Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2de poging hond en paard

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 2de poging hond en paard

Hallo,
    Alle goede raad hier indachtig ben ik aan het werk gegaan. De instellingen in de camera zijn veranderd en ik heb geprobeerd op lagere iso te werken onder dezelfde bewolkte omstandigheden.

ISO 640 ; 80 mm ; 1/100 sec ; f4.5

ISO 640 ; 190 mm ; 1/80 sec ; f5.6

ISO 400 ; 100 mm ; 1/100 sec ; f4.8

Volgens mij zijn ze scherper dan de vorige reeks maar geef gerust jullie ongezouten mening.

Re: 2de poging hond en paard

Ik vind je composities leuk, en wát een leuke hond heb jij. Ik mis toch wel scherpte hoor. Ik weet niet wat voor lens en camera je gebruikt, maar als f/4.0 jou grootste diafragma is, kun je ook eens proberen, mits qua licht mogelijk, op f/5.6 of f/8.0 te schieten. Een lens is niet op z'n scherpst wijd open.

Overigens is de combinatie 190mm en 1/80 ook wel spannend qua scherpte. Dat zie je in foto twee wel terug. De foto van het paard is leuk, maar wát een vignettering! Of heb je dat bewust toegevoegd?

Jacobus
    Zenfolio

Comment

Ik vind je hond gewéldig. En met dat paard is - op het eerste gezicht - ook niéts fout. Maar ik zie géén scherpte. Helààs..

Comment

Ik heb sinds vorige week een d90 maar de lens is oud. Een Tamron 80-210 f4.5-5.6 zonder stabilisatie. Het was zwaar bewolkt en zit wat op het randje met alles. 'k Heb dus keuzes gemaakt maar weet niet of ik de juiste keuzes heb gemaakt.
        Ik weet niet wat vignettering is maar ik heb de foto van het paard wat bewerkt. Ze had een deken op. Het is nog een beetje te zien.
        Ik zou graag een goeie portretlens bijkopen, lichtsterk en wat zoomen maar dat is voor een ander forum. Wat niet wil zeggen dat ik het met deze lens niet goed wil krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Horseshoe Bekijk bericht
          Ik heb sinds vorige week een d90 maar de lens is oud. Een Tamron 80-210 f4.5-5.6 zonder stabilisatie. Het was zwaar bewolkt en zit wat op het randje met alles. 'k Heb dus keuzes gemaakt maar weet niet of ik de juiste keuzes heb gemaakt.
          Ik weet niet wat vignettering is maar ik heb de foto van het paard wat bewerkt. Ze had een deken op. Het is nog een beetje te zien.
          Ik zou graag een goeie portretlens bijkopen, lichtsterk en wat zoomen maar dat is voor een ander forum. Wat niet wil zeggen dat ik het met deze lens niet goed wil krijgen.
          vignettering Is het effekt dat jij hebt toegepast bij je paard. dat de zijkanten en de hoeken verdonkerd zijn. Bij sommige lenzen en omstandigheden kun je dat zonder bewerking ook hebben.
          Volgens mij heb je uw handleiding van je toestel nog niet bekeken want volgens mij zit er nog mindert scherpte in als bij je eerste foto's van je hond.
          Er zit geen enkele scherpte in.
          Het probleem ligt niet bij de lens maar bij het scherp stellen. Hier is het volgens mij bewegingsonscherpte.
          Het heeft ook geen enkele zin als beginner foto's van bewegende onderwerpen te maken wanneer je moet werken in zo'n slechte lichtomstandigheden. Dit is op je blote knieen vragen om problemen. Leer eerst manueel scherp stellen.
          Je hebt hier een pracht van een model. Kijk nog eens naar de foto die ik bewerkt heb in je eerste topic over de hond, zo en beter moeten ze uit uw toestel komen.
          Wacht tot je betere omstandigheden hebt.
          Robby BB
          Minder tijd achter de computer
          Is meer tijd achter de camera

Comment

Er is een richtlijn in de fotografie die zegt: "De traagste sluitertijd voor het uit de hand nemen van foto's, is gelijk aan het getal 1 gedeeld door de brandpuntsafstand."

Je kan aan de scherpte van deze foto's perfect zien waar je het ergst gezondigd hebt tegen deze regel.

Deze richtlijn (géén wet) dient om bewegingsonscherpte door beweging van de fotograaf te voorkomen.

De nieuwe generatie toestellen (of objectieven) hebben een ingebouwde beeldstabilisatie. Dankzij die optie kan je een beetje zondigen tegen deze aloude regel.
            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Bedankt voor de reacties. Ik moet constateren dat ik absoluut geen vaste hand heb. Een zonnig weekend aub!

Comment

Ik denk dat je de scherpte in deze foto's wel wat kunt opkrikken in photoshop (of een ander programma)!

nog enkele opmerkingen:
                - ik denk dat de witbalans bij de eerste twee foto's niet helemaal juist zit, ze zijn iets te blauw naar mijn gevoel.
                - de tweede foto vind ik aangenamer dan de eerste, omdat de achtergrond rustiger is. Je hebt hier een ander standpunt gekozen waardoor de achtergrond veranderde, en 'effener' werd. om maar te zeggen dat niet alleen het onderwerp ertoe doet voor het eindresultaat
                - de foto van het paard vind ik heel leuk! omdat ze/hij in de lens kijkt, maar ook door de mooie kleuren. de vignettering had voor mij echter niet gehoeven en je had ook iets ruimer mogen kadreren, nu heb je de snor(?)haren van het paard net afgeknipt ^^
                Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

die hond is geweldig maar zal nog beter worden als je die bewegingsonscherpte oplost. (zie comments hierboven)
                  verder zou ik ook proberen een andere achtergrond te kiezen. Ik denk dat hij er mooier uit zal komen. Maar goed dat is persoonlijk.

ik hoop voor jou dat het rap zonning wordt
                  Salut,
                  Peter

Comment

Working...
                  X