Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 kleine meisjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 2 kleine meisjes

Vermits het mijn dochtertjes zijn, en zoals met iedereen die zijn eigen kinderen toont, zijn dit natuurlijk bij de mooiste foto's ooit.

Maar afgezien daarvan, hebben jullie suggesties om die portretten te verbeteren? Het zijn geen geposeerde foto's, en niet gecropt (als ik me goed herinner).

D90 105 (157)mm f/5.6 Iso 200 1/250

D90 90 (135)mm f/5.6 Iso 200 1/500

Last edited by chrisl; 8 oktober 2009, 16:56. Reden: typo

Re: 2 kleine meisjes

Ondanks de beperkte DOF is de tweede foto goed gelukt. De interactie tussen de kinderen is fantastisch om te zien.

Comment

zou bij de eerste een stukje van de bovenkant afhalen.
      tweede en leuk moment, speelt ze daar luchtgitaar?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Als de scherpte goed zat had je kunnen zeggen de mooiste foto's ooit
        Mooie compo's
        Voor de scherpte gebruik eens de stand servo in je instellingen voor de auto focus. Vergeet dan ook niet de stand op je lens op auto focus te zetten
        Zeker als er niet geposseerd wordt
        Robby BB
        Minder tijd achter de computer
        Is meer tijd achter de camera

Comment

Thx,

Zal eens even nagaan wat die stand "servo" precies is...

VG,

Chris.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
            Als de scherpte goed zat had je kunnen zeggen de mooiste foto's ooit
            Mooie compo's
            Voor de scherpte gebruik eens de stand servo in je instellingen voor de auto focus. Vergeet dan ook niet de stand op je lens op auto focus te zetten
            Zeker als er niet geposseerd wordt
            Robby BB
            Bedoel je meer dieptescherpte in de foto? Dus wellicht f/8 of kleiner, of minder "tele" gebruiken (Ik gebruik de 18-105 kitlens)?

Ik gebruik de stand AF-A op de D90, wat een automatische keuze zou geven tussen Single servo AF en Continuous servo AF - is het dat wat je bedoelt met AF servo?

De lens stond naar ik meen in AF (ik heb de MF nog maar een enkele keer gebruikt, dus de kans dat ze daar op MF stond is minimaal).

Alvast bedankt voor de verduidelijking.

Chris.

Comment

De AF-functie bij canon

· One-Shot AF – AF bij enkelvoudige opname stilstaande dingen
              · AI Servo AF – vanaf 8 meter* afstand automatisch volgen van een onderwerp dat met een snelheid van maximaal 50 km/uur dat dichterbij komt of zich van u af beweegt.
              · AI Focus AF – schakelt automatisch tussen One-Shot AF en AI Servo AF methoden afhankelijk van of het onderwerp zich beweegt

Groeten

Joeri
              Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
              www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chrisl Bekijk bericht
                Bedoel je meer dieptescherpte in de foto? Dus wellicht f/8 of kleiner, of minder "tele" gebruiken (Ik gebruik de 18-105 kitlens)?

Ik gebruik de stand AF-A op de D90, wat een automatische keuze zou geven tussen Single servo AF en Continuous servo AF - is het dat wat je bedoelt met AF servo?

De lens stond naar ik meen in AF (ik heb de MF nog maar een enkele keer gebruikt, dus de kans dat ze daar op MF stond is minimaal).

Alvast bedankt voor de verduidelijking.

Chris.
                Nee ik bedoel scherpte in het algemeen. Met scherptediepte word bedoeld dat Bv het onderwerp scherp is maar de achtergrond of voorgrond onscherp is. Dieptescherpte of DOF is de strook, gezien vanaf uw camera, waarin alles scherp lijkt. Dit kun je berekenen met de online Dofcalculator Zoek een op google naar Dofmaster.

Dit is de servo die ik bedoel

Robby BB

Comment

Robby,

Ik heb de foto zelf nog eens bekeken, en het lijkt idd wel of de camera heeft scherpgesteld op de rand van de pet van de oudste. Het zou beter geweest zijn indien de scherpstelling ter hoogte van de ogen was gebeurd, maar dat is moeilijk te zien terwijl je aan het "trekken" bent (toch voor mij). Ik neem aan dat jet hiernaar verwijst,als je het over scherpte hebt?

Hoe houd je dit beter onder controle met een reflex camera, indien je niet poseert?

Het enige dat ik zelf zo direct zie is spelen met de DOF; ik heb blijkbaar met een f/5.6 en BP van 90mm (135 eq.) gewerkt, van tamelijk dichtbij (1 tot 1.5 m).

Als ik dan even DOFs bekijk met BPeq 135mm, en een afstand van 3-5 voet, vind ik een range van {.01, .04} voet, ttz van 0.3 tot 1.2 cm.

m.a.w. Eigenlijk had ik, om meer scherpte ter hoogte van de gezichtjes te bekomen, heel anders moeten werken, bv. met een BPeq van 50 mm en F/11?

Klopt dit met wat je bedoelde, of zie je nog een andere oplossing aan deze kant van een M9 kopen met parallax scherpstelling ;-)

VG,

Chris.

Comment

Als je naar Dofmaster gaat en je gaat daar naar de depth of field table gaat kun je goed zien wat de relatie is tussen de afstand,diafragma, en de focus afstand.
                    Zoals je kunt zien is het verschil tussen 50mm F5,6 én 1M afstand en 50MM en F11 niet veel groter, Het verschil wordt wel veel groter bij 2m afstand. Het is zelf wat zoeken welk de juiste instellingen zijn. Mischien kun je dat oefenen met verschillende paaltjes
                    of andere vaste voorwerpen want met de kids zal dat wel niet lukken of je moet een reis naar Walt Disney beloven .
                    Je moet ook zien waneer je zoals hier met twee kinderen werkt je niet op één van de twee gezichten scherpsteld maar in het midden tussen de meisjes. Niet altijd gemakkelijk maar als je met een beperkte dof werkt zoals hier en je stelt scherp op één van de meisjes dan zal het andere buiten het gebied vallen en niet scherp zijn. Dus eerst zien hoeveel Dof je hebt bij bepaalde instellingen en dan bekijken dat de onderwerpen binnen deze dof zullen vallen.
                    Robby BB

Comment

Robby,

Ik heb de foto zelf nog eens bekeken, en het lijkt idd wel of de camera heeft scherpgesteld op de rand van de pet van de oudste. Het zou beter geweest zijn indien de scherpstelling ter hoogte van de ogen was gebeurd, maar dat is moeilijk te zien terwijl je aan het "trekken" bent (toch voor mij). Ik neem aan dat jet hiernaar verwijst,als je het over scherpte hebt?

Hoe houd je dit beter onder controle met een reflex camera, indien je niet poseert?

Het enige dat ik zelf zo direct zie is spelen met de DOF; ik heb blijkbaar met een f/5.6 en BP van 90mm (135 eq.) gewerkt, van tamelijk dichtbij (1 tot 1.5 m).

Als ik dan even DOFs bekijk met BPeq 135mm, en een afstand van 3-5 voet, vind ik een range van {.01, .04} voet, ttz van 0.3 tot 1.2 cm.

m.a.w. Eigenlijk had ik, om meer scherpte ter hoogte van de gezichtjes te bekomen, heel anders moeten werken, bv. met een BPeq van 50 mm en F/11?

Klopt dit met wat je bedoelde, of zie je nog een andere oplossing aan deze kant van een M9 kopen met parallax scherpstelling ;-)

VG, Chris.
                      Je hebt zelf kunnen vaststellen dat de dieptescherpte zeer klein is bij F5.6.

Er zijn nog drie factoren waar je rekening mee moet houden:
                      - bij een krappe scherpte in de diepte is een perfecte scherpstelling vereist
                      - weinig objectieven leveren hun beste prestaties bij volle opening
                      - een digitale foto die verkleind wordt, heeft een zeker percentage aan verscherping nodig

Ik ben ook eens naar jouw vorige (en eerste) inzending op dit forum gaan kijken. Die foto's zijn ook niet erg scherp.

De voor de hand liggende vraag wordt dan: heb je deze foto's verscherpt? Zo ja, was dat verscherpen de laatste bewerking die er op de foto's gebeurde?
                      Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                        Ik ben ook eens naar jouw vorige (en eerste) inzending op dit forum gaan kijken. Die foto's zijn ook niet erg scherp.

De voor de hand liggende vraag wordt dan: heb je deze foto's verscherpt? Zo ja, was dat verscherpen de laatste bewerking die er op de foto's gebeurde?
                        Eeuhm neen, de foto's die je ziet zijn hoogstens gecropt (Elena in speeltuin en bloem in park), voor de rest is er niets aan gedaan.

Ik ben op dit ogenblik zoveel mogelijk met de basis aan het experimenteren: met een vast 3x2 formaat zoveel mogelijk de cadrering met de camera al juist krijgen (zo weinig mogelijk croppen dus), rondlopen met de camera in plaats van aan de zoom te pompen enz...

Ik gebruik ook meer en meer mijn compactje vanwege de eenvoud en de beperkte zoominstelling (24-60 f/2), waarmee het voor mij nog moeilijker is om het scherpstellen te zien.

Ik zal dat verscherpen eens opzoeken, maar het lijkt me dat voor de foto van de meisjes de brandpuntkeuze al verkeerd was, niet?

VG,

Chris.

Comment

... Ik zal dat verscherpen eens opzoeken, maar het lijkt me dat voor de foto van de meisjes de brandpuntkeuze al verkeerd was, niet? VG, Chris.
                          Niet de brandpuntsafstand was verkeerd, maar het diafragma was te groot.

Stel het programma waarmee je de foto's verkleint in op 10% verscherpen en vergelijk dan het resultaat.
                          Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Omdat er hier geen reactie kwam, heb ik deze foto's (en die in jouw vorige draadje) in BDSizer verscherpt via de Lanczos3 methode. De resultaten zijn prima.
                            De foto's van de Panasonic hebben een beetje meer verscherping nodig als die uit de D90. Dat is normaal.

Deze tests zijn natuurlijk uitgevoerd op foto's die reeds verkleind zijn. Met de originele foto's als basis, zouden de resultaten nóg beter zijn.

De fout zit dus in de nabewerking.
                            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Ik had het geprobeerd op de originelen met picasa, maar was niet onder de indruk, vandaar.

En omdat er toch ook op de originelen een scherpteprobleem zit, wilde ik maar eens eerst daar wat aan leren te doen... in elk geval bedankt!

Comment

Working...
                              X