Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat eerste foto's, graag tips om mooiere te maken!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat eerste foto's, graag tips om mooiere te maken!

Hai hallo,

wat eerste foto's van moi! horen zeker in dit hoekje thuis!
    Graag uw tips en nodeloos kwetsende commentaar!

Camera: OLYMPUS IMAGING CORP.
    Model: E-620
    ISO: 200
    Belichting: 2.0 sec.
    Diafragma: 16.0
    Brandpuntsafstand: 31mm
    Flitser gebruikt: Ja

ISO: 100
    Belichting: 1/25 sec.
    Diafragma: 5.5
    Brandpuntsafstand: 39mm
    Flitser gebruikt: Nee

Hoe had ik deze scherp kunnen krijgen? wat deed ik fout?

ISO: 250
    Belichting: 1/60 sec.
    Diafragma: 3.5
    Brandpuntsafstand: 14mm

Re: Wat eerste foto's, graag tips om mooiere te maken!

De derde is percies wat onscherp, stond je AF aan, zoja kijk dan ook op welk punt hij scherpstelt.
    [center] Canon EOS 1000D -- Canon 17-85 IS USM, Canon 50mm F1.4 en Sigma 70-300

Comment

hoe zie ik dat? En hoe verander ik dat vervolgens?

Comment

Ik ben zelf nog geen jaar bezig met fotografie, maar heb al veel kunnen leren uit boeken, hier op deze site en door mensen die mijn foto's beoordeelden en zelf andermans foto's te beoordelen. Dus is mijn kennis (voorlopig nog) groter dan mijn kunde. Maar volgende wil ik wel met je delen.

Bij de eerste en tweede foto staat het onderwerp niet helemaal op. (deel van de hond/elleboog). Wel goed is dat het onderwerp niet in de midden geplaatst is.
        Bij de eerste foto is het laag standpunt ook goed gekozen en valt het flitslicht weinig op. Wel komt de achtergrond (kachel) te nadrukkelijk in beeld. Eventueel met een groter diafragma werken of hond verleggen.

Bij de tweede is de achtergrond veel beter. Ik zou wel een stukje van de onderkant afknippen (tot boven de handtas in de zetel) en evt een zelfde stukje van de linkerkant. Ik mis ook de volle scherpte in die foto (te korte sluiterstijd?).

De onscherpte bij de derde zou ik eerder toeschrijven aan verkeerd focussen. Mogelijks ook door bewegingsonscherpte.
        Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
          Ik ben zelf nog geen jaar bezig met fotografie, maar heb al veel kunnen leren uit boeken, hier op deze site en door mensen die mijn foto's beoordeelden en zelf andermans foto's te beoordelen. Dus is mijn kennis (voorlopig nog) groter dan mijn kunde. Maar volgende wil ik wel met je delen.

Bij de eerste en tweede foto staat het onderwerp niet helemaal op. (deel van de hond/elleboog). Wel goed is dat het onderwerp niet in de midden geplaatst is.
          Bij de eerste foto is het laag standpunt ook goed gekozen en valt het flitslicht weinig op. Wel komt de achtergrond (kachel) te nadrukkelijk in beeld. Eventueel met een groter diafragma werken of hond verleggen.

Bij de tweede is de achtergrond veel beter. Ik zou wel een stukje van de onderkant afknippen (tot boven de handtas in de zetel) en evt een zelfde stukje van de linkerkant. Ik mis ook de volle scherpte in die foto (te korte sluiterstijd?).

De onscherpte bij de derde zou ik eerder toeschrijven aan verkeerd focussen. Mogelijks ook door bewegingsonscherpte.
          kdenk ook dat foto2 een verkeerd witbalans heeft...
          hij oogt nogal rood
          þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
          Freelance bedrijfsfotograaf
          klikerdeklik hier voor mijn website!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
            kdenk ook dat foto2 een verkeerd witbalans heeft...
            hij oogt nogal rood
            dat was ook de bedoeling dus dat is juist mooi dat het opvalt

Comment

foto één en twee zijn mislukt-mooi, dus niet goed.
              foto drie is helemaal in de mist gegaan, is lelijk, maar wel grappig.
              Ondanks de onscherpte vind ik drie dus een goede en waardevolle foto.
              ideaal om in een tweeluikje te fungeren met een contrasterende foto.
              (weet niet of ik duidelijk ben in mn uitleg.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nahsiekia Bekijk bericht
                hoe zie ik dat? En hoe verander ik dat vervolgens?
                AF staat voor auto focus, dus heb je zelf scherpgesteld of het toestel dat laten doen.

Je kan dit aan en af zetten d.m.v. schakelaar op de lens zelf. (alléh jah da is toch bij mij het geval.)
                [center] Canon EOS 1000D -- Canon 17-85 IS USM, Canon 50mm F1.4 en Sigma 70-300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Polygoon Bekijk bericht
                  AF staat voor auto focus, dus heb je zelf scherpgesteld of het toestel dat laten doen.

Je kan dit aan en af zetten d.m.v. schakelaar op de lens zelf. (alléh jah da is toch bij mij het geval.)
                  zie exif ;-)
                  het is een compact
                  dus maw...

lees de handleiding
                  þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
                  Freelance bedrijfsfotograaf
                  klikerdeklik hier voor mijn website!

Comment

Soms lees ik hier toch dingetjes waar ik me niet in kan terugvinden.

Ik vind foto 1 dus heel goed geslaagd. Prachtige compositie, met de centrale achtergrond, de hond die aan de kant ligt te genieten, en hij staat er wel niet helemaal op, maar wat mis je hier om het beeld te maken ? Niets dus.... dat stukje wazige hond draagt voor mij totaal niet bij. Ik vind het een heel sfeervol beeld, met een heel goeie belichting en genomen van een heel goed standpunt.

Foto 2... het appelsienvelletje valt heel erg op en stoort. Vermoedelijk een foutje in de witbalans. Bovendien vind ik de foto maar gewoontjes, rechttoe - rechtaan, de afgesneden elleboog stoort helemaal niet, en voor hen die het stoort... storen de afgesneden benen ook ? Wat voor mij wel stoort... de handtas, die er rommelig bij ligt. De blik is ook iets te ver zijwaarts, en de neuslijn doorprikt de aangezichtslijn. Het is beter dat ze er net binnen valt. Naar compo toe, heb je goed rekening gehouden met de kijkrichting, en de plaats van het onderwerp in de foto (1/3de). 't is klassiek, maar 't werkt.

Foto 3... Ik vind er niet veel aan. Tip : Hou hem bij als herinnering, van hoe je eerst je foto's maakte, en hoe het niet moet.
                    Als je foto's van bewegende honden wil maken, doe dit buiten, bij voldoende licht. Dan haal je aanvaardbare sluitertijden, om beweging te bevriezen.
                    Vermoedelijk bedoelt Control-Z dit met een tweeluik... een gelukte en een mislukte foto samen .

Mvg

Chris

Comment

de eerste heeft inderdaad een leuk standpunt, maar ik vind de achtergrond te 'lelijk' om hem echt mooi te vinden.

en zou het niet kunnen dat bij de tweede de verzadiging een beetje te hoog ligt? want het wit lijkt me wel min of meer in orde.
                      Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Bij foto 1 staat o.a. als exif:

Belichting: 2.0 sec.
                        Diafragma: 16.0

Klopt dit wel ? 2 sec op F16 met flits?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
                          en zou het niet kunnen dat bij de tweede de verzadiging een beetje te hoog ligt? want het wit lijkt me wel min of meer in orde.
                          Het zou ook menglicht kunnen zijn... er zijn zoveel factoren die kunnen meespelen.

Mvg

Chris

Comment

Bij de eerste foto staat de hond er niet volledig op.

Wel een mooie hond ! Welk merk ? Als hij er helemaal had opgestaan, was t een heel mooie foto geweest.

Ik vind het wel straf dat hij 2 sec stil heeft gezeten !
                            Canon-man. Concerten en natuur.
                            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                              Het zou ook menglicht kunnen zijn... er zijn zoveel factoren die kunnen meespelen.

Mvg

Chris
                              Okay er bestaat wat geheen en weer over die foto.

Op de Olympus e620 DSLR zitten artfilters. De 2de foto is gemaakt met artfilter aan.
                              IK heb Pop-art gebruikt om de foto warmer over te laten komen.

Comment

Working...
                              X