Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Ik ga hier voor de eerste foto. Mooie opbouw, sfeervol, en kijkt het aangenaamst, met links de donkere partij, en rechts de lichte. De steiger werkt mooi mee in de beeldopbouw in d drie foto's. Wat ik vaak eens probeer bij dergelijk plaatjes, is ze te spiegelen. Soms kijkt de compo dan nog beter. Hier misschien ook, omdat wij nu éénmaal van links naar rechts kijken. Ik heb 't echter zelf niet geprobeerd, geef het maar even mee.
De laatste vind ik het minst geslaagd. De diepte krijg je daar voor mij veel minder dan bij de twee anderen, m.i. omdat er te weinig ruimte is naast de steiger.
Driemaal HDR met ruis in de wolken, driemaal belichting die niet goed zit.
Ik vind dit jammergeneog niet zo geslaagd. Vooral omda de donkere delen naar voren gehaald worden.
Wel een goeie dieptecompo dat mede door de golven versterkt word.
De compo zit goed, hoewel de kleurtjes misschien wat "ongemakkelijk" ogen. Ik zou hier ook wel eens een "van links naar rechts" proberen, zoals Festina suggereert. Als ik moet kiezen: de eerste is de beste!
Meer of minder uit Hrd is een zeer relatief begrip, de enen ziet het zo, de ander weer helemaal anders. ik denk dat Hdr een eeuwig onderwerp is en zal blijven.
Nu iets over overbelichting: wat bedoelt men daar precies mee, deze foto's zijn vlak voor een ferme regenvlaag getrokken donderdag: heb je dan al eens goed gekeken naar het wolkendek?
Het flippen van de foto doet het bij mij niet, gewoon omdat ik de situatie daar ken en 'flippen" doet rare dingen met mijn geheugen
Nu iets over overbelichting: wat bedoelt men daar precies mee, deze foto's zijn vlak voor een ferme regenvlaag getrokken donderdag: heb je dan al eens goed gekeken naar het wolkendek?
Heb eventjes je eerste foto gedownload en geopend in ACR. LINKJE
De rode plekken in de wolken zijn uitgebrand. Je ziet het ook op het histogram dat ik gecombineerd heb met je foto. Zowel links (onderbelicht) als rechts (overbelicht) is er toch wel "wat" aan de hand.
(nu... ik slaag er ook vaak niet in om een "vlekkeloze" prent af te leveren en verdiep me nog steeds in Understanding Exposure van Bryan Peterson)
Heb eventjes je eerste foto gedownload en geopend in ACR. LINKJE
De rode plekken in de wolken zijn uitgebrand. Je ziet het ook op het histogram dat ik gecombineerd heb met je foto. Zowel links (onderbelicht) als rechts (overbelicht) is er toch wel "wat" aan de hand.
(nu... ik slaag er ook vaak niet in om een "vlekkeloze" prent af te leveren en verdiep me nog steeds in Understanding Exposure van Bryan Peterson)
Hey, bedankt voor je leerrijke reactie: hier kan ik wat mee.
Dat boek van Bryan Peterson, is dat redelijk nieuw?
Heb je daar een ISBN-nr van? (staat bij de barcode, meestal op de achterkant v/h boek)
Ik ben zelf origineel engelstalig, en weet niet of dit boek vertaald is. Maar als je het Engels voldoende machtig bent...
Het is niet specifiek voor analoge of digitale fotografie, maar is een "basiswerk" wat belichting betreft. Enfin, het is mij ook door andere (Engelse) fotografen aanbevolen. Ik ben er nog volop mee bezig, maar heb toch al 't een en 't ander kunnen opsteken. Goed geschreven met talrijke goeie voorbeelden. De fotokwaliteit is echter niet fameus (printed in China )
Zelf besteld via Proxis. Dit linkje zou je bij het boek moeten brengen. ISBN 0-8174-6300-3
Gebruiken jullie die terminogie ook????? hahahaha
Hier in huis bij ons is dat een écht begrip en weersterm geworden : Boukwolkskes
(Nog even en we horen de term in het weerbericht op TV)
Voor mij de gespiegelde update!! Stukken beter.
Greets
Lena
--------------------------------------------------------------- Don't blame the Canon, blame the canonnier!!! www.lenafotografie.be
Comment