Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte onder controle krijgen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherptediepte onder controle krijgen

EXIF: ISO: 200 Sluitertijd: 1/80s Diafragma: 1/2.8

Bovenstaande foto is één van m'n eerste resultaten met m'n nieuwe lens met vaste brandpuntafstand, namelijk de Nikkor 35mm 1:1.18G. Ik kocht hem als aanvulling van de 18-105mm kitlens. Door zijn lichtsterkte zijn er heel veel mogelijkheden met deze lens.
    Ik wil er o.a. scherptediepte mee onder de knie krijgen, daarom besteedde ik weinig aandacht aan de compositie van deze foto. Indien je een te groot diaframma neemt en een erg korte sluitertijd is er slechts een heel klein deeltje van je foto echt scherp. Bij deze foto valt dit behoorlijk mee omdat de scherpte ligt waar ze hoort te liggen: op de ogen van het beestje (spijtig genoeg is enkel het linkeroog echt scherp). Als je het diafragma gaat verkleinen en de sluitertijd gaat vergroten, dan wordt de foto beetje bij beetje helemaal scherp, wat niet steeds de bedoeling is omdat de aandacht van het onderwerp weggaat en over de hele foto overgaat. Bestaat er een regeltje die zegt hoeveel er scherp wordt bij een combinatie van sluitertijd en diafragma? Tot nog toe is het trail and error bij mij.

Groetjes,

Riho.
    Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
    Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Re: Scherptediepte onder controle krijgen

Kijk eens op http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Comment

Depth of field and hyperfocal distance calculator

Je kunt er een bijdehandse draaischijf afprinten om altijd bij je te hebben.
      Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oops Peter, je was me een fractie van een klik voor
        Al doende leert men...

Flickr

Comment

Dank voor jullie reactie. Ik leerde door op de linkjes te klikken dat de sluitertijd geen invloed heeft op de scherptediepte. Onrechtstreeks heeft de sluitersnelheid wel effect want de combinatie sluitertijd/ diafragma (en iso-waarde) zorgen ervoor dat je op een bepaald ogenblik geen foto meer kunt nemen wegens een gebrek aan licht. Wat wel van belang is, is dus de afstand tot het onderwerp dat echt scherp moet zijn. Ik leerde eruit ook dat met de keuze van het diafragma en de afstand tussen de lens en de ogen van de kat (ongeveer 30 cm) er slechts een paar milimeter rond die afstand echt scherpte kan zijn. Volgens de het linkje:

Bij ingave van de gegevens:

Camera: Nikon D90
          Focal length (mm): 35mm
          Selected f-stop: f/2.8
          Subject distance: 30 cm

Resultaat:

Depth of field
          Near limit 29.6 cm
          Far limit 30.4 cm
          Total 0.73 cm

Als ik de foto uitvergroot dan klopt dit ook. Tof als theorie en praktijk elkaar bevestigen.
          Vraagje: het feit dat men vraagt welke camera je hebt, zou dat te maken hebben met de omrekening van digitale reflex naar 35mm equivalent?

Toch blijf ik even moeilijk doen. Van iemand leerde ik dat, indien je bv. ingezoomd bent met een brandpuntsafstand van 100 mm je, als je bewegingsonscherpte wil vermijden, als vuistregel 1/100s als sluitersnelheid nodig hebt (nu even los van de cijfers na de komma, eventuele vibration reductions enz). Die regel lijkt te kloppen en is zelfs iets te streng, maar garandeert wel goede foto's.

Zou er ook zoiets bestaan als "ezelsbrugje" voor DOF? Ik hou er niet van om met draaischijfjes in de weer te zijn als ik erop uittrek om te fotograferen.

Groetjes,

Riho
          Last edited by Riho; 27 september 2009, 10:15.
          Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
          Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Comment

Ik had deze discussie toch ook graag nog eens onder de aandacht gebracht, ik heb sinds kort ook enkele lichtsterke lenzen aangeschaft.

Bij voldoende licht lukt het mij goed om de gewenste DoF te krijgen.
            Nu vraag ik mij inderdaag ook af of er geen 'ezelsbruggetje' is om het juiste diafragma te kiezen.
            Bij uiterste diafragmawaarden lukt het mij vrij goed om te 'voorspellen' wat het resultaat gaat zijn (vaak bij voldoende licht). Voor een portret kies je bvb best voor de grootste diafragmaopening, wat resulteert in een mooie bokeh. Een klein diafragma bij bvb een landschap.

MAAR dan wil je bvb een foto nemen van een groep mensen bij minder goede lichtomstandigheden, dan wordt de keuze al heel moeilijk vind ik.
            De sluitertijd wordt idealer als je een groot diafragma kiest, maar dan staat misschien niet iedereen scherp op de foto...

Iemand hierbij tips?
            Al vrees ik dat het hier vaak ervaring is die ik mis...
            Last edited by photome; 30 november 2009, 14:40.

Comment

Working...
            X