Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portret + nabewerking

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Portret + nabewerking

Hallo,

hier mijn 1e foto op dit forum.
    ik ben nu paar maanden af en toe bezig met fotografie. en sinds kort aan het experimenteren met lightroom 2 voor nabewerking.

Ik vond de orignele foto wat te donker, vooral het gezicht, en dat wou ik wat beter maken.
    Graag hoor ik wat je er van vind, en wat beter kan.

VOOR:

NA:

(kwaliteit is wel omlaag gebracht door verkleining... tips om dat te verkomen?)

Re: Portret + nabewerking

Sterk punt compositie. Vrouw staat wel in het midden, maar de diagonale lijn van links boven naar rechts onder is sterk.
    Mis toch wat scherpte in de foto

Maar ga zo door
    gtz youri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marcovandaar Bekijk bericht
      in RAW foto's nemen, maar ben zelf nog niet helemaal overtuigd, voor effectief bewuste foto-reportages : ja, voor huis tuin en keuken opnames, nee...maar in raw kan je veeeeeel veranderen met een minimum aan kwaliteitsverlies n vergelijking met gewoon als jpeg te werken...
      Nikon 5000D + kitlens 18-55

Comment

2e is duidelijk een stuk beter. je hebt nu ook wat doortekening in de ogen. Kleuren zijn goed, Compo is goed, Model is mooi. Trouwens, die blonde mevrouw mag er ook wezen
        Heel goede poging, ga zo door.

groeten, Bert
        Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
        www.bertofotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marcovandaar Bekijk bericht
          Kwaliteitsverlies door verkleinen ?
          Verkeerd verkleind dus. Gebruik een programma als... BDSIZER, gratis te downloaden, makkelijk in gebruik. Je hebt een preview-functie, die laat zien wat er met je foto gebeurt. Je kan instellen van niet verscherpen tot xx% verscherpen. Meestal is 10% meer dan genoeg, voor een foto uit een DSLR.

Leuke foto, de koppen staan inderdaad mooi diagonaal, maar waarom nabewerking, als je gewoonweg door lichtjes in te flitsen hetzelfde krijgt ? Of... het gebruik van een reflector, een groot stuk karton met zilverpapier kan wonderen doen, en om schaduwen op te lichten, volstaat zelfs meestal een paneeltje witte isimo.

Mvg

Chris

Comment

Dank iedereen voor de reacties!

@Sopor:
            Ik heb inderdaad gelezen dat je het beste in raw kunt fotograferen.
            Maar wat jij zegt speelt ook een rol, is het voor foto-reportages, dan moet er soms wel nodig bewerkt worden.
            is het voor huis tuin en keuken, is na bewerking eigenlijk nooit nodig.. dus geen raw.

En zo doe ik het ook moet ik zeggen. overlaatst vakantie fotos genomen, maar gewoon in JPEG, zodat ik er ook meer op mijn kaartje kon opslaan.

En deze foto had ik tijd geleden gemaakt, toen ik nog niet wist wat RAW was.

@Berto:
            Bedankt!
            Ik had een beetje het gevoel dat ik het misschien overdone had in het gezicht.

@FestinaLente:
            Ik heb de fotos verkleind in photoshop.
            Bij Image>Image size, en dan bij de hoogter in pixels 900 in gevuld, en dan past hij zelf de bij behorende breedte bij aan.
            Maar dat is waarschijnlijk niet de goede manier? want als je dat steeds foto per foto moet doen?
            BDSIZER is beter voor dit dan?

Ik heb nog totaal geen verstand van flitsen en hoe en wat, ben er wel wat over tegen gekomen maar nog niet echt wat wijzer van geworden. ik heb dan ook nog geen externe flitser.. en de standaard heb ik wel eens gebruikt in het donker, maar dan heb je zulk hard licht.

mvg
            marco

Comment

Working...
            X