Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDR - vergelijking

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• HDR - vergelijking

Naar aanleiding van een artikel in Fotografie (Erik van Hannen - knallen met hdr) vanmorgen een testje uitgevoerd. Best niet letten op het onderwerp, ik koos deze enkel voor het contrast tussen licht (raam) en donker (hoek kast).

Ik heb 2 maal een hdr gemaakt vertrekkende uit dit origineel:

In onderstaand geval drie foto's getrokken met 0,7 ev in brackketing mode:

Hierna manueel mijn ev aangepast van -2 naar -1 naar 0 en dan +1 en +2 (5foto's) met als resultaat:

Dat de foto's niet goed zijn, weglopende hond, storende elementen zoals doos, enz moet je me hier niet komen aanwrijven. Deze heb ik enkel vlug gemaakt met als doel het uittesten van wat hier reeds velen schreven: wat en wanneer kan je HDr gebruiken.

Als je de tweede foto met de derde foto vergelijkt merk je toch wel een groot verschil en haal ik in de derde elementen terug die ook in het echt zichtbaar zijn zoals de huizen aan de overkant.

Mijn conclusie is hiebij dan ook dat als ik nog HDR's wil maken ik minstens 5 foto's met manuele ev-verschillen zal trekken. Wat denken jullie hierover?

Re: HDR - vergelijking

Je verliest veel sfeer door de HDR..Je moet voor jezelf uitmaken waar en wanneer je HDR,s maakt.Ik persoonlijk vind dat de diepte in je 3 de HDR naar de maan is..Ook zoals ik al zei gaat er veel sfeer verloren.
    Als je naar de originele kijkt dan zie je dat de lichtinval een speciale sfeer geeft..Details zal je hier altijd verliezen omdat je met een te groot aantal stops verschil zit in de belichting..Dat hoef je alleen niet met HDR op te lossen wat ook op andere mannieren kan..
    Kwa HDR bewerking werk ik altijd met 3 compensatie en geen 5 voor landschappen en urban..Het is voor mij voldoende om genoeg details in schaduwen en hooglichten te verwekken.
    Blendings techniek kan je ook gerust toepassen en dan blijf je toch het dichts bij je origineel.
    Ik verkies dus de sfeer van het origineel boven de HDR van foto 3..

Ik vind dit een knap voorbeeld van posts waar er eindelijk ook een een discussie op kan komen wat de moeite is en waar de meningen sterk verdeeld gaan liggen...
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Eerst wil ik zeggen dat je moet oppassen met HDR wanneer er een telvisie opstaat.
      HDR uit één foto geen probleem maar met 3,5 of meer foto's zal je evenveel verschillende tv beelden hebben.
      3 f laat zien waar HDR voor dient. De donkere delen oplichten en de lichte te verdonkeren. Dus 3 is het beste gelukt.
      Wat betreft de sfeer kan er natuurlijk het een en het ander veranderen zoals schoonspikke zegt. maar dit zal een kwestie van smaak blijven. De ene verafgod HDR.
      een andere zal het met de grond gelijk maken.
      Welk prog gebruik je
      Robby BB
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

Comment

Of je er nu van houdt of niet... als HDR vind ik em wel geslaagd hoor.
        Mijn ebook: Ken Je Camera Van A-Z!
        Workshops Basiskennis, van Idee tot Foto en Adobe Lightroom
        Hier doe ik mijn ding: Mensen Leren Fotograferen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
          Eerst wil ik zeggen dat je moet oppassen met HDR wanneer er een telvisie opstaat.
          HDR uit één foto geen probleem maar met 3,5 of meer foto's zal je evenveel verschillende tv beelden hebben.
          3 f laat zien waar HDR voor dient. De donkere delen oplichten en de lichte te verdonkeren. Dus 3 is het beste gelukt.
          Wat betreft de sfeer kan er natuurlijk het een en het ander veranderen zoals schoonspikke zegt. maar dit zal een kwestie van smaak blijven. De ene verafgod HDR.
          een andere zal het met de grond gelijk maken.
          Welk prog gebruik je
          Robby BB
          Zelf vind ik deze HDR ook niet geslaagd als "foto" maar hij toont wel wat je eigenlijk met HDR kan doen, en dat was mijn bedoeling.
          Express heb ik de televisie laten opstaan en de hond weggehaald.
          Dit zijn nu eenmaal de valkuilen bij HDR.
          Ik gebruikte voor deze HDR Photomatrix, tot nu toe nog steeds het beste wat ik reeds zag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
            Dan neem je toch één TV beeld dat goed belicht is en je plakt het in het resultaat. Of moet de scene op je TV scherm ook hdr zijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
              Dan neem je toch één TV beeld dat goed belicht is en je plakt het in het resultaat. Of moet de scene op je TV scherm ook hdr zijn?
              TV uitschakelen dan heb je nog een mooie reflektie (in HDR).
              Robby BB
              Minder tijd achter de computer
              Is meer tijd achter de camera

Comment

Working...
              X