Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn allereerste post.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mijn allereerste post.

Buiten kijken, leren en doen is er ook nog positieve kritiek op bij te leren

Foto 1

F-stop: f8
    Sluitertijd: 1/320
    Iso: 200
    Brandpunt: 200mm

Foto 2

Sluitertijd: 1/800
    Brandpunt: 60mm

Foto 3

Sluitertijd: 1/125
    Brandpunt: 150mm

Dus dames en heren , shoot

Re: Mijn allereerste post.

Welkom,

laat ons met de deur in huis vallen en je foto's 1 voor 1 eens bekijken:

Foto1:
    - Mooi scherp waar het moet.
    - Centraal geplaatst onderwerp kan bij bloemen
    Maar:
    - Door te werken met je tele (200mm) had je veel beter je diafragma naar beneden gehaald (F-stop 4.5 ofzo). Hierdoor zou de scherptediepte (gebied waar scherpte zit) ferm verkleint zijn en had je een mooie wazige achtergrond kunnen verkrijgen (ook wel bokeh genoemd). Nu is de achtergrond te prominent aanwezig en dus storend. Bij foto drie is die beter doordat de achtergrond verder weg staat van je onderwerp.
    Verder vind ik foto 1 centraal te hard belicht, is er gebruik gemaakt van een flash?

Foto 2:
    - Velen voelen zich geroepen maar ze zijn o zo moeilijk goed te fotograferen: witte bloemen op de donkere achtergrond.
    - Compositie is goed, doch ik had de middelste bloem meer naar links-onder geplaatst.
    - Hier ook het verhaal van scherptediepte: kleinere F-stop had beter geweest.
    - Waarschijnlijk midden op de dag in vol zonlicht getrokken (denk ik aan de schaduw te zien): weer een te hard licht, probeer deze eens 'smorgensvroeg of bij valavond.

Foto 3:
    - technisch de beste van de drie doch, ondanks de F/8, denk ik dat de bloem er niet volledig scherp opstaat.
    - Wel mooie wazige achtergrond en compo.

Algemeen zou ik je willen aanraden om, in de plaats van in te zoomen, gewoon wat dichter bij je onderwerp te komen en het licht in de gaten te houden: 's morgens of 's avonds is het licht veel zachter. Verder had je beter bij hard licht je ISO op 100 gezet.

Dit alles komt van een junior, dus nu hopen dat ik hier geen dommigheden aan het verkopen ben.

Comment

Hallo Zicolas,

Alvast bedankt voor je opmerkingen.
      Ik ga zeker niets goedpraten, (het zijn beginners fouten)
      Misschien ben ik ouderwets, maar ik vind dat de foto de basis is, en deze moet goed zijn, daarom ook dat geen enkele foto is bijgewerkt. In dit hele Digitale gebeuren ben ik nog heel nieuw. En zal ik op termijn toch van het principe moeten afstappen en de digitale technieken toepassen.
      Ik denk niet dat je dommigheden verkoopt, je bent dan misschien junior, maar je ziet wel dat de foto’s op het middaguur (slecht tijdstip voor dit soort foto’s) gemaakt zijn.
      Er is bij geen enkele foto de flash gebruikt, maar de situatie was wel zo dat deze foto’s in een serre gemaakt zijn foto 1. was geen halve meter onder het glas 
      Ik neem je opmerkingen zeker serieus (anders moet ik hier niets komen doen)

Comment

Hallo allemaal,
        Geen reacties meer?

Comment

Hallo LeiV.

Mooie foto's hoor.
          Persoonlijk vind ik de derde ook de mooiste. De eerste (niet gemakkelijk natuurlijk) heeft als achtergrond iets teveel dezelfde kleur misschien. Ik tracht steeds een contrasterende kleur als achtergrond te zoeken of gewoon iets effen. Ook zou ik mij gericht hebben op 1 bloem, de andere zijn toch dezelfde, en deze haarscherp, de andere wazig op de achtergrond. (je diafragma moet dit aankunnen natuurlijk)
          De tweede is niet gemakkelijk omdat die meestal op een afstand staan en je niet veel keuze voor kadrering hebt (zwembroek aan is ook een mogelijkheid).
          Ik zou het ter plaatse misschien zeker niet beter gedaan hebben hoor, soms zie je het pas achteraf.
          Zijn deze misschien in de nationale plantentuin van Meise genomen? Daar heb je ook veel bloemen om een plaatje van te nemen.

Groetjes en nog succes, Dani
          Groetjes, Dani

Fotograferen is geen wedstrijd maar doe je voor jezelf.
          http://www.panoramio.com/user/1445365

Comment

Hallo Dani,
            Alvast bedankt voor de tips . Voor de plantenmensen, de locatie. Deze foto’s zijn gemaakt in het bamboepark vlak bij Anduze, Dep. Gard in Zuid Frankrijk. Sinds kort zijn de oude serres terug open en bijlange niet zo groot als in Meise. Maar daarvoor is er buiten een van de grootste bamboe verzamelingen in West Europa.
            Groetjes Leon

Comment

een mooie eerste post zou ik zeggen
              je tweede geniet mijn voorkeur
              proficiat met je verjaardag vandaag
              Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
              Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

Comment

Alvast bedankt voor de wensen
                Ik zie dat jij bij mij in buurt woont,
                Misschien eens afspreken voor een gezamenlijke photo shoot, of een introductie in de macrofotografie?

Comment

Working...
                X