EXIF: ISO: 200 Sluitertijd: 1/80s Diafragma: 1/2.8
Bovenstaande foto is één van m'n eerste resultaten met m'n nieuwe lens met vaste brandpuntafstand, namelijk de Nikkor 35mm 1:1.18G. Ik kocht hem als aanvulling van de 18-105mm kitlens. Door zijn lichtsterkte zijn er heel veel mogelijkheden met deze lens.
Ik wil er o.a. scherptediepte mee onder de knie krijgen, daarom besteedde ik weinig aandacht aan de compositie van deze foto. Indien je een te groot diaframma neemt en een erg korte sluitertijd is er slechts een heel klein deeltje van je foto echt scherp. Bij deze foto valt dit behoorlijk mee omdat de scherpte ligt waar ze hoort te liggen: op de ogen van het beestje (spijtig genoeg is enkel het linkeroog echt scherp). Als je het diafragma gaat verkleinen en de sluitertijd gaat vergroten, dan wordt de foto beetje bij beetje helemaal scherp, wat niet steeds de bedoeling is omdat de aandacht van het onderwerp weggaat en over de hele foto overgaat. Bestaat er een regeltje die zegt hoeveel er scherp wordt bij een combinatie van sluitertijd en diafragma? Tot nog toe is het trail and error bij mij.
Groetjes,
Riho.
Comment