Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bliksem in Oostende

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bliksem in Oostende

Vrijdag laatsleden ben ik naar Oostende geweest om te gaan fotograferen in Oh! On tour.
    Echter was er een ferme bliksemstorm in komst.
    Meer uit fun heb ik me bij de vuurtoren van Oostend geplaatst.
    Meerdere opnames mislukt, maar toch een uitschieter van een bliksemschicht.
    Het mooie aan de foto vind ik dat de schicht mooi scherp staat en dat de grond wat wazig (door de lange sluitertijd) gemaakt werd .

geg:
    Toestel: Nikon D60
    Lens 18-55 F3.5
    brandpunt: 18 mm
    sluitertijd: 20 sec
    F: 3.5
    ISO 400
    active dlightning: off

plz critics

grtz
    Last edited by A2B_Pics; 2 september 2009, 14:43.

Re: Bliksem in Oostende

Halo je foto is te groot Max 900 pic langste zijde

De foto zelf vind ik niet zo spannend veel te druk op de voorgrond .

Groeten

Joeri
    Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
    www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

Comment

heb snel ff verkleind (wist ik niet)

grtz

Comment

Hier zijn wat tips voor bliksemfotogafie vergelijk ook je eigen exif's eens

Tips voor Vuurwerk & Bliksemfotografie
        ...
        1: Statief je zit met lange belichtingstijden dus een noodzaak .
        2: Een draadontspanner deze is ook aan te raden.
        3: We zetten ons toestel op Stand M .
        4: Bulb mode dit kan in stand M je moet je sluiterstand naar 30” verplaatsen en nog 1 klikje verder is Bulb mode als je nu je ontspanknop ingedrukt houd opent de sluiter en zal weer sluiten na het lossen van de knop , je sluitertijd zal variëren tussen de 1 à 3 sec ,zorg er voor dat je vuurwerk er niet gewassen gaat uitzien . Sluitertijd voor bliksems kan dit wat langer duren de natuur beslist .
        5: Je ISO zo laag mogelijk 100-200 zo voorkom je ruis je kan ook je ruisreductie opzetten maar dan moet je er wel rekening met houden dat het iets langer zal duren voor de volgende foto genomen kan worden ruisreductie vertraagd de opslag van je foto .
        6: Diafragma keuze deze licht tussen de bij ISO 100 F8-F16 bij ISO 200 F16-F22 het is een beetje afhankelijk van je eigen afstand tot het vuurwerk hoe dichter hoe hoger je F-getal ook moet je zelf zien dat het vuurwerk er niet te snel gewassen gaat uitzien zo ja neem een hoger F-getal , voor bliksems sta je best op een veilige afstand .
        7: Live view of met andere woorden klap je spiegel op zo voorkom je onscherpte door trillingen van het klappen van de spiegel .
        8: Lens keuze je kan het beste werken met een breedhoek zoemlens deze zet je op MF en stel hem in op oneindig een goed werkgebied is tussen de 17 en de 35 mm geef je zelf een beetje ruimte .
        9: RAW is steeds de beste keuze ik gebruik steeds RAW+JPG let er wel op dat je genoeg geheugen bij hebt .
        10: Extra batterij is ook aan te raden
        11: Voor bliksemfotografie bescherm je zelf en word geen bliksemafleider gebruik voor je apparatuur ook een regenjasje dit kost iets van een 5€ .

Hopelijk ben je hier iets mee

Groeten

Joeri
        Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
        www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A2B_Pics Bekijk bericht
          Het mooie aan de foto vind ik dat de schicht mooi scherp staat en dat de grond wat wazig (door de lange sluitertijd) gemaakt werd .
          Deze redenering snap ik niet. De gebouwen bewegen niet, dus zouden ondanks een lange sluitertijd gewoon scherp moeten zijn. Is dit niet bewegingonscherpte. Of is dit wat je bedoelt? Deze zijn zonder statief genomen dan vermoed ik?

Het is een mooie poging, maar ik loop wat verdwaald in de foto. Of je kiest voor de vuurtoren of voor de bliksem. Nu zwalpen mijn ogen tussen beide en weten precies niet wat te kiezen.

@PBJ, leuk overzicht. Kom ik zeker zoeken als ik er mij ook eens aan waag.
          Al doende leert men...

Flickr

Comment

@ nena,
            ik snap het.
            infeite heb ik eigenlijk geen statief (nog niet), het was ook een totale verassing voor mij dat ik in die onweer terechtkwam. Ik was er totaal niet op voorbereid en uiteindelijk is de foto vanuit me wagen genomen geweest. (en gemikt doormiddle van een wafel :P)
            Het was eigenlijk prutsen tot en met :s, en jammergenoeg is de bliksem weg van de vuurtoren gegaan en niet erop

grtz

Comment

Working...
            X