foto zegt nu echt niéts. Voor mij is die "flauw & braaf".
---------------
Maar de 1e en 3e hebben toch veel sfeer ? Ze konden zo uit een thriller geknipt zijn ! Sterker nog : het kunnen covers van thrillers zijn. Je moet maar eens kijken welke foto's allemaal bij omslagen van boeken/thrillers worden gebruikt.
het wil niet zeggen omdat het verkoopt dat het een referentie is voor iets goeds
maak het vergelijk eens met muziek
veel popmuziek is goedkoop en verkoopt
maar dat wilt niet zeggen dat het een meesterstuk is ;-)
ook smaken verschillen, gelukkig maar het zou anders saai zijn
Mijnheer Appelboom, ik volg je niet ! Foto's zijn toch ook "goedkoop" ? Hele vluchtige momentjes die we in minieme deeltjes van een seconde proberen vast te leggen. "Voor de eeuwigheid", nog wel ! Nog op een 2e niveau "goedkoop" want fotografie kost haast niéts meer.
--------------
Je zegt : "het wil niet zeggen omdat het verkoopt dat het een referentie is voor iets goeds
maak het vergelijk eens met muziek
veel popmuziek is goedkoop en verkoopt
maar dat wilt niet zeggen dat het een meesterstuk is ;-)"
---------------
Nérgens zeg ik dat de bovenstaande foto's "meesterstukken" zijn ? Ik ken eigenlijk geen énkele foto die ik "meesterlijk" zou durven noemen (maar dat kan aan mij liggen, natuurlijk). Maar is het omgekeerde van wat je beweert dan wél waar ? Is het "iets goeds" als het niét verkoopt ?
---------------
Natuurlijk niet. Maar als ik nu een uitgever was en één van de boeken die ik deze maand ga uitgeven is een thriller waarin een auto, een autorit, "een tocht door de nacht",.... een rol speelt (zijn er andere ?) dan zou ik zonder de minste twijfel overwegen om één van deze foto's te gebruiken.
---------------
Om je een slecht voorbeeld te geven. Haast iedereen heeft "Godverdomse dagen op een godverdomse bol" van Dimitri Verhulst ergens in de kast liggen. Je weet wel : naar je toegegooid toen je een tijdje geleden je wekelijks "onafhankelijk" blad voor radio & tv kwam oppikken. Kijk even naar het titelblad : een pissijn die gaat overlopen. Sla het boek om en kijk naar de achterflap...
---------------
En wat tréft ons lodderig oog : een foto van den grooten schrijver. Helaas is die foto... out of focus : de achtergrond is scherp, Verhulst zélf niét. Kortom, geen sléchte foto maar een SUPER slechte foto ! En toch, Mijnheer Appelboom, werd die foto gemaakt, gekozen en waarschijnlijk...betaald !
Als ik de ts kan volgen dan heeft hij geen ervaring en is dit zijn eerste toestel.
Wat normaal is direkt proberen.
Ts had ook kunen zeggen, ik heb mij een snelle wagen gekocht, heb nog geen rijbewijs maar heb toch al een paar toertjes gaan maken.
Ben hier en daar tegen gereden maar wat vinden jullie van mijn rijstijl.
Op dat moment kun je moeilijk zeggen "goed gereden".
Foto 1 en 3 hebben wel iets maar ik zet die in de categorie "Lucky shot's"
Hier voor beginnershoek kan ik die moeilijk goed vinden. Dit zou uw alleen maar op het slechte pad zetten. Je geeft het zelf aan dat het probeersels zijn.
Het zou ook intressant zijn als je het exif er bij plaatst.
Foto wel bijhouden en zeker de exif gegevens omdat je later als je meer theoretische kennis hebt opgedaan, deze gegevens kunt gebruiken om dit soort van effekten te bekomen maar dan op een bewuste manier en niet als lucky shot.
Robby BB
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Comment