Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sukkelen met scherpte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sukkelen met scherpte

Ik blijf sukkelen met de scherpte:

ISO 80 +1/3 EV f/2.8 1/400

ISO 160 +2/3EV f/6.3 1/80

ISO 400 +2/3 EV f/6.3 1/100

Als ik naar de omgeving (balken etc.) kijk lijkt het me alsof de camera op zich best wel voldoende scherpe beelden kan maken. Zou de onscherpte van beweging komen, en neem ik teveel risico met 1/80 en 1/100, of zou het een focus probleem zijn?

Re: Sukkelen met scherpte

Je zou echt het Af meetgebied op het gezicht moeten kunnen krijgen , staat dit niet in de handleiding hoe je dit moet vervlaatsen BLZ 41en 114

Groeten

Joeri
    Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
    www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

Comment

Wat is eigenlijk de brandpuntsafstand voor elk van deze foto's ??
      Mvg,David
      [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pbj Bekijk bericht
        Je zou echt het Af meetgebied op het gezicht moeten kunnen krijgen , staat dit niet in de handleiding hoe je dit moet vervlaatsen BLZ 41en 114

Groeten

Joeri
        Ik weet het, heb het zo geprobeerd, maar het resultaat is er niet naar... ik vroeg me af of het mssn bewegingsonscherpte was.
        Last edited by chrisl; 12 oktober 2009, 20:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Photoclix Bekijk bericht
          Wat is eigenlijk de brandpuntsafstand voor elk van deze foto's ??
          1: 12.8mm/60mm(eq)
          2: 10.2 mm/48mm(eq)
          3: 12.8 mm/60mm(eq)

Comment

Kan je exif niet openen, maar volgens mij zijn de fotos met een telelens getrokken, je moet je brandpunt, vb 300 vermenigvuldigen met 2 en daar je sluitertijd van maken,
            Dus een brandpunt van 200 (X2) is een sluitertijd van 1/400
            Een brandpunt van 250 (X2) is een sluitertijd van 1/500
            Het zijn zaken die ik onlangs geleerd heb op de avondschool reflex fotografie.
            Ik hoop dat je er verder mee kan
            Groeten Erwin

Comment

Probeer eens op statief te werken zonder AF, dit geeft voor mij de beste resultaten (18-200mm lens). Uit de hand met of zonder AF indien mogelijk korter bij het model gaan staan zodat je een kleinere zoom kan gebruiken, je gaat dan minder bewegingsonscherpte hebben, een hogere scherptediepte en meer licht.
              Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

@ Erwin: geen telelens. Toestel is Panasonic Lumix DMC-LX3 bridge.

't is denk ik vooral een probleem van scherpstelpunt selecteren, zoals pbj zei. De automatische scherpstelling van de camera draait hier in de soep omdat hij de stalen constructie "pakt". Bij de panasonic kun je dat selecteren, zie handleiding. Verder is 1/80s op het randje...
                Canon Eos 450D
                Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
                Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

Comment

Bedankt allemaal.

Conclusies:

1/ AF systeem nog eens goed bekijken
                  2/ 1/80 en 1/100 zijn gewaagde snelheden om donderstenen mee te fotograferen
                  3/ Statief is een goed idee

Comment

Maar als het je om de foto te doen is, die valt eventueel nog te redden.

EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

Comment

hoeveel scherpstelpunten gebruik je?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chrisl Bekijk bericht
                        Bedankt allemaal.

Conclusies:

1/ AF systeem nog eens goed bekijken
                        2/ 1/80 en 1/100 zijn gewaagde snelheden om donderstenen mee te fotograferen
                        3/ Statief is een goed idee
                        Een statief is geschikt om onderwerpen te fotograferen die stilstaan of zich lineair bewegen.
                        Voor het fotograferen van "donderstenen" heeft jouw D90 betere eigenschappen. De scherpstelling is accurater en de reactiesnelheid is aanzienlijk sneller.

Vooral punt 1 is hier, naar mijn bescheiden mening, belangrijk. Oefen in het scherpstellen door het half indrukken van de ontspanknop; bij beide toestellen.
                        Door deze techniek zal, vooral bij de Panasonic, de zogenaamde "shutter lag" bijna teniet gedaan worden. Even snel als de D90 zal ie nooit zijn.
                        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                          Vooral punt 1 is hier, naar mijn bescheiden mening, belangrijk. Oefen in het scherpstellen door het half indrukken van de ontspanknop; bij beide toestellen.
                          Neem ik ter harte.

Ik heb ook nog steeds niet helemaal door hoe de AF lock werkt - moet ik nu dat klein rotknopje ingedrukt houden, herkaderen en afdrukken (wat mij niet goed lukt en zeker niet bij de D90), of gewoon 1 keer indrukken, lossen en herkaderen en schieten... moet ik ook nog eens wat tijd insteken.

Om beter te leren kijken heb ik me ook die compact met beperkte zoom aangeschaft, die ik dan ook altijd meesleur, net om me te dwingen om vaker "fotografisch" te kijken, en me te verplaatsen om te kaderen. In elk geval heb ik het dingetje dan ook vaker bij de hand, en Cartier-Bresson had ook maar een rangefinder cameraatje he...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            hoeveel scherpstelpunten gebruik je?
                            grt,bouk.
                            In dit geval eentje, dat ik naar het gezichtje had verhuisd met de Focus functie van de camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door weebee Bekijk bericht
                              Maar als het je om de foto te doen is, die valt eventueel nog te redden.
                              Knap zeg, verscherpt en de verzadiging verhoogd? Zal ik ook eens proberen.

Comment

Working...
                              X