Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Voor zover de mening van een beginner waard is.
Foto 1 staat scheef, beetje rechttrekken dus.
Foto 2 en ik denk ook 1 is zeker de lucht overbelicht.
Over 3 durf ik me niet uitspreken.
Dit is ook maar wat ik hier geleerd heb.
Hopelijk krijg je nog wat betrouwbare uitleg ook.
Gosia
Neen hoor, beginners onder elkaar hier! Vandaar ook mijn gedachten. Ik sluit me zeker aan bij Gosia.
Foto 1 staat scheef (photoshop - ruler tool - lijntje van links op je horizon naar rechts op je horizon - image - rotation - arbitrary - ok - croppen). Hij is ook wat overbelicht, je camera heeft daar ook rare waarden gekozen voor sluitertijd en ISO. De ISO was met 100 al zeker voldoende geweest, en een iets kleiner diafragma had ook nog wel gemogen. Er zit ook niet echt scherpte in de foto en het standpunt is ook heel stereotiep. Ga volgende keer eens door de knieën, zet je diafragma op 11 of 13, kadreer de horizon op 1/3 van de bovenkant van je foto (recht ) en druk dan af!
Foto 2 heeft een mooie compositie en er zit ook wel diepte in, spijtig dat de lucht overbelicht is en er ook weer scherpte mist. Het diafragma moest hier zeker kleiner. Hier zal het ook bijna onmogelijk geweest zijn om voorgrond en lucht tegelijk goed te belichten, dus had je 2 fotos moeten combineren. Geen makkelijk shot.
Foto 3 is de beste, de compositie, de kleuren en de belichting zijn goed! Alleen jammer dat er weer een gebrek is aan scherpte. Maar eveneens geen makkelijk shot.
Hopelijk heb je er wat aan!
Go with the flow high on life.
Nikon D90 + Nikkor 16-85mm + Nikkor 35mm 1.8 + Nikkor 70-200mm 2.8
Comment