Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Het wit trekt inderdaad aandacht, misschien dat een klein stopje donkerder had gemogen. Maar een goed idee, die wat ouderwetse fiets, de houten luiken in de achtergrond. Jammer dat je de fiets inderdaad niet helemaal scherp kreeg...heb ik ook nog dikwijls voor.
misschien de foto eens in PS gooien en wat experimenteren met de schuiven. heb je de foto al bewerkt of nog niet? contrast lijkt met hoog en daarom komt het wit is zo extra door.
Ik vraag me af waar men wit ziet... buiten in het kader.
Plaats er de exif (vooral diafragma en brandpuntsafstand zijn belangrijk) even bij, bij deze foto, zodat men kan zien wat er fout liep, waarom de hele fiets niet scherp is.
Ik vind het geen slecht beeld. Ik zou zelf de fiets iets verder in het beeld geplaatst hebben, niet zo dicht tegen de kant, omdat ik denk dat hij dan beter opvalt. De onscherpte vooraan stoort inderdaad een beetje.
Wel een hele sfeervolle foto hoor
Wat jammer dat de fiets niet scherp is. De scherpte lijkt net achter de fiets op het kozijn te liggen (als mijn ogen niet liegen)
Persoonlijk had ik zelf de ISO op 100 gehouden en om dit te compenseren, de sluitertijd een stuk ingekort.
Ik ben verre van een techneut..dat laat ik aan Chris over
je ogen liegen niet, zie het zelf ook dat de scherpte achter de fiets ligt.
Was slecht weer, vandaar ISO 400
Weet je, ik kan geloven dat het slecht weer is, maar 't zal geen heel slecht weer geweest zijn, want anders kwam je nog niet aan een sluitertijd van 1/60ste.
Even de cijfers op een rijtje... 35mm mooie brandpuntsafstand, om zonder veel vervorming te fotograferen; houdt in, met een lens zonder VR of IS, dat je met een cropcamera, best een MINIMUM sluitertijd haalt van rond 1/50ste (35 * 1,5 of 1,6); 1/1250ste, is er een beetje over als 1/50ste genoeg is. ISO 400 was niet noodzakelijk, 100 had gekund, en je sluiterijd zou dan twee keer gehalveerd worden = 1/300ste. Dus op ISO100 haalde je een sluitertijd van 1/300ste, maar... F4 : groot diafragma, weinig scherptediepte. Scherptediepte is eveneens afhankelijk van het scherpstelpunt, en hier heb je ergens in het midden van je beeld, maar op relatief korte afstand, je scherpstelpunt genomen, waardoor de scherptediepte 1/3de voor en 2/3de achter dat punt komt te liggen, en je vooraan de fiets buiten de DOF (scherptediepte) zit.
Wat kan je doen om dit te verhelpen... een kleiner diafragma nemen, bijvoorbeeld F8. Dit gaat meer scherptediepte geven, maar dit heeft ook een invloed op de sluitertijd, die van F4 naar F8 twee keer gehalveerd gaat worden, waardoor hij op ISO 100 ongeveer 1/80ste zou zijn.
Waarom lagere ISO's ? Bij de moderne camera's heeft het nog weinig invloed of je op ISO 100 of ISO 400 fotografeert. Bij de iets oudere types, zal je al snel ruis gaan bemerken, zelfs bij sommige camera's vanaf ISO 200.
Meer licht toelaten door een verlenging van de sluitertijd of door een vergroting van het diafragma heeft geen invloed op ruis. De ISO's optrekken wel, omdat je dan met de gevoeligheid van de sensor gaat spelen, i.p.v. met het licht dat de lens doorlaat.
Je zou dus bijvoorbeeld deze foto kunnen gemaakt hebben, met HETZELFDE licht, op F8, ISO 100 en 1/80ste. Alleen zou je dan meer scherptediepte hebben, en dan zou de fiets waarschijnlijk helemaal scherp geweest zijn.
Was dit nog niet het geval... zou je kunnen doorgaan tot F11 of F16, wat telkens een halvering van je sluitertijd tot gevolg heeft. Let dan wel op, dat je op 35mm wel 1/50ste zou moeten halen...
Tot daar een cursus fotografie in een notedop... Snap je hier geen jota van, lees even deze Basisbegrippen fotografie.
Comment