Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
een nieuwe poging, vliegenzwam
Collapse
X
-
-
Re: een nieuwe poging, vliegenzwam
Bij die sluitertijd moet je volgens mij een statief (als je een statief hebt, altijd gebruiken als je kan) gebruiken. Heb je dat
gedaan?
Waarom is de ISO zo hoog?Pentax K20D + Pentax smc DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL + Pentax smc DA 50-200mm f/4-5.6 ED + Pentax D FA Macro 100mm f/2.8 WR
-
neen, ik heb (nog) geen statief. en die paddenstoel stond erg laag bij de grond, is dat mogelijk met statief?
wat die iso-waarde betreft, ik weet dat ik vanalles geprobeerd heb om de beichting juist te krijgen...is dat niet de juiste methode?
jammer genoeg zijn die vliegenzwmmen weg gemaaid...en kan ik het niet overdoen.Last edited by blackgirl; 29 oktober 2009, 07:09.iedereen heeft creatief talent, je moet het alleen weten te vinden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door blackgirl Bekijk berichtneen, ik heeb (nog) geen statief. en die paddenstoel stond erg laag bij de grond, is dat mogelijk met statief?
wat die iso-waarde betreft, ik weet dat ik vanalles geprobeerd heb om de beichting juist te krijgen...is dat niet de juiste methode?
jammer genoeg zijn die vliegenzwmmen weg gemaaid...en kan ik het niet overdoen.
Als ge uw iso lager zet dan zal uw sluitertijd omhoog gaan en 1/80 is al limiet voor ons beginners. Er zijn statieven die je de mogelijkheid geven heel laag te gaan. Is gebruikelijk bij macro.
Je kan ook een gorilla statief kopen is een klein ding en in dit geval wel handig.Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
website: http://www.hung.be
facebook - Instagram
Comment
-
Hoe was of is het op de cursus?
5,6 1/80 iso 400 belichting is ok, dat wilt alleen maar zeggen dat er op dat moment niet veel licht was. Lagere iso gaat niet want dan moet sluiterstijd ook groter en hijstat nu al op 1/80.
Omdat de foto nergens scherp is vermoed ik dat je hier last hebt van bewegingsonscherpte, wat waarschijnlijk is met 1/80
Plaats de volgende keer je toestel op de grond of op verhoog. Gebruik de tijdssluiter, als het gaat laat je spiegel eerst opklappen en druk dan af.
Je kunt iets onderbelichten door de sluiterstijd te verkorten en daarna met de computer terug wat op te lichten
Of verhoog de iso zodat de sluiterstijd ook korter kan en daarna bewerk je de eventuele ruis. Zie ook dat je toestel ingesteld staat op ruisonderdrukking.
Of je neemt de beslissing dat de omstandigheden te slecht zijn en je maakt de foto niet.
Wat ik nog vergeten te zeggen ben is, zie dat je iets reflekterend bij je hebt om bij te lichten. ook wanneer de zon niet schijnt wordt er licht gereflekteerd.
Robby BBLast edited by robbydorine; 29 oktober 2009, 08:04.Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Comment
-
op de les gaat het goed, ik trek toch al veel minder in automatische stand. maar zo te zien levert dat nog niet de perfecte foto's, en moet ik veel meer oefenen, maar time, give me time.....
dus, @ Robby : jij denkt dat ISO, Sluitertijd en Diafragma o.k. waren? want dat is het voornaamste wat ik tot nu toe geleerd heb.
Ik zal eens uitzoeken hoe ik die andere tips van je kan toepassen. (ivm ruisonderdrukken, openslaan van spiegel, etc...)
Mijn volgende aankoop zal dus een statief worden.
ik ben blij dat ik de foto toch gemaakt heb, want maandag heeft de tuinman de mooie paddenstoel gemaaid (het was op mijn werk...)
aan iedereen bedankt voor de tips, ik ben een absolute beginneling, fijn dat jullie daar rekening mee houden. ik denk dat ik hier veel ga bijleren.iedereen heeft creatief talent, je moet het alleen weten te vinden.
Comment
-
-
Een rijstzakje waarop je je camera zet kan ook!
Duur statief is niet altijd nodig, maar wel aangeraden.... denk ik
Dan kan je ook 1/10 schieten en je iso naar beneden laten gaan.
Maar dat is mijn meningPentax K20D + Pentax smc DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL + Pentax smc DA 50-200mm f/4-5.6 ED + Pentax D FA Macro 100mm f/2.8 WR
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk berichtJa, zo zijn paddestoelen he.
1/80 moet lukken hoor bij 55 mm om bewegingsonscherpte te vermijden. Gewoon even de adem inhouden.Pentax K20D + Pentax smc DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL + Pentax smc DA 50-200mm f/4-5.6 ED + Pentax D FA Macro 100mm f/2.8 WR
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maxke Bekijk berichtJa, maar je zal hem NOOIT zo scherp krijgen als me een statief
Comment
-
op mijn paddestoelenfoto kwam de tip, warme en regenbestendige kledij aan doen en dan plat op je buik zodat je je ellebogen als ondersteuning kan gebruikenWithout a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk berichtJa, zo zijn paddestoelen he.
1/80 moet lukken hoor bij 55 mm om bewegingsonscherpte te vermijden. Gewoon even de adem inhouden.
De truc zit hem in, om niet meer te ademen.
Adem normaal in of een paar maal diep wanneer het wat langer gaat duren, adem uit en wanneer je in de helft bent stop je met uitademen (zonder je mond te sluiten) richt, zet scherp en druk af. Wanneer het te lang duurt, rustig uitademen weer inademen en het zelfde ritueel wat betreft uitademen. Dit kun je uren volhouden en na een tijd wordt dit een gewoonte.
Je instellingen zijn inderdaad goed, gezien de goede belichting. Er zitten ook geen pieken in. De instellingen zijn evenwichtig.
Als je al het afdrukken kunt overlaten aan het toestel door de timer te gebruiken dan ben je al goed bezig in verband met bewegingsonscherpte.
Robby BBMinder tijd achter de computer
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk berichtAdem inhouden is niet de goede manier, omdat je door de druk die onstaat in je longen geen goede uitwisseling krijgt van de zuurstof en afvalstoffen. Resultaat dat je na 1 of 2, buiten adem bent (zeker wanneer het niet direkt lukt met de scherpte en compo) en dan gaat het zeker niet meer.
De truc zit hem in, om niet meer te ademen.
Adem normaal in of een paar maal diep wanneer het wat langer gaat duren, adem uit en wanneer je in de helft bent stop je met uitademen (zonder je mond te sluiten) richt, zet scherp en druk af. Wanneer het te lang duurt, rustig uitademen weer inademen en het zelfde ritueel wat betreft uitademen. Dit kun je uren volhouden en na een tijd wordt dit een gewoonte.
Je instellingen zijn inderdaad goed, gezien de goede belichting. Er zitten ook geen pieken in. De instellingen zijn evenwichtig.
Als je al het afdrukken kunt overlaten aan het toestel door de timer te gebruiken dan ben je al goed bezig in verband met bewegingsonscherpte.
Robby BBiedereen heeft creatief talent, je moet het alleen weten te vinden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door blackgirl Bekijk berichtik heb gisteren op de les geleerd over scherpstellen en ik begrijp nu eindelijk waarom ik mijn foto's niet scherp kreeg......
Robby BBMinder tijd achter de computer
Comment
Comment