Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bouk-wolken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bouk-wolken

Speciaal voor Bouk, een liefhebber pur sang van wolkjes.
    Drie maal dezelfde locatie, driemaal HDR via multibrackting.

Re: Bouk-wolken

Ik ga hier voor de eerste foto. Mooie opbouw, sfeervol, en kijkt het aangenaamst, met links de donkere partij, en rechts de lichte. De steiger werkt mooi mee in de beeldopbouw in d drie foto's. Wat ik vaak eens probeer bij dergelijk plaatjes, is ze te spiegelen. Soms kijkt de compo dan nog beter. Hier misschien ook, omdat wij nu éénmaal van links naar rechts kijken. Ik heb 't echter zelf niet geprobeerd, geef het maar even mee.
    De laatste vind ik het minst geslaagd. De diepte krijg je daar voor mij veel minder dan bij de twee anderen, m.i. omdat er te weinig ruimte is naast de steiger.

Comment

Driemaal HDR met ruis in de wolken, driemaal belichting die niet goed zit.
      Ik vind dit jammergeneog niet zo geslaagd. Vooral omda de donkere delen naar voren gehaald worden.

Wel een goeie dieptecompo dat mede door de golven versterkt word.
      www.brunodyserinck.be
      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

De compo zit goed, hoewel de kleurtjes misschien wat "ongemakkelijk" ogen. Ik zou hier ook wel eens een "van links naar rechts" proberen, zoals Festina suggereert. Als ik moet kiezen: de eerste is de beste!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Voila, spiegeling:

ondertussen ook wat ruis verwijderd

Comment

Die weerspiegeing is 10 keer beter
            De foto heeft precies een pak meer diepte en het oogt zeer goed
            Canon EOS 1000D | Canon 18-55mm IS | Canon 55-250mm IS |

Comment

compo's zijn goed, de belichting niet, veel overbelichting in de wolken..

Comment

@FestinaLente : bedankt voor de tip, Chris.

@ TS : De weerspiegeling kijkt inderdaad een stuk makkelijker. Vond Nr1., zowiezo al de beste.

Verder vraag ik me toch af of ik de enige ben die de 3de foto bijna volledig onscherp vind, of zie ik iets wat er niet is ?
                Mvg,David
                [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Inderdaad: de foto "flippen" doet het 'm! Ook ik zie enige onscherpte, zowel bij #2 als bij #3, misschien vandaar ook dat #1 mijn favoriet is.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Qua belichting zijn het zowiezo al moeilijke foto's. Maar via hdr-bewerking kun je hier toch ietske meer uithalen denk ik.
                    www.brunodyserinck.be
                    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Meer of minder uit Hrd is een zeer relatief begrip, de enen ziet het zo, de ander weer helemaal anders. ik denk dat Hdr een eeuwig onderwerp is en zal blijven.

Nu iets over overbelichting: wat bedoelt men daar precies mee, deze foto's zijn vlak voor een ferme regenvlaag getrokken donderdag: heb je dan al eens goed gekeken naar het wolkendek?

Het flippen van de foto doet het bij mij niet, gewoon omdat ik de situatie daar ken en 'flippen" doet rare dingen met mijn geheugen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zicolas Bekijk bericht
                        Nu iets over overbelichting: wat bedoelt men daar precies mee, deze foto's zijn vlak voor een ferme regenvlaag getrokken donderdag: heb je dan al eens goed gekeken naar het wolkendek?
                        Heb eventjes je eerste foto gedownload en geopend in ACR.
                        LINKJE

De rode plekken in de wolken zijn uitgebrand. Je ziet het ook op het histogram dat ik gecombineerd heb met je foto. Zowel links (onderbelicht) als rechts (overbelicht) is er toch wel "wat" aan de hand.

(nu... ik slaag er ook vaak niet in om een "vlekkeloze" prent af te leveren en verdiep me nog steeds in Understanding Exposure van Bryan Peterson)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Heb eventjes je eerste foto gedownload en geopend in ACR.
                          LINKJE

De rode plekken in de wolken zijn uitgebrand. Je ziet het ook op het histogram dat ik gecombineerd heb met je foto. Zowel links (onderbelicht) als rechts (overbelicht) is er toch wel "wat" aan de hand.

(nu... ik slaag er ook vaak niet in om een "vlekkeloze" prent af te leveren en verdiep me nog steeds in Understanding Exposure van Bryan Peterson)
                          Hey, bedankt voor je leerrijke reactie: hier kan ik wat mee.
                          Dat boek van Bryan Peterson, is dat redelijk nieuw?
                          Heb je daar een ISBN-nr van? (staat bij de barcode, meestal op de achterkant v/h boek)

Comment

Ik ben zelf origineel engelstalig, en weet niet of dit boek vertaald is. Maar als je het Engels voldoende machtig bent...
                            Het is niet specifiek voor analoge of digitale fotografie, maar is een "basiswerk" wat belichting betreft. Enfin, het is mij ook door andere (Engelse) fotografen aanbevolen. Ik ben er nog volop mee bezig, maar heb toch al 't een en 't ander kunnen opsteken. Goed geschreven met talrijke goeie voorbeelden. De fotokwaliteit is echter niet fameus (printed in China )
                            Zelf besteld via Proxis. Dit linkje zou je bij het boek moeten brengen. ISBN 0-8174-6300-3

Comment

Gebruiken jullie die terminogie ook????? hahahaha
                              Hier in huis bij ons is dat een écht begrip en weersterm geworden : Boukwolkskes
                              (Nog even en we horen de term in het weerbericht op TV)

Voor mij de gespiegelde update!! Stukken beter.

Greets

Lena
                              ---------------------------------------------------------------
                              Don't blame the Canon, blame the canonnier!!!
                              www.lenafotografie.be

Comment

Working...
                              X